زعفران

قرارداد اختیار معامله (آپشن) زعفران از روز ۱۲ اسفندماه جاری در بورس کالای ایران راه اندازی می شود و کارگاه های آموزشی زیادی نیز در این زمینه برگزار شده است؛ اما به راستی قرارداد آپشن چه کمکی به زعفران کاران می کند؟

به گزارش «کالاخبر»، کارشناسان براین باورند که یکی از راهکارهای مناسب برای بیمه فعالان اقتصادی در اقتصاد پرنوسان و پرریسک کشور، طراحی و توسعه ابزارهای مالی است که این بار قرعه به نام زعفران افتاده است.  پوشش ریسک نوسانات قیمتی از اصلی ترین کارکردهای قراردادهای مشتقه از جمله آپشن است که در ادامه مروری کوتاه داریم بر کارکردهای این ابزار برای کشاورزان.

قرارداد آپشن، شامل معاملاتی دو طرفه است و سرمایه گذاران در هر دو حالت خرید و فروش می توانند موقعیت خرید و یا فروش اتخاذ کنند اما در خصوص بهره گیری کشاورزان از قراردادهای آپشن زعفران باید به خرید یک قرارداد اختیار فروش اشاره کرد. 
کشاورزان می توانند با خرید یک قرارداد اختیار فروش، ضمن بیمه قیمت محصول خود، از فروش محصول در آینده نیز مطمئن باشند. به عنوان مثال اگر کشاورز در قرارداد آپشن زعفران، یک قرارداد «اختیار فروش» خریداری کند، در واقع می تواند در سررسید قرارداد به عنوان مثال دو ماه آینده، مقدار مشخصی محصول (براساس حجم قرارداد) را با قیمت اعمال به فروش برساند. به این ترتیب اگر در سررسید، قیمت زعفران در بازار از قیمت اعمال قرارداد آپشن منعقد شده بالاتر بود، دارنده قرارداد از موقعیت آپشن خود استفاده نمی کند و به اصطلاح آن را اعمال نمی کند اما اگر قیمت نقدی زعفران پایین تر از قیمت آپشن بود، دارنده موقعیت، قرارداد خود را اعمال می کند و محصول خود را می فروشد.
فرض کنید یک کشاورز با ورود به معاملات آپشن بورس کالا، برای فروش هر گرم زعفران خود به قیمت ۱۲ هزار تومان قرارداد «اختیار فروش» خریداری کند. چنانچه در سررسید قرارداد، قیمت زعفران در بازار نقدی از ۱۲هزار تومان بالاتر رفت، کشاورز محصول خود را به قیمت بالاتر در بازار نقدی می فروشد و اگر در سررسید، قیمت پایین تر از ۱۲ هزار تومان بود کشاورز این اختیار را دارد که در بورس محصول خود را بفروشد. به عبارت بهتر به کمک این ابزار، کشاورز با پرداخت یک مبلغ حداقلی، برای فروش محصول به قیمت حداقل ۱۲ هزار تومان و بالاتر از آن خود را بیمه کرده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها