خلیفه سلطان

دبیر انجمن تولید کنندگان فولاد معتقد است که بورس کالا یک ساختار توسعه ای در صنعت کشور بوده و با کارکردهای موثر خود توانسته است فضای رقابتی را برای دادوستد کالاها از جمله فولاد و سایر فلزات ایجاد کند.

به گزارش «کالاخبر»، رسول خلیفه سلطان در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان به کارکردهای بورس کالا در صنعت فولاد طی ۱۵ سال گذشته اشاره و عنوان کرد: به خاطر دارم قبل از راه اندازی بورس کالا یا بورس فلزات در سال ۱۳۸۲ در صنعت فولاد کارخانه هایی مانند ذوب آهن اصفهان محصول خود را با قیمت کیلویی ۱۹۲ تومان برای استفاده مصرف کننده می فروختند اما به دلیل نبود ساختاری مشخص در بازار، واسطه ها این کالا را در اختیار می گرفتند و با قیمت ۲۶۰ تومان به فروش می رساندند.

وی ادامه داد: لذا یک فاصله قیمتی میان محصول درب کارخانه و مصرف کننده وجود داشت که سود آن به جای تولید کننده، نصیب واسطه ها می شد. اما بعد از راه اندازی بورس فلزات فضا تغییر کرد و این بورس با کارکردهای موثر خود توانست قیمت فولاد را واقعی کرده و به حاشیه بازار بیاورد؛ در واقع پس از راه اندازی بورس فلزات بود که فضای رقابتی برای خرید و فروش فولاد و نیز سایر فلزات ایجاد شد.

دبیر انجمن تولید کنندگان فولاد تصریح کرد: همچنین در آن زمان شرکت­های پیمانکاری و دولتی مشکلات عدیده ای به منظور رعایت تشریفات در خرید و فروش محصولات فولاید داشتند و علاقمند به ترک تشریفات زمانبر و ناکارآمد بودند که این فضا را بورس کالا در اختیار آنها قرار داد.

خلیفه سلطان خاطرنشان کرد: شرکت­های سهامی عام یا دولتی که می خواستند حجم زیادی از آهن آلات و یا کالاهایی دیگر را خریداری کنند، با تشریفات طولانی مدت مواجه بودند و تا می خواستند این تشریفات را برگزار کرده و محصول مورد نیاز خود را خرید کنند، قیمت ها دچار تغییر می شد لذا یک روند پردردسر و طولانی برای شرکت های بزرگ وجود داشت تا بتوانند محصول مورد نیازخود را با تشریفات خاص خریداری کنند.

وی اضافه کرد: همین پروسه برای شرکت های فروشنده هم وجود داشت به طوری که شرکت های فروشنده هیچ مکانیزم شفاف و مشخصی نداشتند که بتوانند محصولات خود را به فروش برسانند که بورس کالا این امکان را برای فروشندگان و تولید کنندگان نیز فراهم کرد؛ از آن زمان بود که فروشندگان توانستند محصولاتشان را با حجم زیاد و با قیمت مناسب به فروش برسانند و بخش اعظمی از سود به جیب تولیدکننده رفت.

وی تصریح کرد: بورس کالا یک ساختار توسعه ای در اقتصاد و صنعت کشور بوده است به طوری که ساختارهای توسعه ای که خدمات صحیح، به موقع، منطقی، تعریف شده و در چارچوبی ارائه می کنند، نقش به سزایی در رشد اقتصاد کشور ایفا می کنند که بورس کالا نیز یکی از آن خدمات توسعه ای به صنعت در سال های گذشته بوده است.

خلیفه سلطان در ادامه به ابزارهای مالی بورس کالا مانند استفاده از قراردادهای آتی اشاره کرد و گفت: به سهم خود به شدت طرفدار استفاده از ابزارهای مالی بورس کالا در صنعت فولاد هستم زیرا حداقل سود راه اندازی این ابزارها مالی برای واحدهای تولیدی، نشان دادن مسیرهای جدید برای تامین نقدینگی است که امیدوارم این ابزارهای مالی از جمله قراردادهای آتی به زودی روی محصولات فولادی اجرایی شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها