نفت

قیمت‌های نفت روز جمعه حدود یک درصد رشد کرد و بزرگترین رشد سه ماهه خود در یک دهه اخیر را به خاطر تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا و کاهش تولید اوپک پلاس رقم زد.

به گزارش « کالاخبر» ؛ نفت برنت برای تحویل در ماه مه ۵۷ سنت یا ۰.۸ درصد رشد کرد و در ۶۸.۳۹ دلار در هر بشکه بسته شد و رشد ۲۷ درصد را برای سه ماهه اول سال ۲۰۱۹ ثبت کرد.

نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۸۴ سنت یا ۱.۴۲ درصد افزایش یافت و در ۶۰.۱۴ دلار در هر بشکه بسته شد و رشد ۳۲ درصدی را برای سه ماهه اول سال ۲۰۱۹ رقم زد.رشد سه ماهه این دو شاخص قیمت، بزرگترین رشد قیمت سه ماهه از سه ماهه دوم سال ۲۰۰۹ به این سو بوده است.

تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا، قیمت نفت را امسال تقویت کرده است. مقامات آمریکایی مسئول امور تحریم‌ها روز جمعه اعلام کردند واشنگتن مایل است مالزی، سنگاپور و سایر کشورها مراقب صادرات غیرقانونی نفت ایران و تاکتیک‌های ایران برای دور زدن تحریم‌های آمریکا باشند.

در این بین آمریکا از شرکت‌های بازرگانی نفت و پالایشگاه‌ها خواسته است معامله با ونزوئلا را متوقف کنند یا خود را با تحریم‌های آمریکا مواجه خواهند کرد. این اعمال فشار در شرایطی انجام می‌گیرد که طبق تحریم‌های اعلام شده از سوی آمریکا، معامله نفت ونزوئلا ممنوع نیست.

اندرو لیپو، رئیس شرکت لیپو اویل آسوشیتس" در این باره اظهار کرد: تحریم‌های آمریکا عرضه نفت ونزوئلا و ایران را محدود کرده و همزمان اوپک و متحدانش با کاهش تولید، به دنبال بالا بردن قیمت نفت هستند.

بر اساس گزارش رویترز، اوپک به همراه روسیه و شمار دیگری از تولیدکنندگان غیراوپک که به گروه اوپک پلاس معروف هستند، با هدف مقابله با اشباع عرضه و تقویت قیمت‌ها، در دسامبر موافقت کردند تولیدشان را از اول ژانویه به مدت شش ماه به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز محدود کنند.

عامل دیگری که از قیمت‌های نفت پشتیبانی کرده است، رشد آهسته‌تر تولید نفت آمریکا بوده که از اواسط فوریه ثابت مانده است. دولت آمریکا روز جمعه اعلام کرد که تولید داخلی در ژانویه به ۱۱.۹ میلیون بشکه در روز کاهش یافته است.

آمار شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز نشان داد شرکت‌های آمریکایی هفته گذشته شمار دکل‌های حفاری نفت فعال را به پایین‌ترین میزان در حدود یک سال اخیر کاهش دادند و در سه ماهه اول سال ۲۰۱۹ بیش‌ترین کاهش سه ماهه دکل‌ها را در سه سال اخیر داشتند.

هم‌چنین نگرانی‌ها نسبت به کندی رشد اقتصاد جهانی که ممکن است به تقاضا برای انرژی لطمه بزند، بهای معاملات نفت را تحت فشار کاهشی قرار داده است. با این حال بانک بارکلیز پیش‌بینی کرد قیمت‌های نفت احتمالاً در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۹ بالا خواهد ماند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها