تربتی نژاد

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: امسال با عرضه های پرحجم زعفران در بورس کالا، شاهد حرکت قیمت ها به سمت واقعی شدن، حمایت از کشاورزان و به تازگی مبنا قرار گرفتن بخشی از معاملات زعفران در اروپا براساس نرخ های بورس ایران بوده ایم که این یک اتفاق مثبت برای صنعت زعفران ماست.

به گزارش «کالاخبر» نورمحمد تربتی نژاد در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره آخرین تحولات بازار زعفران عنوان کرد: یکی از اتفاق های مثبتی که امسال در حوزه کشاورزی کشور رقم خورد، ورود پرحجم زعفران به بورس کالا بوده است که این اتفاق اثرات مثبت داخلی و خارجی داشته است.

تربتی نژاد افزود: در وهله نخست با عرضه زعفران در بورس شاهد این هستیم که توکیدکننده و کشاورز محصول خود را بدون حضور واسطه ها و دلالان با قیمت واقعی به فروش می رساند؛ در واقع در سال های گذشته شاهد یک فقر اطلاعاتی در خصوص قیمت های واقعی برای کشاورزان بودیم که تابلوی بورس کالا به این فقر اطلاعاتی پایان داده است. 

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار داشت: کشاورزان از این طریق فرصت لازم را پیدا کرده اند تا دیگر مجبور به فروش محصولات خود با قیمت‌های ارزان به دلالان نباشند این روند بر رشد سودآوری کشاورزان و افزایش انگیزه آنها برای تولید بیشتر اثر ویژه ای دارد. 

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه زعفران به عنوان محصولی استراتژیک به واسطه عرضه در بورس به سمت شفافیت می رود، ادامه داد: با رونق معاملات زعفران در بورس کالای ایران، نگاه ها در دنیا به خصوص اروپا به سمت قیمت های ایران معطوف شده است که با حمایت مسوولان و ادامه این روند به زودی بورس ایران به اصلی ترین مرجع نرخ زعفران جهان تبدیل می شویم.

 تربتی نژاد تصریح کرد: وقتی عرضه محصولی در بازاری نظام مند و شفاف انجام می شود، آن زمان می توان طرف های خارجی را از نرخ های روزانه یک‌محصول همچون زعفران مطلع کرد در غیر اینصورت نمی توان با معاملاتی غیر رسمی و پراکنده به مرجع قیمت تبدیل شد.  

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس در پایان گفت: به مرور باید از مبادلات سنتی در بخش کشاورزی به سمت دادوستدهای شفاف و مدرن با بالاترین بازدهی برای تولیدکنندگان حرکت کرد که بورس کالا بهترین بستر برای تحقق این تغییر رویکرد بوده که توصیه می شود دولت از ظرفیت های این بورس بیش از گذشته بهره ببرد.  

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها