photo_2016-03-01_11-17-17.jpg

با تشکیل کمیته هماهنگی میان شرکت های تامین سرمایه و بورس کالا، تمرکز بر روی طراحی ابزارهای مالی جدید بیشتر شده به طوریکه معاملات اوراق مبتنی بر کالا و صندوق های کالایی از جمله پتانسیل های بورس کالا در این زمینه به شمار می رود.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، محمودرضا خواجه نصیری، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه آرمان با اشاره به سوابق بورس کالا در خصوص طراحی ابزارهای مالی اظهار کرد: رویکرد بورس کالا در گذشته عمدتا رویکردی معاملاتی و تمرکز آن بیشتر بر معاملات فیزیکی بوده است. در واقع این فضا بیشترین دلیل برای فعالیت اندک شرکت‌های تامین سرمایه در بورس کالای ایران بوده و به همین دلیل، این شرکت‌ها بیشتر فعالیت خود را از طریق بازار اولیه پیگیری می‌کرده اند. اما با تغییر مدیریتی که در بورس کالای ایران اتفاق افتاد، نگاه‌ها غنی تر و فصل نوینی در باب همکاری شرکتهای تامین سرمایه با بورس کالا باز شد.

وی با بیان اینکه هم اکنون می توانیم نگاه دقیق تری نسبت به اوراق بهادار مبتنی بر دارایی داشته باشیم، گفت: در واقع این اوراق که دارای مزیت انتشار به پشتوانه کالا هستند، ریسک های مرتبط را تا حد زیادی کاهش می دهند و اسلامی بودن اوراق را نیز بیشتر می کنند. ضمن این که بخش زیادی از مشکلات تضمین هم به پشتوانه دارایی ها کاهش می یابد.

وی با بیان اینکه انتشار این اوراق می‌تواند به تقویت حضور شرکت های تامین سرمایه در بورس کالا کمک کند و فعالیت‌ها در این حوزه را به سمت مناسب تری سوق دهد، خاطرنشان کرد: هرچند که هنوز تا رسیدن به وضعیت ایده آل فاصله وجود دارد و باید قدم‌های جدی تری در این خصوص برداشته شود.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه آرمان در ادامه در خصوص برنامه‌های شرکت های تامین سرمایه برای بهره برداری از فرصت های بورس کالا گفت: این شرکت‌ها ابتدا باید مانند کشورهای توسعه یافته دنیا، تمرکز بر اوراق بهاداری که به پشتوانه کالا منتشر می شود را بیشتر کرده و به طور ویژه و تخصصی به طراحی ابزار در این خصوص بپردازند. قدم اولی که در این راه برداشته شده، طراحی اوراق ویژه صنعت خودرو است که مبتنی بر کالا شکل گرفته و در بورس کالای ایران معامله خواهد شد و به نظر می رسد، به دلیل این که اوراق ویژه صنعت خودرو از جنس دارایی های خود این شرکت ها هستند، نسبت به دیگر اوراق برای این صنعت کارآمدتر باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این اوراق قابل تعمیم به دیگر صنایع نیز هست، گفت: خوشبختانه در آخرین مصوبه کمیته فقهی اجازه داده شد که این اوراق برای کالاهای دیگری نیز منتشر و بتوان برای سایر تولیدکنندگان مانند لوازم خانگی، الکترونیکی، فرش و... این اوراق را منتشر کرد. در واقع برای این تولیدکنندگان گواهی سرمایه گذاری در قالب عقد مشارکت ایجاد می شود که این کار هم برای خرید و پیش خرید مفید و هم موجب رونق بخش تامین مالی می شود.

خواجه نصیری در ادامه گفت: نکته جالب در طراحی اوراق این است که به دلیل اینکه اوراق مبتنی بر عقد مشارکت هستند، بر اساس اختیار معامله قابل تبدیل است و هیچ الزامی به کوتاه مدت یا بلند مدت بودن، ندارد . به این ترتیب می توان از هر دو روش استفاده کرد. در حقیقت این مهم مزیت انعطاف پذیری این اوراق نسبت به اوراق مشارکت یا سلف است. بنابراین هم می توان دوره های چند ساله و هم کوتاه مدت برای اوراق در نظر گرفت. البته در حال حاضر نگاه به این اوراق کوتاه مدت است.

وی در ادامه به کمیته هماهنگی که میان شرکت های تامین سرمایه و بورس کالا تشکیل شده است، اشاره کرد و گفت:در حال حاضر تمرکز تامین سرمایه‌ها باید بر طراحی ابزار و اجرای این ابزار باشد. چون اکنون ابزارهای کافی برای کمک به بازارهای مالی وجود ندارد و باید در مرحله اول بر روی طراحی ابزار کار کرد .

وی در خصوص راه‌اندازی صندوق‌های کالایی با همکاری شرکت های تامین سرمایه و بورس کالا گفت: از جمله فعالیت های دیگری که شروع شده است، راه اندازی صندوق های کالایی است. به ویژه صندوق هایی که در بخش کشاورزی ایجاد شده اند. به این ترتیب که این صندوقهای کالایی هم می توانند، منابع مورد نیاز را برای ساماندهی بخش کشاورزی تجهیز کنند. هم زمینه مشارکت های مردمی را در فرآیندهای تامین مالی فراهم آورند. فعالیت های مناسبی در این خصوص انجام شده و امیدنامه و اساسنامه آن در سازمان بورس به منظور تصویب مقررات وجود دارد. به این ترتیب به نظر می رسد مشکل مقرراتی خاصی وجود نداشته باشد و فقط باید اساسنامه و آیین نامه آن در سازمان بورس تصویب شود. با انجام این فعالیت ها بلافاصله بعد از تصویب اساسنامه، برای زعفران این مهم اجرایی خواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها