n00465911-b.jpg

بازار سرمایه از نیمه دی ماه تا کنون دو اتفاق سیاسی را پشت سر گذاشته که هر یک به سهم خود بازار را تحت تاثیر قرار داده است، اتفاق اول اجرایی شدن برجام و لغو تحریم ها بود که باعث شد رکود از بازار سرمایه رخت بندد، اتفاق دوم هم برگزاری انتخابات هفتم اسفند ماه بود که یک روز پس از آن بازار سرمایه رکورد جدیدی را برای شاخص در سال ۹۴ ثبت کرد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، در اولین روز هفته جاری و یک روز پس از برگزاری انتخابات، شاخص بازار سرمایه به ۷۸ هزار و ۲۲۸ واحد رسید و رکورد جدیدی در سال ۹۴ به ثبت رساند، البته در پایان معاملات امروز بازار سرمایه شاخص با ۴۵۲ واحد کاهش، به  ۷۷ هزار و ۷۷۵ رسیده است.

در واقع پس از اجرای برجام شاخص بازار که کمتر از ۶۵ هزار واحد بود رشد چشمگیری را نسبت به دوران دوساله رکود خود تجربه کرده است، اما طی این مدت در برخی روزها با افت چند صد واحدی نیز روبه رو شده است، آیا این روند رشد ادامه خواهد داشت؟ آیا این ریزش ها طبیعی است؟ انتخابات برگزار شده چه تاثیری بر وضعیت بازار سرمایه خواهد داشت؟

 در این باره میثم مقدم، مدیر تحلیل کارگزاری آرمان تدبیر با بیان اینکه تقریبا از اواسط آذر ماه حجم معاملات نشانه هایی را صادر کرد که نشان دهنده تمایل بازار به خروج از رکود بود، اظهار کرد: از آن زمان حجم معاملات خردی که همیشه زیر ۵۰۰ میلیون بودند افزایش چشمگیری پیدا کرد و به بالای ۷۰۰ میلیون سهم در روز رسید.

وی در ادامه با بیان اینکه اخبار پس از برجام نیز به این روند کمک کرد، افزود: در این بین گروه خودرو به دلیل اتفاقاتی که پیش بینی می شد دراین بخش رخ دهد، مورد توجه ویژه قرار گرفت.

  مقدم با اشاره به اینکه حجم معاملات خرد که به سه میلیارد و ۹۰۰ میلیون سهم  افزایش پیدا کرد، تصریح کرد:این در حالی است که رکورد سال جاری مربوط به فروردین ماه بود که سه و نیم میلیارد سهم معامله شده بود.

مدیر تحلیل کارگزاری آرمان تدبیر با بیان اینکه پس از ثبت رکورد حجم معاملات در دو هفته گذشته، شاهد خروج پول از بازار سرمایه بودیم، تاکید کرد: در واقع قیمت ها بخشی از آینده را پیش خور کرد و رشد های مناسبی را که داشتند، با توجه به نزدیک شدن به انتخابات محرز بود که بخشی از بازار روند نزولی بگیرد بنابراین از آن تاریخ به بعد کاهش حجم معاملات را شاهد بودیم.

وی با اشاره به اینکه دو سطح محکم برای معاملات داشتیم، اضافه کرد: یکی در محدوده یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون سهم بود که با توجه به بسته شدن نمادهای گروه خودرو این سطح به سمت پایین شکسته شد و می توان گفت از طراوت دو هفته قبل کاسته شده ولی تا این لحظه جای نگرانی نیست و بازار نیز نگرانی انتخابات را پشت سر گذاشته است.

مقدم درباره تاثیر برگزاری انتخابات، اظهار کرد: با توجه به اینکه افراد از طیف ها و جناح های مختلفی وارد مجلس می شوند نمی توانیم تاثیر خاصی را در بازار سرمایه شاهد باشیم و نمی توانیم بگوییم که توازن به کدام سطح خواهد بود بنابراین بازار روند معمول خود را طی می کند.

مدیر تحلیل کارگزاری آرمان تدبیر با اشاره به اینکه شاخص روی سطح مقاومتی خود است، ادامه داد: نیاز داریم که این مقاومت شکسته شود تا طیف خریداران جدید وارد بازار شوند به عبارت دیگر یک محرک خبری یا بنیادی نیاز داریم تا از این ترس عبور کنیم و امیدها به آینده بیشتر شود.

وی با اشاره  به اینکه معتقدم این اتفاق با گذر زمان رخ خواهد داد، تصریح کرد: نکته دیگر این است که پایان سال مالی است که فشار فروش را در برخی سهام از سوی حقوقی ها افزایش می دهد به علاوه تسویه حساب اعتباری های کارگزاری ها تا بیستم اسفند ماه رقم خواهد خورد که این موضوع نیز فشار فروش را افزایش خواهد داد.

مقدم همچنین درباره نوسانات شاخص گفت: زمانی که بازار با یک دوگانگی روبه رو می شود که تکلیف خودش را نمی داند، در جا زدن ها و محدود شدن های نوسان رقم می خورد و اگر از گروه خودرو فارغ شویم می توان گفت که برآیند نوسان در ۷۰ الی ۸۰ درصد بازار طی یک ماه گذشته صفر بوده است.

مدیر تحلیل کارگزاری آرمان تدبیر با اشاره به اینکه می توان گفت که این وضعیت جزوی از روانشناسی بازار است که نشان می دهد که خریداران و فروشندگان با احتیاط در بازار حضور دارند، اظهار کرد: در واقع سیکل های نوسانی در بازار محدود شده و می توان گفت که بازار منتظر خبر خاصی است که بتواند افزایش قیمت را تجربه کند.

وی این خبر را برای گروه های مختلف متفاوت دانست و خاطرنشان کرد:به عنوان مثال گروه انبوه سازی طی دو روز گذشته با خبر افزایش وام از ۸۰ به ۱۰۰ میلیون  تومان در سال ۹۵ با استقبال روبه رو شده است، در گروه خودرو نیز کاهش قیمتی اگر حادث شود در مفهوم اصلاح خواهد بود و وضعیت همچنان مطلوب است .

مقدم با بیان اینکه سفر ریاست جمهوری در هفته دوم فروردین به برخی کشورها ممکن است منجر به انعقاد قراردادهای جدید شود و بر بازار تاثیر بگذارد، تاکید کرد:در شرایط فعلی فعالان بازار سرمایه منتظر هستند تا ببینند چه اتفاقی می تواند بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

مدیر تحلیل کارگزاری آرمان تدبیر درباره ورود افراد به بازار سرمایه، اظهار کرد: از نیمه دوم اسفند ماه را برای ورود به بازار سرمایه مناسب می دانم زیرا با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال فشار فروش ها افزایش می یابد که برای خریداران سهام فرصت مناسبی است، همچنین به نظر می رسد در هفته اول فروردین به رغم تعطیلات روند فعلی شکسته شده و با افزایش تقاضا روبه رو شویم.

 

منبع اقتصاد نیوز

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها