خزلی

کارشناس ارشد بازار سرمایه معتقد است، تمرکز بورس کالای ایران بر اوراق بهادارسازی معاملات کالایی از طریق ابزارهای مالی، همان اقدامی است که می تواند به توسعه اقتصاد به خصوص در بخش کشاورزی کمک کند؛ چراکه اوراق بهادار مبتنی بر کالا باعث می شود تا عموم مردم، صندوق‌ ها، سرمایه‌گذاران و شرکت‌های سرمایه‌گذاری به اوراقی که در بورس کالا معامله می‌شود به‌عنوان سرمایه نگاه کنند و در این صورت قیمتی که در بورس کشف می‌شود می‌تواند در اقتصاد ملی، منبع و اثرگذار باشد.

به گزارش «کالاخبر»؛ حسین خزلی خرازی در گفت‌وگو با ایسنا استفاده از ابزارهای مختلف معامله در بورس کالا به خصوص توسعه معاملات گواهی سپرده کالایی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در حوزه مشارکت نهادهای پولی و مالی، نیاز به همکاری مستقیم و کاملاً الکترونیک میان بورس ها و بانک‌ها وجود دارد که بورس‌های دنیا نیز به همین شیوه توسعه‌یافته‌اند.

وی افزود: حتماً باید بین مردم، سرمایه‌گذاران، بورس و بانک‌ها تبادلات لحظه‌ای وجود داشته باشد که وجود گواهی سپرده کالایی در بورس کالای ایران، یکی از راه‌های تبدیل کالا به اوراق بهادار است که کمک بزرگی می‌کند تا بانک‌ها این گواهی را به‌عنوان وثیقه قبول کنند.

به گفته خزلی خرازی، بخش بزرگی از معاملات در بورس‌های بزرگ دنیا به‌وسیله همین گواهی سپرده برای محصولاتی است که در انبار وجود دارند. این گواهی در شبکه الکترونیک بورس‌ها علاوه بر اینکه قابل معامله است بلافاصله قابل وثیقه شدن را نیز دارند و در چند ثانیه معامله و تبدیل به پول می‌شود؛ بورس کالا نیز با همین روش به رشد بازارهای مالی، کشف قیمت و رشد و توسعه رفاه کمک بزرگی خواهد کرد که تجربه معاملات گواهی سپرده کالایی نیز تاکنون موفق بوده است.

تجربه موفق طرح قیمت تضمینی

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که اختصاص یارانه به محصولات کشاورزی تا چه میزان بر فاصله گرفتن این بخش از بازار رقابتی نقش داشته است؟ گفت: برای محصولات کشاورزی نمی‌توان یک حکم کلی داد. به عنوان نمونه به جو، ذرت و بخشی از گندم، یارانه پرداخت می‌شود اما تجربه قیمت تضمینی در بورس کالا نیز تجربه مفید و خیلی خوبی بود، به این معنی که این کالاها به‌صورت کاملاً رقابتی و با مکانیسم حراج، معامله می‌شد و تولیدکننده‌ای که هم‌زمان عرضه‌کننده نیز بود، بعد از فروش محصول خود در بورس کالا مابه‌التفاوت یارانه را هم دریافت می‌کرد. البته در سال گذشته با رشد شدید قیمت ارز و گران شدن ذرت، جو و گندم وارداتی، معادلات متفاوت شد.

وی به مشکلات بخش کشاورزی در زمینه معامله در بورس کالا اشاره کرد و گفت: مشکلات این حوزه به پراکندگی فعالان بخش، عدم تخصص آن‌ها و همچنین استاندارد نبودن کالاها مربوط است. به طور مثال، فولاد در بورس کالا محصول مهمی است زیرا تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان بزرگی دارد که در طول این سال ها از مزایای بورس کالا بهره برده اند. اما پراکندگی تولیدکننده‌ها و اتحادیه‌ها در بخش کشاورزی و همچنین خرد و کوچک بودن خریداران از موانع جدی رونق بازار نقدی است. استاندارد نبودن کالاهای کشاورزی نیز یکی دیگر از عواملی است که رونق معاملات کشاورزی در بورس کالا را زمانبر کرده است. به‌عنوان‌مثال گندم یک کشاورز با گندم زمین کناری او متفاوت است و همین کار را مشکل کرده است.

خزلی خرازی در ادامه به نقش راه‌اندازی صندوق‌های کالایی محصولات کشاورزی و همچنین راه‌اندازی قراردادهای آتی و اختیار معامله در توسعه معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالا اشاره کرد و گفت: مسیر درست برای ساماندهی به معاملات بخش کشاورزی، استفاده از ابزارهای مالی همچون قراردادهای آتی، اختیار معامله، راه اندازی صندوق های کالایی و گواهی سپرده در بورس کالاست چراکه اوراق بهادار سازی معاملات کالایی به استانداردسازی معاملات و مرجعیت قیمتی بورس کالا منجر خواهد شد که امیدواریم با حمایت مسوولان بخش کشاورزی شاهد پیوند محکم تر بخش کشاورزی و بورس کالا با توسعه ابزارهای مالی باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها