• ۱۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۶
  • کد خبر: 23140
نفت

نوسان در بازار نفت در پی کاهش عرضه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، افت میزان صادرات ونزوئلا و کاهش موجودی نفت آمریکا ادامه دارد؛ به طوری که رشد بهای طلای سیاه در سه ماهه نخست سال جاری میلادی نسبت به ۱۴ سال گذشته بی سابقه بوده است.

به گزارش « کالاخبر» به نقل از ایرنا، پنجم فروردین ماه دبیرخانه اوپک در گزارشی اعلام کرد میانگین قیمت سبد نفتی اوپک در هفته گذشته به ۶۷ دلار و ۲۲ سنت به ازای هر بشکه رسید و میانگین هفتگی قیمت سبد نفتی این سازمان برای سومین هفته پیاپی افزایش یافت.

خبرگزاری انگلیسی رویترز نیز ششم فروردین ماه گزارش کرد: قیمت نفت به دلیل کاهش تولید اوپک و تحریم‌های آمریکا ضد ایران و ونزوئلا افزایش یافت اما نگرانی از رکود اقتصاد جهانی سبب شد این رشد قیمت محدود باشد.با وجود این، بهای نفت خام سبک نیویورک، ‏وست تگزاس، و نفت برنت ‏‏در پایان معاملات روز جمعه افزایش یافت.

به گزارش شنبه تارنمای بورس و اوراق بهادار، قیمت نفت در سه ماه ابتدایی سال جاری میلادی با افزایش چشمگیری همراه شد و نگرانی‌ها در مورد کاهش رشد اقتصادی جهان و اوضاع نابسامان ونزوئلا به عنوان یکی از صادرکنندگان نفت نیز نتوانست مانع از رشد این کالا در بازارهای جهانی شود.

کارشناسان معتقدند توافقنامه محدودیت تولید و صادرات نفت به منظور تثبیت قیمت‌ها و برقراری تعادل میان عرضه و تقاضای نفت در سطح جهان که اوپک و شرکایش از جمله روسیه روند اجرای آن را آغاز کرده اند در افزایش قیمت نفت در بازار جهانی تاثیر گذار بوده است.

تحریم‌های نفتی که آمریکا علیه ونزوئلا اعمال کرده نیز در افزایش قیمت‌ها تاثیرگذار بوده است.بر این اساس، قیمت نفت وست تگزاس در معاملات جمعه با ۸۴ سنت افزایش به ۶۰ دلار و ۱۴ سنت رسید. قیمت نفت ‏برنت دریای شمال‏ با ۵۷ سنت افزایش نسبت به پایان معاملات روز کاری گذشته، به ۶۸ دلار و ۳۹ سنت رسید.

جیووانی استانوو کارشناس شرکت خدمات مالی و بانکداری یو.بی.اس سوییس، در این زمینه گفت: قیمت‌ ها پس از سقوط در آخرین روزهای معاملاتی سال ۲۰۱۸ افزایش یافت. علت این افزایش نیز اقدام اوپک در محدود سازی تولید و صادرات نفت به منظور تثبیت قیمت‌ها در بازار جهانی بود.

وی ادامه داد: تلاش‌های عربستان نیز یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در افزایش قیمت نفت در بازار جهانی بوده است.

عربستان بزرگ ترین تولیدکننده و صادر کننده نفت در سازمان اوپک که در کنار روسیه و آمریکا، سه تولیدکننده بزرگ نفت در جهان است، تلاش‌های خود را برای کاهش تولید نفت چند برابر کرده است.

**صادرات نفت از پایانه خوزه ونزوئلا از سرگرفته شد

به گزارش خبرگزاری رویترز، فعالیت پایانه اصلی صادرات نفت ونزوئلا (خوزه) پس از مدتی توقف به دلیل نوسان برق و خاموشی سراسری در این کشور، ازسرگرفته شد.

یک منبع در شرکت ملی نفت ونزوئلا (پدوسا) اعلام کرد فعالیت‌ها در این پایانه پنجشنبه گذشته از سر گرفته شد و این بندر ‌هم‌اکنون با ظرفیت ۱۰۰ درصد فعال است.

این کشور آمریکای جنوبی روز دوشنبه (پنجم فروردین‌ماه) برای دومین بار با قطعی‌های برق فراگیر در کمتر از یک ماه روبرو شد، به دنبال این اتفاق «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا، پنجشنبه (هشتم فروردین‌ماه) اعلام کرد یک برنامه مدیریت بار را برای تثبیت شبکه برق راه اندازی خواهد کرد.ونزوئلا به دلیل خاموشی‌های برق نتوانست چهار روز نفت خود را صادر کند.

نهم فروردین ماه دبیر شورای امنیت روسیه گفت که هدف اصلی از اقدامات آمریکا در مورد ونزوئلا کنترل سازمان کشورهای تولید کننده نفت (اوپک) است.

سه منبع آگاه نیز به رویترز گفتند آمریکا از شرکت های واسطه ای نفتی و پالایشگاه های مختلف در سراسر دنیا خواسته است همکاری های خود را با ونزوئلا بیش از پیش کاهش دهند، در غیر این صورت تحریم خواهند شد.رئیس جمهوری آمریکا هشتم فروردین ماه نیز با اشاره به آسیب پذیری بازار نفت و افزایش قیمت این حامل انرژی، افزایش عرضه نفت از سوی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) را خواستار شده بود.

کشورهای عضو اوپک به همراه کشورهای غیراوپک در نشست آذرماه پارسال توافق کردند عرضه نفت به بازار را به میزان یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه کاهش دهند.

اعضای اوپک و غیراوپک در نشست کمیته وزارتی نظارت بر توافق عرضه نفت در اسفندماه پارسال نیز ضمن اعلام پایبندی به توافق پیشین، بر تعهد خود مبنی بر تثبیت بازار نفت تاکید کردند.

بر پایه بیانیه پایانی این کمیته، میزان پایبندی به توافق کاهش عرضه نفت اوپک وغیراوپک از ۸۳ درصد در ماه ژانویه سال ۲۰۱۹ میلادی به ۹۰ درصد در ماه فوریه رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها