فولاد

یک مقام آنکتاد (کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد) هشدار داد که برنامه آمریکا برای افزایش تعرفه‌ها روی کالاهای چینی در ماه آینده، تبعات گسترده‌ای برای اقتصاد جهانی خواهد داشت.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از ایسنا، آمریکا قصد دارد در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات تجاری با چین تا اول مارس، تعرفه‌ها روی کالاهای چینی را افزایش دهد.

اظهارات این مقام پس از انتشار گزارش آنکتاد در خصوص تأثیر جنگ تجاری آمریکا و چین صورت گرفت.​طبق گزارش آنکتاد، کشورهای آسیایی احتمالاً بیش از همه از حمایت گرایی آسیب خواهند دید.آمریکا و چین وارد یک جنگ تجاری با یکدیگر شده‌اند که به وضع تعرفه روی واردات کالاها به ارزش میلیاردها دلار منجر شده است.

هر دو کشور در دسامبر موافقت کردند از وضع تعرفه جدید به مدت ۹۰ روز دست نگه دارند و در طی این مدت تلاش کنند به توافق برسند.

آمریکا و چین تا اول مارس فرصت دارند توافق تجاری منعقد کنند در غیر این صورت آمریکا اعلام کرده تعرفه روی واردات کالاهای چینی به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار را از ۱۰ به ۲۵ درصد افزایش خواهد داد.​آنکتاد هشدار داده است که تشدید جنگ تجاری، هزینه گزافی به بار خواهد آورد.

پاملا کاک هامیلتون، مدیر آنکتاد در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: پیامدهای این جنگ تجاری گسترده خواهد بود و پیامدهای آن برای کل سیستم تجارت بین‌المللی منفی خواهد بود. کشورهای کوچک‌تر و فقیرتر تلاش می‌کنند در برابر شوک‌های خارجی تاب بیاورند.

هزینه بالاتر جنگ تجاری آمریکا و چین موجب خواهد شد شرکت‌ها از زنجیره تأمین شرق آسیا فاصله بگیرند.

طبق برآورد گزارش آنکتاد، تولیدکنندگان شرق آسیا شدیدترین لطمه را متحمل خواهند شد و انتظار می‌رود صادرات این منطقه ۱۶۰ میلیارد دلار کاهش پیدا کند البته پیامد آن در همه نقاط ملموس خواهد بود.

بنا بر مطالعات آنکتاد، شرکت‌های آمریکایی تنها ۶ درصد از ۲۵۰ میلیارد دلار صادرات چینی که مشمول تعرفه آمریکا قرار گرفته‌اند را دریافت خواهند کرد.

از حدود ۸۵ میلیارد دلار صادرات آمریکا که مشمول تعرفه چین قرار گرفته است، تنها پنج درصد توسط شرکت‌های چینی دریافت خواهد شد.

بر اساس گزارش شبکه خبری بی بی سی، صادرات اروپا به میزان ۷۰ میلیارد دلار رشد خواهد کرد در حالی که صادرات هر یک از کشورهای ژاپن، کانادا و مکزیک به میزان بیش از ۲۰ میلیارد دلار افزایش پیدا خواهد کرد.

سایر کشورهایی که ممکن است از جنگ تجاری آمریکا و چین سود ببرند شامل استرالیا، برزیل، هند، فیلیپین و ویتنام هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها