کامودیتی بازارهای جهانی

بانک جهانی هر ماه گزارشی در مورد شاخص قیمت محصولات مختلفی که در بورس‌های کالایی معامله می‌شود، تهیه می‌کند. این دسته از کالاها شامل ۷۰ قلم است که نوسانات قیمت این محصولات و دلایل آن در گزارش بانک جهانی مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»، کالاهای مورد مطالعه به ۶ دسته کلی شاخص قیمت مواد اولیه کشاورزی، محصولات کشاورزی، انرژی، فرآورده‌های غذایی، دانه‌های خوراکی و فلزات و مواد معدنی تقسیم می شود؛ همچنین در این گزارش ها، سال ۲۰۱۰ به‌عنوان سال پایه در نظر گرفته‌شده است و شاخص در این سال برابر با ۱۰۰ است.

براساس این گزارش، در اولین ماه سال میلادی جاری شاخص قیمت مواد اولیه کشاورزی برابر با ۷۹.۷۴ درصد بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش ۳.۶۸ درصدی همراه شد. شاخص قیمت محصولات کشاورزی در دنیا در ابتدای ماه فوریه ۲۰۱۸ برابر با ۸۳.۶۳ بود که نسبت به ماه قبل از آن ۱.۱۸ درصد افزایش داشت ولی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افت چشمگیری را تجربه کرده بود؛ در ابتدای فوریه سال ۲۰۱۷ شاخص قیمت محصولات کشاورزی در دنیا برابر با ۸۷.۰۴ بود.

شاخص قیمت انرژی نیز به عددی نزدیک به ۷۳.۸۰ درصد رسید که نسبت به سال قبل کاهش داشت؛ شاخص قیمت انرژی در اولین ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳.۲۱ درصد کمتر بود.

طبق مطالعات انجام شده، شاخص قیمت محصولات غذایی در این ماه به رقم ۸۶.۹۷ رسید و شاخص قیمت دانه‌های خوراکی از رقم ۸۸.۴۵ فراتر رفت. شاخص قیمت فرآورده‌های غذایی در ماه مورد مطالعه نیز در حالی نسبت به ماه قبل از آن رشد کرده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با افت ۴.۰۴ درصدی همراه بود. مقایسه شاخص قیمت مواد غذایی با سال ۲۰۱۴ میلادی نیز نشان می‌دهد که این شاخص نسبت به سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ میلادی افت زیادی را شاهد بوده است.

در تمام دسته‌های کالایی موردمطالعه شاخص قیمت کالاها نسبت به ماه پیش از آن رشد داشته و تنها شاخص قیمت فلزات و مواد معدنی است که با افت ۰.۳۹ درصدی نسبت به دسامبر سال ۲۰۱۸ میلادی به رقم ۷۵.۷۷ درصد رسیده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها