کیخا

احمدعلی کیخا، رییس کمیسیون کشاورزی مجلس در خصوص اقدام بورس کالای ایران برای راه اندازی قرارداد اختیار معامله زعفران در اسفندماه جاری گفت: این نوع معاملات که در بورس های کالایی دنیا نیز رواج دارد، باید در اقتصاد ما بیش از این ها مورد استفاده قرار گیرد که خوشبختانه بورس کالای ایران به زودی و پس از معاملات آتی زعفران، قرارداد آپشن را راه اندازی خواهد کرد.

به گزارش «کالاخبر»، کیخا در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره معاملات آپشن زعفران در بورس کالا، گفت: معاملات آپشن زعفران گامی بسیار مهم در بخش کشاورزی کشور خواهد بود که سود و منفعت آن دوطرفه برای کشاورزان و تولیدکنندگان و همچنین مصرف کنندگان است.
رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس افزود: معاملات آپشن زعفران، این اطمینان را به زعفرانکار می دهد تا محصول خود را با اطمینان از حجم و قیمت به فروش برساند و از همه مهمتر در برابر ریسک نوسانات قیمتی، بیمه شود.
وی تاکید کرد: معاملات قراردادهای اختیار و سایر ابزارهای جدید مالی، امکان تضمین فروش در قیمت‌های مشخص را برای کشاورزان فراهم می‌کند. علاوه بر آن با توجه به هزینه اندک معاملاتی و شفافیت قیمت در بورس کالا، ورود کشاورزان به این بازار منجر به حذف بیشتر واسطه‌ها و تنظیم صحیح قیمت زعفران خواهد شد.
وی تصریح کرد: به طور یقین ورود زعفران به بورس کالا و راه اندازی ابزارهای نوین برای این محصول، منجر به ارتقای ساختارهای سنتی بازار و حرکت به سمت مبادلات مدرن و ساماندهی بازار داخلی شده است که قرارداد آپشن زعفران نیز گامی دیگر در راستای تحقق اهداف مذکور است.
کیخا ادامه داد: ازسوی دیگر با توجه به استقبال مطلوب فعالان بازار کشاورزی به خصوص زعفران از ابزارهای مالی بورس کالا، پیش بینی می شود که راه اندازی معاملات قراردادهای اختیار معامله زعفران نیز با استقبال روبه رو شود که البته آموزش در این حوزه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. 
رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به اینکه این شیوه معاملات در دنیا سال هاست که انجام می شود، گفت: استفاده از ابزارهای جدید مالی از جمله معاملات قراردادهای اختیار در دنیا مرسوم بوده و در بورس های بین المللی مورد استفاده قرار می گیرد که ما در ایران در این بخش عقب هستیم و باید با حمایت از سازوکار بورس کالا این موضوع را در دستور کار قرار دهیم.
کیخا ادامه داد: استفاده و راه اندازی ابزارهای جدید مالی در بورس کالا، اطمینان خاطر کشاورز را نسبت به قیمت‌های آینده و تصمیم گیری برای کشت و فروش در آینده را در پی خواهد داشت که این اتفاق به نفع بخش کشاورزی کشور است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها