معدن

آمار تجارت خارجی در مدت ۹ ماهه امسال (منتهی به آذر) نشان می دهد ارزش صادرات بخش معدن به رقم یک میلیارد و ۷۴ میلیون دلار رسید و سهم بیش از ۳.۲ درصدی از مجموع صادرات این دوره را به خود اختصاص داد.

به گزارش «کالاخبر»، بر پایه جداول آماری گمرک جمهوری اسلامی ایران، میزان وزنی صادرات بخش معدن در ۹ ماهه سال ۹۷ برابر با ۱۸ میلیون و ۲۶۳ هزار تن بود که حدود ۲۱ درصد مجموع صادرات وزنی این مدت را به خود اختصاص داد.میزان صادرات بخش معدن از نظر وزن و ارزش نسبت به مدت مشابه در سال ۹۵ به ترتیب ۱۶ و ۳۳ درصد کاهش نشان می دهد .

صادرات غیر نفتی با احتساب میعانات گازی در دوره مورد بررسی، ۸۶ میلیون و ۹۴۰ هزار تن و به ارزش ۳۳ میلیارد و ۳۵۸ میلیون دلار بودکه نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۲ درصد کاهش و از لحاظ ارزش ۵.۴ درصد افزایش داشت.

** 
رشد ۱.۶ درصدی بخش معدن

برپایه گزارش مرکز آمار ایران نرخ رشد اقتصادی بخش معدن (استخراج نفت، گاز طبیعی و ..) در سال ۹۶ به رقم ۱.۶ درصد رسید در حالی که سال ۹۵ رقم ۳۳.۱ درصد ثبت شده بود .همچنین بخش سایر معادن نیز در سال ۹۶ نرخ رشد اقتصادی ۲.۸ درصد داشت، در حالی که در سال ۹۵ افت ۲.۶ درصدی را ثبت کرده بود .

**
افزایش ۲۵.۵ درصدی پروانه اکتشاف 

سال گذشته تعداد پروانه اکتشاف معدنی به رقم ۹۹۸ فقره بود که در مقایسه با شمار ۷۹۵ فقره سال ۱۳۹۵ رشد ۲۵.۵ درصدی را نشان می دهد.همچنین گواهی کشف معدنی نیز پارسال به ۵۱۲ فقره رسید که نسبت به تعداد ۵۶۲ فقره سال ۱۳۹۵ افت ۸.۹ درصدی داشت .

علاوه بر این پروانه بهره برداری از معدن نیز در سال ۹۶ به ۷۵۵ فقره رسید که در مقایسه با ۸۶۰ فقره سال ۹۵ کاهش ۱۲.۲ درصدی را ثبت کرد.

**
رشد اشتغال برپایه مجوزهای معدنی

آمار اشتغال حاصل از مجوزهای صادره معدنی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می دهد که در سال گذشته برای پنج هزار و ۹۱۴ نفر در بخش معدن امکان اشتغال فراهم شد، در حالی که در سال ۹۵ اشتغال حاصل از مجوزهای صادره معدنی، چهار هزار و ۳۶۳ نفر بود.

**
رشد سرمایه گذاری برای اکتشاف معدنی

آمارهای وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت نشان می دهد که سرمایه مجوزهای صادره در سال ۹۶ در قالب گواهی کشف (هزینه عملیات اکتشاف) ثبت شده افزون بر ۶۸۲.۲ میلیارد ریال بوده که نسبت به رقم ۵۶۷.۶ میلیارد ریالی در سال ۹۵ رشد ۲۰.۲ درصدی دارد.

مجموع صادرات بخش معدن و صنایع معدنی در مدت ۹ ماهه امسال بیش از هفت میلیارد و ۲۸۸.۱ میلیون دلار بود که نسبت به مدت مشابه پارسال رشد یک درصدی دارد.

همچنین میزان وزنی صادرات معدن و صنایع معدنی در مدت این گزارش افزون بر ۴۴ میلیون و ۷۲۱.۵ هزار تن است که در مقایسه با ۹ ماهه پارسال ۱۰ درصد کاهش نشان می دهد.میزان صادرات بخش معدن و صنایع معدنی در این دوره بیش از ۲۲ درصد از ارزش کل صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داد و از نظر وزنی هم سهم ۵۱ درصد از کل را داشت.
 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها