20160214162750860.png

بهای مس طی معاملات روزهای گذشته در بازارهای جهانی پس از تحمل افت شدید روز پنج‌شنبه مصادف با یازدهم فوریه که موجب ریزش حدود ۳.۵ درصدی قیمت این محصول شد، در مسیری رو به بالا و در نهایت نسبتا ثابت و کم‌نوسان حرکت کرد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، در آخرین معاملات انجام شده، بهای فلز سرخ با اندکی رشد نسبت به روز ماقبل تا سطح چهار هزار و ۶۶۵ دلار بر هر تن بالا رفت.

طبق گزارس موسسه سیکینگ آلفا (Seeking Alpha) ، بسیاری از تحلیلگران چهار دلیل عمده را برای ریزش‌های مکرر بازار مس که همگی در صدر اهمیت در میان تمام فاکتورهای موثر قرار دارند، در نظر می‌گیرند. اولین عامل، رفتار سایر بازارهای کالایی به موازات مس و تاثیرات متقابل آنها بر یکدیگر است. این فاکتور، به قابلیت و پتانسیل سایر بازارها به‌عنوان گزینه‌ای برای رقابت با مس اشاره دارد که از آن جمله می‌توان به صندوق‌های سرمایه‌گذاری  (ETF)ها، طلا و بازار نفت اشاره کرد. دلیل دوم، دیدگاه‌های تکنیکال کوتاه‌مدت و میان مدت متفاوتی است که از سوی تحلیلگران مطرح می‌شود و به تاثیر این تحلیل‌ها بر چگونگی و حجم سرمایه‌گذاری‌ها و معاملات اشاره دارد. پس از این دو عامل، فاکتور مهم روند فصلی بازار مس، نوسان میزان تولیدات و در کنار آن افت‌وخیزهای تقاضا قرار می‌گیرد. در بازارهای کالایی، میزان تقاضای فصلی اغلب نقش مهمی در عملکرد قیمتی محصولات ایفا می‌کند. در این میان، مس معمولا در اواخر هر سال و بیشتر در ماه دسامبر، تمایل به حرکت روبه پایین دارد، چرا‌که تقاضا برای آن کاسته می‌شود.
همچنین در طرف مقابل، در طول ماه آوریل یا مه هر سال شاهد افزایش تمایل فلز سرخ به اوج‌گیری قیمت آن هستیم، چرا‌که این زمان، فعالیت‌ها در بخش ساختمان‌سازی در شرایط صعودی قرار می‌گیرد. آخرین و البته نه کم‌اهمیت‌ترین عامل، نرخ بهره و نیز وضعیت فعلی اقتصاد چین است که طی مدت اخیر اکثر بازارهای کالایی را تحتالشعاع قرار داده‌اند؛ با توجه به چشم‌اندازهای متناقضی که درخصوص این دو فاکتور مطرح می‌شود، با قاطعیت محض نمی‌توان درباره روند آتی بازارهای کالایی به‌ویژه فلزات با محوریت مس سخن گفت. به گزارش سیکینگ آلفا، از آغاز سال جاری میلادی تا‌کنون، شاخص فعال معاملات آتی مس برای تحویل در ماه مارس در بورس کامکس (Comex)، در محدوده بین ۱.۹۳۵۵ تا حدود ۲.۱۳۸۰ دلار در هر پوند مورد معامله قرار گرفته است.

به عقیده بسیاری از کارشناسان، مس این فلز سرخ که اغلب تحت عنوان فشارسنج اقتصاد جهانی شناخته می‌شود، طی هفته اخیر روند آرام‌تری را در مقایسه با سایر بازارهای کالاهایی در پیش گرفته است. در حالی که مس در ۱۹ ژانویه سال جاری میلادی در پایین‌ترین سطوح ثبت شده از ماه آوریل سال ۲۰۰۹ تا‌کنون مورد دادوستد قرار می‌گرفت، اخیرا در اغلب اوقات بالای سطح دو دلار نوسان کرده است. به ندرت پیش می‌آید که بازار در یک خط مستقیم حرکت کند، حتی در بسیاری از بازارهای خرسی (نزولی)، تظاهر به بهبودی و امیدواری برای رشد بازارها کماکان مشاهده می‌شود، اما درست زمانی که پای مس و بازار فلزات پایه به میان می‌آید، شدت بازار نزولی می‌شود. براساس آمارهای موجود، طی سال گذشته میلادی، بخش فلزات پایه یکی از نزولی‌‌ترین بازارها در میان بازارهای کالایی بود تا جایی که کاهشی به بزرگی بیش از ۲۳ درصد را متحمل شد که در این میان بهای مس حدود یک چهارم از ارزش خود را از دست داد و تا سطوح نگران‌کننده افت کرد. براساس این گزارش؛ به عقیده اندرو هِـچت (Andrew Hecht)  تحلیلگر ارشد سیکینگ آلفا، در حال حاضر چهار دلیل مهم وجود دارد که اثبات می‌کند زمان موعود برای انتظار بهبودی از بازار مس فرارسیده است؛ در حالی که ممکن است بسیاری بر این باور باشند که احتمال تداوم روند نزولی در بازارهای کالایی در طول سال ۲۰۱۶ میلادی وجود دارد که به افت هرچه بیشتر قیمت‌ها دامن خواهد زد، انتظار می‌رود بازار مس درصدد گام برداشتن در مسیر صعودی باشد و در همین راستا پتانسیل‌ها و فضاهای کافی را نیز در اختیار خواهد داشت.
وی ادامه داد: روند نزولی بازار مس از سال ۲۰۱۱ و درست از زمانی که قیمت این فلز سرخ در بیشینه خود یعنی حدود ۴.۶۴۹۵ دلار در هر پوند قرار داشت، آغاز شد. از آن زمان تا‌کنون تمام اوج‌های ثبت شده برای مس با فاصله بسیاری از آن مقدار بوده و در حقیقت طی این مدت، فلز سرخ حرکت موفق چندانی نداشته به‌جز تعدادی بیشینه و کمینه محدود. نکته جالب‌توجه این است که تا پیش از اوج قیمت مس در سال ۲۰۱۱ میلادی، بهای این فلز در محدوده سال ۲۰۰۸ میلادی در حدود ۴ دلار و ۲۰ سنت به ازای هر پوند در نوسان بوده است.

گفتنی است، تا پیش از سال ۲۰۰۶ میلادی، بهای مس هرگز موفق به شکست مرز یک دلار و ۶۱ سنت در هر پوند نشده و همیشه در سطوح پایین‌تر معامله شده است. پس از آن اما مس به مدد رشد انفجاری اقتصاد چین، وارد فاز جدیدی از سطوح قیمتی خود شد که بهای این محصول را تا سطوح باور نکردنی (حوالی سال ۲۰۰۸ میلادی) بالا برد. نگاهی اجمالی به روند قیمتی مس به خوبی نشان می‌دهد که بهای این فلز در طول زمان به گونه‌ای فرار کرده است. در طول بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۸ میلادی، بهای فلز سرخ از بیشینه ۴.۲۱۸۰ دلاری خود در ماه مه ۲۰۰۸ تا کف ۱.۲۴۷۵ دلار به ازای هر پوند در ماه دسامبر همان سال افت کرد که در حقیقت سقوط شدیدی برای مس تلقی می‌شود. در آن زمان برخی از بازارهای دیگر نیز چنین ریزش‌های شدیدی را متحمل شدند که آثار آن تا مدت‌ها و بعضا تا‌کنون ادامه دارد. براساس آمارها، بهای فلز سرخ در طول آن دوره هفت ماهه، بیش از ۷۰درصد کاهش داشته است. این در حالی است که حتی نفت خام نیز چنین نوسانات و ریزش‌هایی را تجربه نکرده است.

به گزارش سیکینگ آلفا، بین ماه دسامبر سال ۲۰۰۸ میلادی تا ماه فوریه سال ۲۰۱۱، قیمت مس بیش از سه برابر رشد داشت و موفق به ثبت اوج قیمتی کم‌نظیری برای خود در سطح بیش از ۴.۶۰ دلار در هر پوند شد پس از آن اما بهای این فلز تا کنون در مسیر نزولی قرار داشته است. اندرو هِـچت؛ در ادامه سخنان خود گفته است که انتظاری برای ایجاد یک بازار قوی نوظهور برای این فلز پایه متصور نیست، چرا‌که مهم‌ترین‌ فاکتور دخیل در بازار مس، میزان تقاضای موجود در بازار این محصول است و با توجه به روند اخیر اقتصادها در مقیاس جهانی با محوریت چین به‌عنوان بزرگ‌ترین بازیگر بازارهای کالایی، نمی‌توان پیش‌بینی کرد در بازه پیش‌رو شاهد رشد چشمگیری از سوی بازار این فلز سرخ باشیم. میزان رشد بازار مس رابطه مستقیمی با تقاضای مناطق جهان که درصدد سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و طرح‌های تولیدی سنگین هستند، دارد. حال باید دید چشم‌انداز نرخ رشد اقتصاد جهانی و دوشادوش آن وضعیت آتی بازار سرمایه چین در بازه میان‌مدت و بلندمدت چگونه خواهد بود.

 

منبع : مس پرس

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها