energy-saving-1.png

مدیرعامل بورس انرژی ضمن بیان انواع روش های تامین مالی پروژه های انرژی محور از طریق بازار سرمایه، گفت: رشد سریع و فزاینده مصرف انرژی در کشور و نیاز به افزایش ظرفیت تولید و زیرساخت های حوزه انرژی، ضروررت توسعه ابزارهای مالی در این بخش را افزایش می دهد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران» علی نقوی، مدیرعامل مرکز مالی ایران در آغاز سمینار تخصصی استراتژی های تامین مالی بین المللی در حوزه انرژی گفت: ایران چهارمین ذخایر نفتی دنیا را دارد و اکنون که در فضای پسابرجام اقتصاد کشور وارد فضای اقتصاد آزاد شده است فعالان بازار انرژی نیاز دارند که با ابزارهای نوین مالی برای تامین مالی پروژه های مبتنی بر نفت و گاز آشنا شوند در این راستا در بورس انرژی نیز روند معاملات محصولات انرژی فزاینده بوده و این ضرورت را دو چندان می کند .

او افزود : مرکز مالی ایران به عنوان بازوی آموزش و پژوهش در بازار سرمایه، تاکنون همایش و دوره های آموزشی زیادی در خصوص تامین مالی صنعت برق، تامین مالی از طریق صندوق پروژه ها و جذب سرمایه در پساتحریم برگزار کرده است و در دوره های آتی نیز ابزارهای نوین مالی و جذب سرمایه برای صنایع مختلف برگزار خواهد شد. در این همایش نیز روش های تامین مالی ساختار یافته نفت، گاز و پتروشیمی و همچنین انواع روش های جدید تامین مالی به همراه مدیریت ریسک تامین مالی این پروژه ها بیان می شود.

در ادامه این همایش، سید علی حسینی، مدیرعامل شرکت بورس انرژی گفت: قیمت جهانی نفت در سال های ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۴ سه برابر شده و مجدداً طی سالهای ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۰ دو برابر شده است که این امر تاثیرات زیادی بر شؤون مختلف زندگی مردم در سراسر جهان داشته است.

وی با اشاره به سرمایه گذاری های مورد نیاز در بخش انرژی ایران اشاره کرد و یادآور شد: میزان قابلیت تولید نفت خام ایران باید تا سال ۹۶ به ۵.۷ میلیون بشکه افزایش یابد. همچنین افزایش ظرفیت پالایشگاهی کشور از ۱.۸ میلیون بشکه به ۳ میلیون بشکه در روز تا سال ۹۶ و افزایش تولید مجتمع‌های پتروشیمی از ۲۵ میلیارد دلار به ۸۰ میلیارد دلار تا سال ۱۴۰۰ نیز از دلایل ضروریت‌ سرمایه‌گذاری‌های در بخش انرژی کشور است.

مدیرعامل بورس انرژی در خصوص ضرورت تامین مالی حوزه انرژی نیز بیان کرد: رشد سریع و فزاینده مصرف انرژی در کشور و نیاز به افزایش ظرفیت تولید و زیرساختهای حوزه انرژی جهت پاسخگوئی به نیاز مذکور تنها یکی از این دلایل است. همچنین عدم تکافوی منابع دولتی جهت اجراء و توسعه طرح‌های حوزه انرژی، وجود برخی موانع قانونی جهت سرمایه گذاری بخش دولتی ،وجود میادین مشترک نفتی و گازی با کشورهای همسایه و لزوم بهره برداری سریع از طرحهای مذکور،استفاده از تکنولوژی‌های قدیمی در حوزه تولید انرژی با راندمان پائین و لزوم استفاده از فناوریهای مدرن و به روز، وجود تلفات بالا و ضایعات زیاد در حوزه تولید، انتقال و توزیع انرژی در کشور، لزوم بهره برداری و سرمایه گذاری در فناوریهای مبتنی بر مدیریت مصرف بهینه انرژی در کشور و لزوم سرمایه گذاری در حوزه اکتشاف میادین جدید نفت و گاز در کشور از دیگر ضرورت‌ها است.

حسینی در ادامه به مزایای تامین مالی از طریق بازار سرمایه از دیدگاه بنگاه های سرمایه پذیر اشاره کرد و گفت:  سهولت در تغییر ترکیب سهامداری و انتقال مالکیت، به وجود آمدن دیدگاهی مطلوب در سرمایه‌گذاران با کاهش ریسک واحد اقتصادی و امکان تأمین مالی با هزینه کمتر امکان پذیر است. همچنین برخورداری از مزایای خاص و اعتباری مانند افزایش سقف تسهیلات بانکی و انتشار اوراق مشارکت به وجود می آید.

او افزود: انتشار اوراق مشارکت بدون اخذ مجوز از بانک مرکزی و فقط با مجوز سازمان اوراق بهادار، برخورداری از معافیت‌های مالیاتی، تبیین چشم‌انداز فعالیت شرکت در آینده و ارزیابی عملکرد شرکت و ارتقای سطح اعتماد عمومی و استفاده از مشارکت عمومی در توسعه شرکت نیز از دیگر مزایای تامین مالی از طریق بازار سرمایه است.

مدیرعامل بورس انرژی ضمن بیان مزیت معرفی شرکت و محصولات به طیف وسیعی از اقشار جامعه و افزایش اعتبار شرکت با توجه به حضور در بازار سرمایه گفت: تامین مالی از طریق بازار سرمایه از دیدگاه سرمایه گذاران نیز مزایایی دارد، از جمله این که خرید سهام و اوراق بهادار برای کسب بازده مناسب و پوشش درمقابل تورم صورت می گیرد.

اطمینان از گزینه سرمایه‌گذاری بدلیل شفافیت اطلاعات،  قابلیت نقد شوندگی اوراق بهادار و سهولت نقل و انتقال سهام و استفاده از معافیتهای مالیاتی، مشارکت در فرآیند تصمیم‌گیری برای اداره شرکت ها، ایجاد یک بازار دائمی و مستمر که امکان سرمایه‌گذاری بلندمدت و کوتاه‌مدت را فراهم می کند، نیز از دیگر مزایایی بود که مدیرعامل بورس انرژی برای سرمایه گذاران برشمرد.

وی همچنین به وجود طیف‌های متنوع از اوراق بهادار از نظر درجه بازدهی و خطر‌پذیری برای سرمایه‌گذار اشاره کرد و افزود: برقراری سیستم ها و روشهایی که از طریق آن، خرید و فروش اوراق بهادار منظم و رسمی گردد، حمایت از سرمایه‌گذاران کوچک و احساس مشارکت در امور تولیدی و تجاری،  نظارت مضاعف بر فعالیت شرکت ها درچارچوب استانداردها وآئین‌نامه‌های بازار سرمایه و نقل و انتقال  سرمایه بصورت آسان، سریع و کم هزینه با توجه نقدینگی بالای بازار سرمایه  در کنار اطلاع رسانی شفاف و عادلانه به سرمایه گذاران بالفعل و بالقوه به مزایای سرمایه گذاران کمک می کند.

مدیرعامل شرکت بورس انرژی در ادامه این سمینار به بررسی قراردادهای سلف موازی استاندارد اشاره کرد و گفت: این قراردادها در بازار مشتقه معامله می شود و براساس آن مقدار معینی از دارایی پایه براساس مشخصات قرارداد سلف موازی استاندارد به فروش می‌رسد. وجه قرارداد مذکور باید در هنگام معامله و طبق زمانبندی تعیین شده در مشخصات قرارداد پرداخت و دارایی پایه در سررسید تحویل شود. در طول دورۀ معاملاتی قرارداد، خریداران می‌توانند به فروش قرارداد سلف موازی استاندارد به میزان خریداری شده به شخص دیگری اقدام نمایند. این دو قرارداد ازهم مستقل هستند و فروشنده به استناد گواهی سلف موازی استاندارد، خریدار را به فروشنده اولیه جهت تحویل فیزیکی حواله می‌دهد. در این حالت پذیرندۀ حواله مسئولیت مراجعه به فروشنده اولیه را پذیرفته و حق رجوع به فروشنده در معامله ثانویه را ندارد.

منبع: عصر بازار

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها