بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که" بخشنامه جدیدی درباره تغییر قیمت فولاد ابلاغ نشده است"، " آرامش مبادلات مواد اولیه در بورس کالا" ،" عرضه بیشتر در بورس، نوسان کمتر در قیمت" و" تقویت بازارهای رسمی لازمه مقابله با جنگ اقتصادی" از مهم ترین آنها بود.

بخشنامه جدیدی درباره تغییر قیمت فولاد ابلاغ نشده است

به گزارش «کالاخبر»، مدیر عامل بورس کالای ایران با اشاره به فضای آرام حاکم در رینگ فلزات بورس کالا گفت: مبنای کشف قیمت محصولات فولادی هنوز در بورس کالا تغییر نکرده و همان فرمول قبلی است که مطابق با مصوبه آخر ستاد تنظیم بازار تعیین شده است.

حامد سلطانی نژاد در خصوص تغییرات جدید در بازار آهن و فولاد بر اساس ابلاغیه جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به برچیده شدن محدودیت‌ها در بخش سقف قیمت‌ها و نرخ پایه، هم اکنون بازار به نسبت متعادلی در رینگ فلزات بورس کالا حکم فرما شده اما در عین حال مطابق با حداقل کف عرضه تعیین شده برای محصولات فولادی و فلزی باید از سوی عرضه کنندگان رعایت شود.

وی اظهار داشت: عرضه کننده‌های بزرگ محصولات فولادی بطور عموم، عرضه حداقلی تعیین شده برای خود را رعایت می‌کنند ولی برای اینکه بازار به ثبات کامل برسد باید مواردی که برای کف عرضه ای که وزارت صنعت و دستور العمل های ستاد تنظیم بازار تعیین کرده‌اند، همواره رعایت شود تا به این ترتیب سمت عرضه دغدغه ای وجود نداشته باشد.

آرامش مبادلات مواد اولیه در بورس کالا

فرشاد مقیمی، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در برخی حوزه‌ها به ویژه مواد اولیه ای که در بورس عرضه می شود، به آرامش رسیده ایم.

وی ادامه داد: شکایت های زیادی در مورد توزیع نادرست مواد اولیه واحدهای فعال تولیدی، به وزارت صنعت رسیده و در این زمینه ابلاغیه‌ای برای همه استان‌ها ارسال شده است. به گفته وی، مواد اولیه به دست تولیدکننده اصلی نمی رسد و قیمت آنها با دلالی در بازار و دست به دست شدن افزایش می‌یابد.

مقیمی اظهار کرد: در این زمینه و در برخی حوزه‌ها بویژه مواد اولیه ای که در بورس عرضه می شود، به آرامش رسیده ایم.

آرامش نسبی در بازار فولاد حاکم است/ عرضه بیشتر در بورس، نوسان کمتر در قیمت

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: در حال حاضر نوسانات نرخ ارز و قیمت های جهانی بر بازار فولاد داخلی اثرگذار است اما به طور کلی آرامش نسبی بر معاملات حاکم است و حجم عرضه ها در بورس کالا نیز مطلوب ارزیابی می شود.

رسول خلیفه سلطان  با تاکید بر اینکه تلاطمی در بازار فولاد وجود ندارد، اظهار داشت: باید با تدابیر مناسب شرایطی فراهم شود تا همواره مصرف کنندگان از نوسان قیمت ها لطمه نبینند که عرضه هرچه محصولات در بورس کالا به آرامش و تعادل بازار کمک می کند.

وی گفت: در حال حاضر فولادسازان محصولاتشان را با حجم مطلوبی در بورس کالا عرضه می کنند اما به طور طبیعی هرچه بر مقدار عرضه ها افزوده شود، از نوسان قیمت و احتمال ایجاد التهاب در بازار جلوگیری می شود.

هیچ نگرانی در بازار فولاد وجود ندارد/عرضه و تقاضا در بورس، تنظیم گر بازار

محمود اسلامیان، مدیرعامل سابق فولاد مبارکه و ذوب‌آهن اصفهان گفت: با توجه به حجم بالای تولید عمده محصولات فولادی مورد نیاز، هیچ مشکلی در سمت عرضه و قیمت فولاد وجود ندارد و بهترین مکانیسم تنظیم گر بازار نیز، عرضه و تقاضا در بورس کالاست.

وی با اشاره به مشکلاتی که ابتدای سال برای بازار فولاد ایجاد شد و شاهد تعیین سقف قیمت در معاملات بورس کالا به عنوان بازار رسمی کالا بودیم، توضیح داد: ابتدای سال برای کنترل قیمت‌ها در بازار تصمیم به تعیین سقف قیمت در بورس گرفته شد که این اتفاق نه تنها به کنترل بازار کمک نکرد بلکه به التهاب بیشتر بازار دامن زد.

اسلامیان خاطرنشان کرد: پس از آنکه دولت نتیجه این تصمیم خود را دید، این سیاست خود را ملغی اعلام کرد و اجازه فعالیت آزاد عرضه و تقاضا در بورس را داد. به این ترتیب در ماه‌های گذشته با شکل‌گیری یک نظام منطقی و کشف قیمت‌های واقعی در بورس، بازار سیاه ایجاد شده در ماه های ابتدایی سال، جمع شد.

او اذعان کرد: بارها ثابت شده است که بهترین مکانیسم برای تنظیم بازار، عرضه و تقاضاست که در ماه های اخیر نیز بار دیگر این موضوع با برداشتن سقف رقابت در بورس کالا و ایجاد تعادل در بازار اثبات شد

تقویت بازارهای رسمی لازمه مقابله با جنگ اقتصادی

حمید گرمابی، عضو کمیسیون صنایع مجلس درخصوص کارکردهای بورس کالا در اقتصاد گفت: این روزها همه از شرایط خاص اقتصادی و تعبیر جنگ اقتصادی استفاده می کنند، به این معنا که اوضاع بازارها عادی نیست و فشارهای تحریمی از بیرون و برخی فشارها با نیت واسطه گری و کسب سود در داخل به اقتصاد وارد می شود.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: آنچه مسلم است در بازارهای غیر رسمی امکان نظارت دقیق بر عملکرد شرکت ها و افراد وجود ندارد و در حوزه مبادلات کالاها، عرضه حداکثری محصولات اساسی و واسطه ای در بورس کالا به عنوان بازار رسمی کالای کشور توصیه می شود تا نهادهای نظارتی به راحتی بتوانند نحوه مبادلات یا آیتم های مختلف را نظارت و بررسی کنند.

وی با بیان اینکه شفافیت خرید و فروش کالاها از مزیت های بورس کالا به شمار می رود، اظهار داشت: متاسفانه روابط ناسالم اقتصادی در برهه کنونی غیرقابل انکار است و هر چه بیشتر بتوانیم بازارهای رسمی همچون بورس کالا را تقویت کنیم، در مسیر سالم سازی اقتصاد قدم برداشته ایم.

قیمت ها دستورپذیر نیستند/ راهکار دنیا، بورس کالاست

محمود بهمنی معتقد است، وقتی قیمت کالایی را مصنوعی پایین نگه می داریم، نرخ دیگری در بازار ایجاد می شود که همین دونرخی شدن به معنای ایجاد نابسامانی در اقتصاد است. تجربه دنیا به ما می گوید که عرضه و تقاضا، تنها راه حل تنظیم بازارها بدون رانت و فساد است که ما نیز در اقتصادمان برای حرکت به سمت اقتصاد واقعی و عرضه و تقاضا، بورس کالا را به عنوان بازار رسمی کالا طراحی و راه اندازی کرده ایم.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که راهکار شما برای فاصله گرفتن از تبعات قیمت گذاری دستوری در اقتصاد وایجاد رانت چیست؟ گفت: دنیا برای حل این مشکل یک راهکار اصلی معرفی کرده و ما نیز از ۱۵ سال پیش براساس همان راهکار دنیا زیرساخت هایی را راه اندازی کرده ایم. تجربه دنیا به ما می گوید که عرضه و تقاضا، تنها راه حل تنظیم بازارها بدون رانت و فساد است که ما نیز در اقتصادمان برای حرکت به سمت اقتصاد واقعی و عرضه و تقاضا، بورس کالا را به عنوان بازار رسمی کالا طراحی و راه اندازی کرده ایم.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: باید اجازه کشف قیمت کالاها براساس واقعیت های اقتصادی را در بورس کالا بدهیم و اگرهم قرار است از مصرف کننده نهایی و مردم حمایت شود، باید شیوه های مختلف از جمله دادن یارانه مستقیم و شفاف اتخاذ شود نه اینکه با اعمال قیمت های دستوری سعی در حمایت داشته باشیمبا این اقدام هم روند ارائه یارانه ها شفاف می شود و هم تخصیص منابع به شکل هدفمند و در راستای توسعه اقتصادی رقم می خورد

بیمه قیمت، مزیت بزرگ معاملات آپشن برای زعفران کاران

سرپرست معاونت توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران گفت: زعفران کاران با یادگیری قواعد بازار قراردادهای آپشن در دوره های آموزشی بورس کالا، می توانند قیمت محصول خود را بیمه کنند چراکه این قرارداد ، سازوکاری شبیه به بیمه نامه دارد

علیرضا ناصرپور در آستانه راه اندازی معاملات قراردادهای اختیار معامله (آپشن) زعفران عنوان کرد: راه اندازی قرارداد آپشن زعفران طی چند ماه گذشته در دستور کار بورس کالای ایران قرار داشت که سرانجام با تکمیل زیرساخت های فنی برای انجام معاملات آنلاین آپشن زعفران، این قرارداد به زودی راه اندازی می شود.

ناصرپور گفت: افراد در معاملات آپشن می توانند با پرداخت مبلغی اندک، قیمت مورد نظر خود را بیمه کنند که این یک مزیت بزرگ برای سرمایه گذاران به شمار می رود؛ از این رو انتظار می رود افراد ریسک گریزتر نیز در این معاملات حضور یابند.

کشاورزان قیمت محصولاتشان را در قرارداد آپشن زعفران بیمه کنند

احمدعلی کیخا، رییس کمیسیون کشاورزی مجلس در خصوص اقدام بورس کالای ایران برای راه اندازی قرارداد اختیار معامله زعفران در اسفندماه جاری گفت: این نوع معاملات که در بورس های کالایی دنیا نیز رواج دارد، باید در اقتصاد ما بیش از این ها مورد استفاده قرار گیرد که خوشبختانه بورس کالای ایران به زودی و پس از معاملات آتی زعفران، قرارداد آپشن را راه اندازی خواهد کرد.

وی گفت: معاملات آپشن زعفران گامی بسیار مهم در بخش کشاورزی کشور خواهد بود که سود و منفعت آن دوطرفه برای کشاورزان و تولیدکنندگان و همچنین مصرف کنندگان است.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس افزود: معاملات آپشن زعفران، این اطمینان را به زعفرانکار می دهد تا محصول خود را با اطمینان از حجم و قیمت به فروش برساند و از همه مهمتر در برابر ریسک نوسانات قیمتی، بیمه شود.

ساز وکار کشف قیمت در بورس کالا به نفع اقتصاد ملی است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بورس کالا با ایجاد سازوکارهای رقابتی توانسته است در رونق اقتصادی کشور بسیار موثر باشد و به طور یقین ورود محصولات کشاورزی و سایر کالاها به بورس باعث خواهد شد تا در کنار نظارت بر معاملات، شاهد شفافیت قیمتی و افزایش کیفیت باشیم.

علی اکبر کریمی با بیان اینکه ساماندهی معاملات در بورس کالا  روش مطلوب و تجربه خوبی است، افزود: بورس کالا محل مناسبی برای مبادله رقابتی کالاها است ؛ براین اساس قیمت کالاهای عرضه شده در بورس به صورت رقابتی تعیین می شود که این موضوع به نفع اقتصاد ملی کشور است.

وی به تعیین قیمت های دستوری در بورس کالا از سوی دولت در برخی کالا اشاره کرد و اظهار داشت: فرآیند عرضه رقابتی در بورس کالا که بازار قانونی و شفافی است نباید به صورت دستوری صورت گیرد؛ چرا که عرضه دستوری محصولات رانت های گسترده ای را در بازار ایجاد کرده و به ضرر تولید کننده است .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها