انارکی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه تجربه عرضه مواد پتروشیمی و فولاد در بورس کالا نشان داد پس از آزادسازی قیمت‌ها و در فضای شفاف و رقابتی، تقاضاهای مازاد و رانت در بازار از بین رفت و قیمت‌ها متعادل شد، گفت: از همین تجربه می توان برای کالاهای اساسی استفاده کرد تا پس از ورود کالاهای اساسی وارداتی به کشور، عرضه در فضای شفاف بورس کالا انجام شود.

به گزارش «کالاخبر»؛احمد محمدی انارکی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خانه ملت، در خصوص ظرفیت بورس کالا در زمینه عرضه و فروش محصولات با توجه به چند نرخی بودن ارز، گفت: استفاده از ظرفیت‌ها و تجارب بورس کالا در زمینه ثبات در بازار فولاد و پتروشیمی در زمینه تخصیص ارز کالاهای اساسی ضرورت دارد .

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تخصیص ۱۴ میلیارد دلار در سال گذشته به کالاهای اساسی با نرخ ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی منجر به توزیع رانت ۱۰۰ هزار میلیاردی برای عده ای وارد کننده شده است، تصریح کرد: با وجود تمهیدات در نظر گرفته شده در زمینه تخصیص ارز ۴ هزار و ۲۰۰تومانی، از سویی کالاهای اساسی با تورم بالاتر از سایر کالاها یعنی ۴۸ درصد به دست مردم رسیده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در سایه عدم نظارت مناسب، کالاهای اساسی مورد نیاز مردم با قیمت‌های بالاتر از سطح عمومی قیمت‌ها به دست آنها رسیده است، ادامه داد: عده ای واردکننده و دلال با استفاده از بیت المال، مرتکب تخلفات بسیار زیادی شده‌اند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در شرایط کنونی باید یا نظام توزیع مناسب و کارا را اجرای کرد و یا با ارز نیمایی در زمینه واردات اقدام کنیم تا تقاضای سفته بازی از بین برود.

اگر نتوانیم مکانیسم مناسب توزیع داشته باشیم باید تخصیص ارز با ارز نیمایی باشد و ۱۰۰ هزار میلیارد مابه التفاوت بصورت مستقیم یا غیر مستقیم به مردم برگردد.

انارکی با اشاره به اینکه اگر نتوانیم مکانیسم مناسب توزیع داشته باشیم باید تخصیص ارز با ارز نیمایی باشد و ۱۰۰ هزار میلیارد مابه التفاوت بصورت مستقیم یا غیر مستقیم به مردم برگردد، اضافه کرد: با استفاده از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان می توان معیشت مردم را بهبود داد، بسیاری از کشورها از تجربه بورس کالا برای تعادل قیمت ها و ایجاد ثبات استفاده کرده اند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه تجربه عرضه مواد پتروشیمی و فولاد در بورس کالا نشان داد پس از آزادسازی قیمت‌ها و در فضای شفاف و رقابتی، تقاضاهای مازاد و رانت از بین رفت و قیمت‌ها متعادل شد و بازار ثبات پیدا کرد، گفت: از همین تجربه می توان برای کالاهای اساسی استفاده کرد و پس ازورود کالاهای اساسی وارداتی به کشور، عرضه در فضای شفاف بورس کالا باشد و خریداران و توزیع کنندگان نیز قابل رهگیری باشند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها