1860.jpg

يكی از مهم ترين رويداد های هفته گذشته بازار سرمايه، حضور هيات بورس تركيه در ايران بود كه اين هيات برای بررسی راهكارهای توسعه ارتباط با بورس كالای ايران به اين بورس آمدند؛ در اين گزارش مهم ترين رويدادهای تالار نقره ای در هفته گذشته مرور شده است كه در ادامه می خوانيد.

وجود زيرساخت های لازم برای همکاری با بورس ترکیه

 

مدیرعامل بورس کالای ایران در نشست مدیران ارشد بازار سرمایه ترکیه که دوشنبه گذشته در محل هتل بین المللی اسپیناس برگزار شد، از آمادگی این بورس برای توسعه همکاری ها با بورس ترکیه خبر داد

حامد سلطانی نژاد در این نشست ضمن ابراز امیدواری برای توسعه همکاری با بورس استانبول، گفت: بورس کالای ایران زیرساخت های لازم جهت جذب فعالان بازارهای بین المللی را دارد.

وی با اشاره به فراهم بودن ابزارهای پوشش ریسک و سایر ابزارهای مالی از جمله گواهی سپرده کالایی در بورس کالای ایران گفت: اگر به دنبال بازاری کارآمد و موثر از طریق بین المللی کردن بازار هستیم، باید از ابزارها مالي استفاده بيشتري کنیم و با توجه به اینکه بورس استانبول تجارب موفقی در بازار مشتقه محصولاتی از قبیل طلا و ارز دارد، با تعمیق همکاری های فی مابین دو بورس کالای ایران و بورس استانبول، می توانیم با استفاده از ابزارهای مدیریت ریسک و وثایق بانکی به جذب مشتریان بین المللی بپردازیم.

گفتنی است مدیران ارشد بازار سرمایه ترکیه ظهر دوشنبه هفته گذشته( ۱۰ اسفند ماه) با حضور در شرکت بورس کالای ایران، پس از بازدید از تالار معاملات، زمینه های همکاری های دوجانبه با بورس کالا را مورد بررسی قرار دادند.

 

دوشنبه؛ آغاز تامين مالی ۱۵۰میلیارد تومانی ذوب آهن

 

همچنين مدیرعامل بورس کالای ایران هفته گذشته از پذیره نویسی ۱۵۰ میلیارد تومانی اوراق سلف موازی شرکت ذوب آهن اصفهان در روز دوشنبه هفته آتی خبر داد و گفت: تامین مالی ۳۰۰ و ۴۰۰ میلیارد تومانی دو مجتمع پتروشیمی نیز در دستور کار قرار دارد و به زودی انجام خواهد شد

حامدسلطانی‌نژاد افزود: کل تامین مالی شرکت ذوب آهن اصفهان ۲۵۰ میلیارد تومان بوده است که پذیره نویسی ۱۵۰ میلیارد تومان آن در بخش اول، روز دوشنبه ۱۷ اسفندماه با سود ۲۴ تا ۲۷ درصدی در بورس کالا و با بازارگردانی تامین سرمایه امین انجام می شود. همچنین تامین مالی  ۱۰۰ میلیارد تومان دیگر ذوب آهن نیز پس از افزایش سرمایه این شرکت از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه انتشار گواهی سپرده کالایی برای ذوب آهن نیز در دستور کار است، افزود: اوراق سلف موازی و گواهی کالایی جزو ابزار نسل دوم بورس کالا هستند که با اجرای اين معاملات، بورس کالای ایران به سراغ نسل سوم دادوستدها همچون فیوچرز و آپشن خواهد رفت.

 

حمایت وزارت جهاد کشاورزی از طرح قیمت تضمینی

يكی از مهم ترين اظهار نظرهاي مقامات مسوول طي هفته گذشته در حوزه بورس كالا، اعلام حمايت قائم مقام معاون وزیر جهادکشاورزی از اجرای طرح «قیمت تضمینی» در بورس کالا به جای « خرید تضمینی» توسط دولت با هدف جلوگیری از نرخ شکنی محصولات کشاورزی بود.

سیدمهدی کلاته رحمانی گفت: معتقدم خرید تضمینی باید هرچه سریع تر از صحنه حذف شود و شاهد آن باشیم که کشاورزان با نارسایی های این نوع خرید خداحافظی کنند و طرح قیمت تضمینی برای تمامی محصولات کشاورزی اجرایی شود.

وی با اشاره به آیین نامه ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی در سال جاری از طریق بورس کالا افزود: امیدواریم با هماهنگی دستگاه های مربوطه پس از بررسی نتایج این نوع خرید از سال آینده شاهد فروش محصولات بیشتری در قالب بورس کالا باشیم.

 

آغاز فصل نوین همکاری تامین سرمایه ها با بورس کالا

 

با تشکیل کمیته هماهنگی میان شرکت های تامین سرمایه و بورس کالا، تمرکز بر روی طراحی ابزارهای مالی جدید بیشتر شده به طوریکه معاملات اوراق مبتنی بر کالا و صندوق های کالایی از جمله پتانسیل های بورس کالا در این زمینه به شمار می رود

محمودرضا خواجه نصیری، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه آرمان هفته گذشته با اشاره به سوابق بورس کالا در خصوص طراحی ابزارهای مالی اظهار کرد: رویکرد بورس کالا در گذشته عمدتا رویکردی معاملاتی و تمرکز آن بیشتر بر معاملات فیزیکی بود؛ در واقع این فضا بیشترین دلیل برای فعالیت اندک شرکت‌های تامین سرمایه در بورس کالای ایران بوده و به همین دلیل، این شرکت‌ها بیشتر فعالیت خود را از طریق بازار اولیه پیگیری می‌کرده اند، اما با تغییر مدیریتی که در بورس کالای ایران اتفاق افتاد، نگاه‌ها غنی تر و فصل نوینی در باب همکاری شرکتهای تامین سرمایه با بورس کالا باز شد.

 

رشد ۲۹درصدی حجم معاملات بورس کالا

 

هفته گذشته سازمان بورس اوراق بهادار گزارشی از معاملات بورس كالای ایران در بهمن ماه منتشر كرد كه بر اساس آن، برآیند کلی تغییرات تمامی گروهها با رشد ۲۹درصدی در حجم معاملات همراه بوده است

همچنين در این ماه، حجم معاملات گروه های محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی و محصولات صنعتی و معدنی به ترتیب ۵۵ و ۴ درصد رشد داشت. این در حالی است که حجم معاملات گروه های کشاورزی و بازار فرعی به ترتیب با کاهش ۵۲ و ۹۶ درصدی همراه بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها