اوپک

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد که کاهش تولید اوپک و متحدانش در ماه جاری احتمالا مانع کاهش قیمت نفت می شود ولی به تعادل رسیدن بازار نفت طول خواهد کشید .

به گزارش «کالاخبر» به نقل اویل پرایس، قیمت نفت حتی با وجود اعلام کاهش تولید اوپک و متحدانش در دسامبر پایین آمد که نشان‌دهنده بدبینی نسبت به خط سیر اقتصاد جهان و ترس از سقوط بازار نفت است .

اوپک گزارش بازار نفت را در روزهای اخیر اعلام کرد که نشان می‌دهد این گروه ۷۵۰ هزار بشکه در روز در ماه دسامبر تولید را کم کرده است. عربستان سعودی با ۴۶۸ هزار بشکه کاهش در مقام اول قرار دارد. ولی کاهش ناخواسته تولید در ایران (۱۵۹۰۰۰_) ، لیبی (۱۷۲۰۰۰_) و ونزوئلا (۳۳۰۰۰_) بشکه در روز، به تلاش‌های این گروه کمک کرده است .

در واقع این سه کشور مسئول کاهش عظیم تولید طی دو ماه گذشته بوده‌اند. طبق توافق اوپک و متحدانش، از تولید ماه اکتبر به عنوان خط مبنا استفاده می‌شود و قرار است ۱.۲ میلیون بشکه در روز تولید نفت کاهش پیدا کند. ولی به خاطر آشفتگی در چند کشور، اوپک به خوبی در مسیر این کاهش قرار گرفته است. پس از ماه نوامبر و دسامبر ایران ۵۶۱ هزار بشکه در روز، لیبی ۱۹۰ هزار بشکه و ونزوئلا ۵۸ هزار بشکه در روز تولید نفت خود را از دست داده اند. این مقدار کاهش روی هم ۸۰۰ هزار بشکه می شود .

این اتفاق‌ کار عربستان را ساده‌تر کرده است. عربستان ادعا کرده تولید خود را ۸۰۰ هزار بشکه در روز نسبت به ماه اکتبر کاهش داده است. این یعنی اوپک و متحدانش به خوبی در مسیر متعادل کردن بازار نفت قرار دارند .

ولی طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی، هنوز مقاصد روسیه کاملا واضح نیست. این آژانس اشاره کرد روسیه تولید خود را در دسامبر به رکورد جدید ۱۱.۵ میلیون بشکه در روز رساند، در حالی که کاهش تولید در ژانویه آهسته بود. خالد الفالح وزیر نفت عربستان گفت : کاهش تولید روسیه کمتر از آن چیزی است که ما می خواهیم .

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه گفت: کشورش سعی می‌کند روند کاهش تولید را تسریع کند : البته ما سعی می‌کنیم به کاهش تولیدمان سرعت بدهیم. ما محدودیت های خود را در زمینه تکنولوژیکی داریم ولی هدفمان رسیدن به سطح مورد توافق است

در همین حین، آمریکا در سال جاری به رشد خود ادامه میدهد و تلاش‌های اوپک را پیچیده می سازد. آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی خود برای تولید آمریکا را تغییر نداد و روی همان ۱.۳ میلیون بشکه در روز نگه داشت .

تقاضا یک مسئله مهم در ۲۰۱۹ است. این اولین گزارش آژانس بین المللی انرژی از زمان آشفتگی شدید بازار در ماه دسامبر و سقوط قیمت نفت است. این آژانس پیش بینی خود را از رشد تقاضا ۱.۳ میلیون بشکه اعلام کرد. قیمت پایین تر و دلار ضعیف تر به تقاضا ضربه زده است .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها