عنایت

کارشناس ارشد بازار سرمایه در خصوص عملکرد بورس کالای ایران با تأکید بر اینکه تا پیش از راه‌اندازی این بازار، مواد اولیه در حوزه صنعت به‌شدت درگیر سوء استفاده واسطه ها بود، گفت: یکی از معضلات مهم اقتصاد کشور ما وجود واسطه‌ها در بازارها است. این گروه همیشه با دست‌کاری بازارها و ایجاد نوسان‌های قیمتی شدید، باعث عدم شفافیت و ایجاد رانت در بازارهای کالایی هستند که بورس کالا در ساماندهی مبادلات کالاها نقش بسیار مهمی داشته است.

سید ابراهیم عنایت در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، با اشاره به اینکه بورس کالا از بدو تأسیس تا امروز با هدف ایجاد شفافیت در بازار کالا راه‌اندازی شد، گفت: این بازار به‌خوبی در مسیر توسعه قدم برمی‌دارد و اقدامات خوبی را در جهت افزایش شفافیت در معاملات کالاها انجام داده است.
وی با اشاره به اینکه تا قبل از تأسیس این بازار محصولات و کالاهای صنعتی و کشاورزی در بازارهای غیررسمی با نوسان‌های کاذب قیمتی از سوی واسطه ها و بدون هیچ شفافیتی روبه رو می شد، گفت: بازارهای غیررسمی همیشه با نواقص و محدودیت‌های زیادی همراه بود که یکی از آن‌ها وجود واسطه گران و کسب سود بیشتر از تولیدکننده محصولات بود.
این کارگزار قدیمی بورس با تأکید بر اینکه نظام کشف قیمت بر مبنای عرضه و تقاضا از مزیت‌های مهم بورس کالاست، گفت: در حال حاضر آمار همه معاملات بورس کالا به‌طور کاملاً منسجمی ثبت می‌شود و امکان بازگشت به گذشته و بررسی آمار معاملات و قیمت کالاها در این بازار وجود دارد. این در حالی است که تا قبل از راه‌اندازی این بازار اطلاعات مربوط به تأمین مواد اولیه کارخانه‌ها در جریان عرضه و تقاضا به‌طور شفاف و کامل ثبت نمی‌شد و همیشه نواقصی داشت.
مدیرعامل کارگزاری بانک سپه با تأکید بر اینکه ظرفیت زیادی هنوز برای رشد و توسعه بورس کالا وجود دارد، افزود: در صورتی‌که سیاست گذاران به جای شیوه پرداخت یارانه غیر اصولی و قیمت های دستوری به مکانیسم عرضه و تقاضا احترام بگذارند و از این شیوه حمایت کنند، بورس کالا به‌طورقطع می‌تواند جایگاه خود را در اقتصاد قوی‌تر و پررنگ‌تر کند.
وی با اشاره به حجم و ارزش چشمگیر معاملات این بازار در سال جاری تأکید کرد: این بازار به دلیل ویژگی‌های خاص و ظرفیت‌های فراوان، صدرنشین بازار سرمایه از نظر ارزش معاملات است که پیش بینی می شود این روند روبه رشد ادامه یابد. 
وی رونق معاملات بورس کالا و رکوردزنی ارزش معاملات این بازار در میان سایر بورس‌های کشور را به دلیل حضور شمار بالای تولیدکنندگان و مصرف کنندکان کالاهای اساسی و مواد اولیه واسطه ای در این بازار دانست و گفت: این حضور نشات گرفته از اعتماد فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان به سازوکار بازار است که دستاورد بسیار مهمی برای بورس کالا محسوب می‌شود.
این کارگزار قدیمی بورس با تأکید بر اینکه بورس کالا به‌خصوص در شرایط خاص اقتصاد کشور می‌تواند اهرمی برای توسعه اقتصادی باشد، ادامه داد: ورود کالاهای جدید به این بازار با توجه به گستره وسیع صنایع و کالاهای استراتژیک در کشور ما مثل انواع محصولات کشاورزی، معدنی، فولادی، پتروشیمی و پالایشی و امثال این‌ها می‌تواند بورس کالا را به بازاری رسمی، قانونمند و حتی بین‌المللی برای کشف نرخ، قیمت‌گذاری و معاملات کالاهای استراتژیک تبدیل کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها