F-32.JPG

کارشناس بازار فولاد گفت: چشم انداز مثبت نسبت به بهبود اقتصاد کشور و همچنین خروج بازار فولاد از رکود طی سال ۹۵، از اصلی ترین دلایل افزایش حجم تقاضای خرید فولاد در بورس کالا بوده است.

مدیر بخش فلزات شرکت کارگزاری مفید با بیان مطلب فوق به «پایگاه خبری بورس کالای ایران» گفت: امروز شاهد دادوستد بیش از ۱۰۴ هزار تن انواع محصولات شرکت ذوب آهن اصفهان در قالب دو سبد بودیم که با توجه وجود به ادامه رکود در بازار فولاد کشور، دو دلیل اصلی را می توان برای بهبود نسبی حجم معاملات فولاد در بورس کالا عنوان کرد.

علی اصغر بهرامی گفت: عامل اول، چشم انداز مثبت نسبت به بهبود اقتصاد کشور و همچنین خروج بازار فولاد از رکود در سال ۹۵ بوده که این موضوع حجم تقاضای خرید فولاد در بورس کالا را بالا برده است.

این کارشناس بازار فلزات به دومین عامل اشاره کرد و گفت: قیمت مناسب محصولات نیز دیگر عاملی است که خریداران را به تالار نقره ای آورده است، برای مثال سبد ۱۰۰هزار تنی ذوب آهن اصفهان که امروز معامله شد، شامل انواع محصولات ساختمانی همچون میگرد، تیرآهن و نبشی بود که با میانگین قیمتی ۱۱۹۵تومان به ازای هر کیلو مورد دادوستد قرار گرفت؛ این قیمت برای سبد مذکور مناسب ارزیابی می شود.  

بهرامی اظهار داشت: جدای از دو عامل فوق، هر ساله به صورت سنتی در ماه های بهمن و اسفند خریداران به واسطه تورمی که در سال آینده شاهد خواهیم بود، خریدهایشان را افزایش می دهند که این امر نیز بر بهبود تقاضا بی تاثیر نبوده است.

به گفته بهرامی؛ اگر چه پیش بینی ها از رفع محدودیت های بین المللی این است که روابط بین‌المللی جان دوباره‌ای به بازار فولاد می بخشد، اما باید پذیرفت که فولاد و بسیاری از صنایع تحت‌تاثیر قیمت‌های جهانی و همچنین نفت هستند.

مدیر بخش فلزات کارگزاری مفید با اشاره به اینکه امکان تامین مالی واحدهای تولیدی از بورس کالا وجود دارد و انتشار اوراق سلف موازی می تواند یکی از گزینه های اصلی برای تامین سرمایه در گردش تولیدکنندگان در صنعت فولاد باشد، گفت: طی دو سال گذشته، کمبود نقدینگی در بخش سرمایه‌گذاری و تولید، کاهش میزان تولید، سود بالای وام‌های بانکی، هزینه حمل‌ونقل و نبود پروژه‌های عظیم عمرانی سایه سنگینی بر سر فولاد افکنده و این صنعت برای نجات خود از این بحران به تکاپو و چالش افتاده است؛ در این بین باتوجه به چشم انداز مثبت اقتصادی، در صورت حمایت ویژه دولت از این صنعت، راه‌حل های داخلی می تواند بر مشکلات و رکود حاصل از عوامل تاثیرگذار جهانی فائق آید.

وی در رابطه با بهبود روند صادرات فولاد در کشور گفت: با بهبود شرایط سیاسی در عراق و بهبود اوضاع جنگ در سوریه، امکان افزایش صادرات فولاد به این دو کشور افزایش می یابد؛ البته نا گفته نماند که نباید کشورهای همسایه رقیب از جمله ترکیه ، امارت و قطر را دست کم گرفت و تولید کنندگان ما باید از همین حالا با برنامه ریزی درست و بی نقص محصولاتی را به بازار ارائه دهند که قابل رقابت با سایر کشورها باشد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها