سلیمی

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران معتقد است، ورود زعفران به بازار آتی بورس کالا باعث شد تا این کالا در مسیر شفافیت قیمتی قرار بگیرد و دست واسطه ها از این بازار کوتاه شود؛ امروز عمده کشاورزان از قیمت های واقعی زعفران به واسطه عرضه در بورس، مطلع هستند.

به گزارش «کالاخبر»، سید حسین سلیمی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در گفت و گو با سنا عنوان کرد: اگر شفافیت، یک اصل در تمام بخش های اقتصادی باشد، عمده مشکلاتی که امروز به فساد ختم می شود، کنار می رود؛ در همین زمینه وظیفه شفافیت مبادلات کالاهای اساسی بر دوش بورس کالاست که از این رو همه فعالان اقتصادی باید از تقویت بورس کالا حمایت کنند.

سلیمی در خصوص مزیت های ورود زعفران به بورس کالا با تاکید بر اینکه تا پیش از این اتفاق، زعفران توسط واسطه گران و دلالان با قیمت های پایین از کشاورزان خریداری می شد، گفت: با ورود این کالای کشاورزی استراتژیک به بورس کالا قیمت آن واقعی شده و کشاورزان که برای کشت و برداشت زعفران زحمت زیادی می کشند، از تولید این محصول منتفع می شوند.

به گفته وی تا قبل از این اتفاق بازار زعفران به دلیل نبود شفافیت قیمتی به طور کامل در دست دلالان و واسطه گران بود که این محصول را در قیمت های پایین از کشاورزان پیش خرید می کردند.

وی با اشاره به اینکه در صورتی که این محصول در سال های گذشته وارد بورس کالا شده بود، امروز به مراتب شرایط بهتری برای زعفران ایران رقم می خورد و به مرجعیت قیمت زعفران در دنیا نزدیک تر می شدیم، افزود: هدف تبدیل شدن تابلوی بورس کالای ایران به مرجع قیمت زعفران، دور از دسترس نیست و با توجه به استقبال تجار و صادرکنندگان این محصول از ورود آن به بورس کالا می توان امیدوار بود که به زودی این بازار مرجع قیمت گذاری زعفران در دنیا شود.

وی ساماندهی بازار زعفران با ورود به بورس کالا را تصمیمی کارشناسی دانست که از سوی وزارت جهاد گرفته شد.

سلیمی با بیان اینکه حجم و ازش معاملات این کالا در بورس نشان می دهد بازار آتی زعفران موفق بوده و به اهداف خود قدم به قدم نزدیک می شود، اظهار داشت: این بازار بستری مناسب برای کشف نرخ واقعی و شفاف کالا در جریان عرضه و تقاضا است و باعث می شود معاملات مبهم و زیرزمینی در اقتصاد از بین برود. بر همین اساس به نظر می سد هیچ گزینه ای بهتر از بورس کالا برای کشف قیمت کالاها و قطع دست واسطه گرها وجود ندارد به طوریکه از مهمترین دستاوردهای بورس کالا در این سال ها، افزایش شفافیت و کاهش فساد در اقتصاد کشور بوده است.

وی معتقد است باید از ظرفیت های بورس کالا در ساماندهی بخش کشاورزی بیش از این ها بهره برد به طوریکه این بازار، بهترین مسیر برای کشاورزان است تا بتوانند محصولات خود را با قیمت واقعی به فروش برسانند و سود های واقعی به جای واسطه ها به تولیدکنندگان برسد.

سلیمی با تاکید بر اینکه دولت و بخش های مختلف کشاورزی سال ها در تلاش هستند تا بازار زعفران را نظامند کرده و بتواند جاسیاه مناسبی در بازارهای بین المللی برای این کالا کسب کند، گفت: وجود عده ای در بازارهایی همچون زعفران و عادت آنها به ارزان خری از کشاورزان و فروش با قیمت های بالاتر به تجار داخلی و خارجی از عواملی است که برنامه های گذشته به سرانجام نرسیده است. اما این بار مسوولان با فرمول شفافیت معاملات به سراغ بازار زعفران رفته اند که ابزار آن، سازوکار بورس کالاست. از این رو امید می رود با ورود همه فعالان بازار زعفران به بورس کالا، شاهد حمایت از زعفرانکاران، تجار و صادرکنندگان این بخش باشیم که نفع این اتفاق برای اقتصاد ملی است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها