آل اسحاق

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق معتقد است که در نظام بازار کالای کشور، باید حرکت دولت و ملت باهم باشد به نحوی که اگر هماهنگی مناسبی میان دولت، اتحادیه های تولیدکنندگان و مصرف کنندگان با حفظ مسائل تولید و مصرف ایجاد شود، بدون تردید بهترین اتفاق ها رقم می خورد که بستر و محمل این همدلی و هماهنگی، بورس کالای ایران است. 

یحیی آل اسحاق در خصوص نامگذاری سال ۹۸ با عنوان «رونق تولید» و همچنین کارکردهای بورس کالای ایران در تحقق این شعار به «کالاخبر» گفت:  وقتی یک کالایی یا سهامی وارد بورس می شود، نخستین پایه این اقدام، روی شفافیت بنا شده که هرچقدر میزان این عرضه ها بیشتر باشد، شفافیت اقتصادی نیز در مسیر رشد قرار می گیرد.
رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق افزود: دومین مولفه در این زمینه، ایجاد نظم، قانون، قابلیت رصد و پیگیری معاملات در بورس است که این موضوع نیز از شفافیت نشات می گیرد. همچنین نکته سوم، پیداکردن شاخص با ورود کالا یا سهام شرکت ها به بورس است به طوریکه در بررسی، تحلیل و اندازه گیری فاکتورهای مختلف یک کالا یا سهام در بازار به شاخص نیازمندیم که بورس تنها بازاری است که این شاخص ها را در اقتصاد ایجاد می کند.  
آل اسحاق در ادامه مزایای بورس کالا در اقتصاد را برشمرد و گفت: تامین سرمایه، شفافیت در کشف قیمت، رقابت سالم، جلوگیری از سوء استفاده و انحصار، پیش بینی پذیر کردن بازارها و در آخر تنظیم سیاست ها از جمله مزایای بورس کالا برای اقتصاد است. 
مسیر سیاست های اقتصادی را مشخص کنیم
وی با بیان اینکه بورس کالا طی این سال ها در حال رشد بوده و باید به توسعه بیشتر این بورس کمک کرد، افزود: باید مسیر سیاست های اقتصادی کشور را مشخص کنیم، اگر در اقتصادمان شفافیت، ثبات، رقابت و اصول اقتصادی ملاک کار باشد، در این صورت باید اولویت را برای عرضه و معامله کالاها به بورس بدهیم اما اگر در شرایط گوناگون قرار است مراعات هر یک از ذی نفعان همچون دولت، تولیدکننده، مصرف کننده و توزیع کننده را بکنیم و سیاست های را تغییر دهیم، آن زمان وضع تغییر می کند. 
رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق عنوان می کند که تجربه نشان داده اگر زمینه عرضه همه جانبه محصولات در بورس کالا را فراهم کنیم، بدون شک همه ذی نفعان نامبرده از وضع بازار نفع خواهند برد و بازار با نظرات و نگاهی همه جانبه پیش می رود.
لزوم همدلی دولت و ملت
به گفته وی، در نظام بازارکالاها، باید حرکت دولت و ملت باهم باشد به نحوی که در تامین، تولید، توزیع، نظارت و کنترل اگر هماهنگی مناسبی میان دولت، اتحادیه های تولیدکنندگان و مصرف کنندگان با حفظ مسائل تولید و مصرف باشد، بدون تردید بهترین اتفاق ها رقم می خورد. در این میان همه این هماهنگی ها باید در یک بستر یا به عبارتی زیر یک چتر ساماندهی و عملیاتی شود تا از نگاه تک بعدی به یک رویکردی کلی و همه جانبه برویم که این محمل همدلی، بورس کالای ایران است. 
آینده بورس کالا روشن است
 آل اسحاق در پاسخ به این پرسش که چشم انداز شما از آینده بورس کالای ایران چیست؟ گفت: «ره چنان رو که رهروان رفتند»، زمانی است که خودمان ابداع و ابتکار داریم و نمی دانیم آینده طرح مان چه می شود؛ اما بورس های کالایی بیش از صد سال سابقه در اقتصادهای دنیا دارند و آینده و مسیر رشد این بورس ها مشخص است. 
رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در این زمینه مثالی زد و گفت: ما امروز می دانیم بغداد دقیقا کجاست و مسیرهای رسیدن به بغداد نیز کاملا مشخص است اما این ما هستیم که مشخص می کنیم آیا با هواپیما، اتوبوس، سواری یا سایر وسایل نقلیه به بغداد می رویم؛ با این تفاسیر آینده و مسیر بورس های کالایی با توجه به تجربیات دنیا کاملا روشن است و ما باید سعی کنیم تا تاخیر زمانی مان را در توسعه بورس کالای کشورمان جبران کنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها