نادی

مدیرعامل تامین سرمایه نوین، تکیه گاه اصلی نظام مالی بسیاری از کشورهای پیشرفته را بازار سرمایه دانست و گفت: این بازار یک محیط شفاف و رقابتی برای تخصیص منابع در اقتصاد است.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از سنا، ولی نادی قمی گفت: نظریه‌پردازان علوم مالی توجه خاصی به بازار سرمایه دارند چرا که رشد و توسعه بازار سرمایه، منافع قابل‌ ملاحظه ای برای بخش واقعی اقتصاد ایجاد می کند و در واقع تکیه گاه اصلی و ستون فقرات نظام مالی بسیاری از کشورهای پیشرفته، بازار سرمایه است.

این کارشناس بازار سرمایه در عین حال اظهار داشت: در کشور ما بازار پول و بانک ها ستون فقرات نظام مالی کشور هستند و به همین جهت روحیه ریسک پذیری و کارآفرینی در اقتصادمان آن گونه باید رشد نکرده است. به علاوه در حال حاضر بانک های کشور در شرایط خوبی به سر نمی برند و با توجه به ترازنامه ضعیف‌، قدرت سودآوری پایین، اختلال در جریان های نقدی و روابط بین‌المللی محدود ، چندان کمکی به بخش واقعی اقتصاد نمی کنند.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی نقش بازار سرمایه کشور باید پررنگ تر شود و یکپارچگی بین بازار پول و سرمایه بیشتر شود تا کیفیت خدمات بخش مالی اقتصاد به بخش واقعی افزایش یابد.

به گفته نادی قمی، در حوزه بازار پول قوانینی به تصویب رسیده است که تقریبا مانع گسترش بازار سرمایه می شود.

وی افزود: اگر بانکی در یک نهاد مالی بازار سرمایه نقشی پررنگ یا حتی اثرگذار داشته باشد، برای توسعه و گسترش فعالیت های خود باید مجوزهای بانک مرکزی را در کنار سازمان بورس داشته باشد و عملا هیچ یک از اقدامات نهادهای مالی بازار سرمایه مورد موافقت قرار نمی گیرد. به عنوان مثال تاسیس صندوق های کارآفرینانه یا صندوق های جسورانه یا صندوق های پروژه که همه در خدمت بخش واقعی اقتصاد و فعالیت های کارآفرینانه و شرکت های کوچک و متوسط هستند به هیچ وجه از جانب نهاد ناظر بازار پول مورد موافقت قرار نمی گیرد.

مدیرعامل تامین سرمایه نوین با بیان اینکه تداوم شرایط موجود مانع گسترش پرسرعت بازار سرمایه است، گفت: در هر حال توسعه بازار سرمایه امری اجنتاب‌ناپذیر است.

نادی قمی تاکید کرد: گسترش بازار سرمایه و افزایش عمق آن مستلزم افزایش مشارکت آحاد مردم در این بازار است و افزایش ضریب نفوذ بازار سرمایه مستلزم جذب سلایق مختلف ریسک و بازده و حمایت از حقوق سهامداران خُرد و اعتباردهندگان است.

 وی تصریح کرد: اگرچه اعطای معافیت های مالیاتی به مشارکت کنندگان در بازار سرمایه و معرفی ابزارها و نهادهای مالی جدید شرایط را برای جذب سلایق مختلف ریسک و بازده هموار می کند اما آنچه بسیار اهمیت دارد در پیش گرفتن یک رژیم حقوقی مدرن است که اولویت در آن به حفظ حقوق سهامداران اقلیت، آزادی و حفظ حقوق سرمایه گذاران و اعتباردهندگان، تعریف دقیق حقوق سرمایه گذاران و اعتباردهندگان، آزادی عمل نهادهای مالی جهت طراحی و اجرای ابزارها و نهادهای مالی جدید، داده شود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در چنین رژیم حقوقی مدرنی،  سرمایه گذاران و کارآفرینان این احساس و اطمینان قلبی را خواهند داشت که صاحب دسترنج خود خواهند بود و با نمایش چند چهره موفق در این زمینه ها، زمینه حضور پررنگ سایرین در بازار سرمایه فراهم می شود.

نادی قمی به اقدامات مثبت چند سال اخیر سازمان بورس و اوراق بهادار اشاره کرد و گفت: طی چند سال گذشته با ایجاد بازار بدهی، دولت، شهرداری ها و بنگاه های اقتصادی توانسته اند منابع مالی مورد نیازشان را از صندوق ها و نهادهای مالی بازار سرمایه تامین کنند. همچنین اخزاها توانست به وضعیت بحرانی پیمانکاران دولتی پایان دهد و ظرفیت جدیدی را پیش روی دولت باز کند.

وی افزود: همچنین طی سال جاری بازار سرمایه با معرفی آتی سبد و آتی زعفران منجر به ورود افراد بسیاری به این بازار شده است و به نظر می رسد که ETF سهام عدالت ضریب نفوذ بازار سرمایه را افزایش می دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها