اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس

محمود بهمنی با اشاره به اینکه بازار سرمایه، نظام‌مند و شفاف است و باید از ظرفیت های این بازار در تامین مالی شرکت ها نهایت بهره را برد، گفت: همچنین شفافیت مبادلات در بورس کالا به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه در عدالت مالیاتی فعالان اقتصادی اثرگذار است.

به گزارش «کالاخبر»، به نقل از سنا، محمود بهمنی با بیان اینکه ظرفیت تامین مالی از طریق بازار سرمایه در کشورمان در مقایسه با کشورهای رقیب بسیار پایین است، گفت: به همین دلیل، فشارهای تامین مالی برای تولید عمدتا روی بانک ها بوده است.

این نماینده مجلس اظهار داشت: متاسفانه ما همچنان در کشور بانک محور هستیم  و می خواهیم درصد قابل توجهی از مسایل خود را از طریق بانک حل کنیم؛ حال آنکه توان بانک ها محدود است و باید به سرعت ظرفیت های بازار سرمایه – که محور توسعه اقتصادی است - در تامین مالی پروژه ها به  کار گرفته شود .

وی با اشاره به اینکه تامین مالی به معنای فراهم آوردن امکان کسب و کار در کوتاه مدت و بلند مدت است و از این طریق می‌توان مردم را در طرح های بزرگ ملی دخیل کرد، افزود: طرح های اقتصادی مختلف می‌تواند به صورت مستقیم و غیر مستقیم از طریق بورس و فرابورس تامین مالی شود.

شفافیت در بورس کالا می تواند به عدالت مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی فعالان اقتصادی کمک کند، چراکه همه چیز در این بازار شفاف است و کشف  قیمت، جلوی رانت ها و فسادهای احتمالی را خواهد گرفت.

بهمنی در ادامه اظهار داشت: برای اینکه بتوانیم بازار سرمایه را به درستی پیش ببریم ، باید سیاست های پولی و مالی خود را هماهنگ کنیم. از طرفی هرچه ما به سمت بازار سرمایه برویم، می توان گفت بانکداری بدون ربا نیز بهتر اجرا می شود. یعنی می توانیم شبه ربوی بودن را هم از این طریق برطرف کنیم .

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، همچنین به جلوگیری از فرار مالیاتی با عرضه محصولات در بورس کالا به عنوان یک مزیت دیگر اشاره کرد و گفت: شفافیت در بورس کالا می تواند به عدالت مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی فعالان اقتصادی کمک کند، چراکه همه چیز در این بازار شفاف است و کشف  قیمت، جلوی رانت ها و فسادهای احتمالی را خواهد گرفت.

وی در ادامه با اشاره به مسایل ارزی  اظهار داشت: برای سرمایه گذار آنچه در درجه اول مهم است ثبات قیمت و سیاست های صحیح ارزی است اما  اینکه ارز دقیقا چه قیمتی دارد، در درجه بعدی اهمیت قرار می گیرد .

این نماینده مجلس افزود: تغییرات شدید نرخ ارز باعث آشفتگی سرمایه گذاران می شود؛ لذا تا قبل از آنکه نوسانات ارزی آرام نگیرد، افراد اقدام به سرمایه گذاری نمی کنند و به اصطلاح احتیاطی عمل می کنند .

بهمنی تاکید کرد: با ثبات قیمت ارز و سیاست های صحیح ارزی ، تولید و سرمایه گذاری احیا می شود و رونق به معاملات باز خواهد گشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها