فلزات

گروه گلدمن ساکس، پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت خود از قیمت‌های فلزات غیر آهنی را تعدیل کرد و میزان آن را برای هر یک از ارزیابی‌های چند ماهه کاهش داد. همزمان با کاهش قابل توجه رشد اقتصاد چین، متولیان صنعت در چین، تصمیم گرفته‌اند در نیمه دوم سال جاری میلادی، این صنایع را توسعه دهند و به‌ویژه بخش آلومینیوم و مس در این کشور را احیا کنند.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از فلزات آنلاین، بانک گلدمن ساکس که در خصوص قیمت مواد خام پیش‌بینی سخت‌گیرانه‌ای داشت، اکنون پیش‌بینی ۶،۱۰۰ دلار بر تن مس برای میانگین قیمت ۳ ماه ابتدای سال و ۶،۴۰۰ دلار بر تن در چشم‌انداز ۶ ماهه را ارایه کرده است؛ در حالی که پیش‌بینی‌های قبلی به‌ترتیب ۶،۵۰۰ و ۷،۰۰۰ دلار بر تن بودند. البته قیمت در چشم‌انداز ۱۲ ماهه ثابت و در همان سطح ۷،۰۰۰ دلار بر تن باقی مانده است.

تحلیل‌گران معتقدند با توجه به اهمیت اقتصادی و متعاقبا سیاسی میزان رشد در چین، سیاست باید تسهیل‌کننده ضعف در بسیاری از بخش‌های اقتصاد باشد. از این رو انتظار می‌رود رشد سرمایه‌گذاری در بخش زیرساخت‌ها، از ۴ درصد در سال گذشته به ۱۰ درصد در این کشور برسد و منجر به رشد فصلی تولید ناخالص داخلی شود.

قیمت فلزات غیر آهنی از مس گرفته تا روی در سال ۲۰۱۸، تحت تأثیر جنگ تجاری و افزایش ارزش دلار، پیوسته در حال افت بود. با این حال اخیرا، کاهش پیوسته رشد اقتصادی چین، نقش پررنگ‌تری در روشن شدن اوضاع ایفا کرده است؛ به‌طوری که شاخص تولیدی رسمی چین برای نخستین بار از دسامبر ۲۰۱۶ وارد فاز انقباضی شده است. بنا به تحلیل بانک گلدمن ساکس، میزان تقاضا در اقتصاد برتر حوزه آسیا با کاهش مواجه شده است.

مطابق این پیش‌بینی، قیمت فلزات در ۳ ماه نخست پایین باقی خواهد ماند که البته قبلا مشابه این اتفاق در انتهای سال ۲۰۱۵ و ابتدای ۲۰۱۶ رخ داده بود. در نتیجه در زمان‌های نامعین مانند وضعیت کنونی، سرمایه‌گذاران قبل از تصمیم‌گیری‌های بلندمدت، ابتدا باید نشانه‌های محکمی از بهبود میزان تقاضا را مشاهده کنند. در نمودار ۱، میزان قیمت‌های پیش‌بینی شده فلزات غیر آهنی، ارایه شده است.

در نیمه دوم سال، پیش‌بینی خوش‌بینانه‌تری در مورد قیمت‌ها ارایه شد، بر این اساس برخی فلزات نظیر مس، با رشد تقاضا، قیمت‌های بالاتری خواهند داشت و علاوه بر این توسعه بخش بازیافت فلزات قراضه در چین، نیز این موضع را تقویت می‌کند. این بخش از مدتی پیش در حال رشد بوده ولی در شرایط فعلی در بازار نادیده گرفته می‌شود.

در چشم‌انداز مربوط به قیمت‌های نیکل، میزان پیش‌بینی قیمت کاهش چشم‌گیری داشته که یکی از دلایل اصلی آن برنامه کشور اندونزی برای عرضه انبوه نیکل با قیمت پایین است. اگر چه هنوز باید منتظر ماند و دید آیا این پروژه‌های در اندونزی سر وقت و با بودجه تعریف شده به اتمام می‌رسند یا خیر؛ با این وجود این پروژه‌ها قابلیت این را دارند که میزان عرضه را به صورت گسترده تغییر داده و سمت‌وسوی بازار را به کلی عوض کنند. در نتیجه این امر، پیش‌بینی یک‌سال آینده فلز نیکل از ۱۸،۰۰۰ دلار بر تن در پیش‌بینی پیشین به ۱۲،۵۰۰ دلار بر تن تغییر پیدا کرده است.

پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال، تنها قیمت فلز روی روند کاهش داشته باشد. در انتهای سال ۲۰۱۸، برنامه‌های توسعه معادن روی در آفریقا، عمدتا تحت عملیات شرکت Trevali، شدت گرفته بود و احتمال می‌رود میزان تولید در این منطقه به مقدار قابل توجهی افزایش یابد. همچنین برخی حفاری‌های اکتشافی در ترکیه ممکن است در سال جاری به نتیجه رسیده و در این منطقه نیز شاهد عرضه بیشتر باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها