حمید صافدل رئیس سابق سازمان توسعه تجارت

رئیس سابق سازمان توسعه تجارت ایران معتقد است که در سال رونق تولید، باید با اتخاذ تصمیمات درست، همه مسیرهای منتهی به رانت را مسدود کنیم که یکی از تصمیم‌های اصلی در این زمینه، پایان قیمت گذاری دستوری برای هر نوع کالا از مواد اولیه تا محصول نهایی است.

به گزارش «کالاخبر»؛ حمید صافدل، در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: راهکار اساسی در اقتصاد کشور پذیرفتن واقعیت هاست، در حال حاضر همه نسبت به این موضوع آگاهی دارند که نرخ واقعی دلار در بازار قیمتی مابین نرخ نیمایی و قیمت موجود در سطح بازار است.

صافدل بیان کرد: هر قیمتی که قرار باشد به صورت دستوری اعمال شود با شکست مواجه می شود؛ این تجربه ای است که طی ٤ دهه گذشته به دست آمده و در سال رونق تولید، آزموده را آزمودن خطاست و جای تاسف است که باز هم بخواهیم سرمایه های ملی را به این صورت هدر بدهیم.

رئیس سابق سازمان توسعه تجارت ایران افزود: باید به طور حتم زمینه مطالبه گری مردم فراهم شود و نهادهایی به عنوان حامی حقوق مصرف کننده در درون بخش خصوصی و خودجوش ایجاد شود تا سیاست گذاری در خصوص نوسان قیمت ارز را مطالبه گری کنند.

به گفته وی، هرگونه تصمیم گیری صورت گرفته باید براساس یک نظام کارشناسی و فاکتورهای اقتصاد انجام شود که متاسفانه بسیاری از تصمیمات در طول سنوات گذشته بدون پشتوانه های کارشناسی انجام شده است.

 مسیرهای منتهی به رانت مسدود شود

صافدل معتقد است، تفاوت ایجاد شده بین قیمت دستوری و قیمت آزاد زمینه ایجاد رانت و فسادهای بسیاری را در بازار فراهم کرده و امسال باید با اتخاذ تصمیمات درست همه مسیرهای منتهی به رانت را مسدود کنیم.

رئیس سابق سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر آنکه تجربه نشان داده که قیمت گذاری دستوری برای هر نوع کالایی در هیچ زمانی جوابگو نبوده است، گفت: طبق تجربیاتی که در برخی از مقاطع به دست آمده این موضوع اثبات شده است که هر کالایی از مواد اولیه تا محصول نهایی اگر با قیمت گذاری دستوری همراه شود، حتی با وجود بازرسی های مکرر، همیشه یک نتیجه مشخص داده و آن، صف‌های طولانی برای خرید محصول با نرخ دستوری ارزان و توزیع با سیستم حواله و دستوری که بدون شک این اقدام هیچگاه موفق نبوده و به زیان تولید است.

وی تصریح کرد: در ابتدا باید دایره حمایت مجموعه ای از کالاها مشخص و یک سری از سیاست‌ها و برنامه های حمایتی به جز نرخ گذاری دستوری، اعمال شود که متاسفانه در بسیاری مقاطع صفر و صد را رعایت می کنیم؛ یعنی اعلام می شود که تمام کالاها باید به صورت دستوری قیمت گذاری و نظارت شود و یا همه کالاها آزاد باشد که این موضوع به هیچ عنوان جوابگو نیست و بهتر است تنها در خصوص بخش محدودی از کالاها آن هم به شکلی هدفمند، سیاست حمایتی از کالایی خاص و مصرف کنندگان اعمال شود.

صافدل با بیان اینکه بهتر است تا کالاها به منظور تنظیم درست بازار و شفافیت در بورس کالا عرضه شود، گفت: با عرضه حداکثری محصولات در بورس کالا، سیستم بازار در بسیاری از کالاها شکل می‌گیرد و زمینه سوء استفاده و دونرخی شدن کالاها حذف می‌شود، اینجاست که رقابت واقعی شکل گرفته و دولت نیز می‌تواند پس از مشاهده واقعیت‌های بازار از مصرف کننده حمایت کند.

رئیس سابق سازمان توسعه تجارت ایران در پایان افزود: با توجه به وضعیت اقتصادی حاکم در کشور، بورس کالا به عنوان بستری شفاف و مبتنی بر نظام عرضه و تقاضا، می تواند به عنوان یک راهکار، در سالم سازی و شفاف سازی اقتصاد کمک کننده باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها