نفت

قیمت نفت در هفته گذشته با اعلام کاهش تولید نفت اوپک و متحدانش به بالاترین سطح رسید. تصمیم ترامپ به دلیل تحریم نفت ونزوئلا باعث افزایش تولید وست تگزاس شده است که باعث افزایش فاصله قیمتی آن نسبت به نفت برنت شده است. از طرفی خوش بینی معاملات تجاری چین و آمریکا در هفته آتی احتمال افزایش قیمتها با آغاز هفته جدید را شدت بخشیده است.

به گزارش «کالاخبر»، به نقل از اقتصاد آنلاین، قیمت نفت در هفته گذشته رکورد جدیدی را ثبت کرد. شیب نمودار قیمتی ها صعودی و رو به بالا بود و بالاترین قیمت نفت در سال جاری میلادی به ثبت رسید.

قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت که با ۵۲ دلار و ۵۰ سنت در آغاز هفته معامله شده بود، در آخرین معاملات هفته دوم فوریه ۵۵ دلار و ۹۸ سنت معامله شد که ۶.۲۱ درصد رشد را در هفته گذشته نشان می دهد.نفت خام برنت نیز که در اولین معاملات هفته پیش ۶۱ دلار و ۹۲ سنت معامله شد، در آخرین معاملات هفته دوم فوریه با رقم ۶۶ دلار و ۲۵ سنت فروخته شد که ۶.۵۳ درصد رشد را در هفته گذشته نشان می دهد.

سبد آتی اوپک نیز که در اولین معاملات هفته پیش ۶۱ دلار و ۴۰ سنت معامله شده بود، در آخرین معاملات هفته قبل، ۶۴ دلار و ۲۸ سنت به فروش رسید که ۴.۴۸ درصد رشد را در هفته گذشته نشان می دهد.

چند دلیل واضح برای این افزایش قیمت در هفته گذشته وجود دارد که مهمترین آن تاثیر عرضه نفت خام است.

به گزارش اویل پرایس، بازار نفت خام در هفته گذشته با کاهش بیش از حد تولید اوپک و تاثیر تحریم های ایالات متحده بر نفت ونزوئلا مواجه بوده است. با وجود این بازار در سطح کلان همچنان به خوبی تامین می شود.

یکی از دلایل افزایش قیمت نفت، کاهش بیش از حد تولید عربستان سعودی بوده است. بعلاوه الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه هم که پس از آغاز توافق اعضای اوپک پلاس به آهستگی کاهش تولید را آغاز کرده بود و ابهاماتی را در بازار جهانی نفت ایجاد کرده بود، اعلام کرد در ماه اکتبر بین ۸۰ تا ۹۰ هزار بشکه در روز تولید خود را کاهش خواهد داد.

خوش بینی تحلیلگران بازار به پایان خوش مذاکرات تجاری چین و آمریکا که تقاضای نفت خام چین را افزایش خواهد داد نیز بر افزایش قیمت ها در هفته اخیر اثرگذار بوده است.

از سوی دیگر به گفته اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تیم اوپک در تلاش است تا با وجود آنکه عرضه خود را محدود می کند و با وجود تحریم های آمریکا علیه ونزوئلا و ایران،  رشد سریع عرضه نفت جهان را نیز محدود کند. به علاوه اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد تقاضای جهانی نفت در این سال ۱میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه رشد خواهد کرد در حالی که عرضه اعضای غیراوپک ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه رشد خواهد داشت.

افزایش محسوس قیمت در هفته گذشته بر پیش بینی روند قیمت نفت برنت و وست تگزاس و افزایش فاصله قیمتی این دو با یکدیگر تاثیر گذاشت.

اویل پرایس در پیش بینی خود افزایش قمیت نفت برای هر دونوع نفت برنت و وت تگزاس را در نظر گرفته است، اما نفت برنت در حال افزایش فاصله قیمتی خود با وست تگزاس اینترمدیت است. اختلاف قیمت بین نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت از پایین ترین اختلاف قیمت یعنی ۶ دلار در ۳۱ ژانویه به بالاتر از ۱۰ دلار رسیده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها