بورس كالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که " امضای تفاهم نامه همکاری اتاق بازرگانی بصره و بورس کالای ایران" ،"تنوع قراردادها و ابزارهای معاملاتی در دستورکار بورس کالا"، "نقش محوری بورس کالا در تحقق شعار سال ۹۸" و "رونق تولید با عرضه مستمر و کافی مواد اولیه در بورس کالا" از مهم ترین آنها بود.

نیاز اقتصاد به بهره گیری از ابزارهای پوشش ریسک بازار سرمایه

به گزارش «کالاخبر»؛مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: نوسانات سال ۹۷ موجب شد که نیاز اقتصاد به ابزارهای پوشش ریسک بازار سرمایه از جمله ابزارهای مشتقه بیش از گذشته احساس شود.

حامد سلطانی نژاد،  با بیان اینکه در سال‌های اخیر تاکید مسئولان اقتصادی کشور بر توسعه بازار سرمایه بوده است، گفت: در سال گذشته بخشی ازنقدینگی موجود در جامعه به سمت بازار سرمایه جذب شد که امیدواریم در سال ۹۸ نیز این بازار بتواند در زمینه تامین مالی صنایع و جذب نقدینگی نقش خود را به خوبی ایفا کند.

وی ادامه داد: باید از ظرفیت‌های بازار سرمایه برای پوشش نوسانات و ریسک های موجود در اقتصاد کشور استفاده شود همچنین امیدواریم که در زمینه تامین مالی شرکت ها نیز نقش بازار سرمایه پررنگ تر شود.

مدیرعامل بورس کالا با بیان اینکه نوسانات سال ۹۷ موجب شد که نیاز به ابزارهای مشتقه در کشور احساس شود، گفت: ایجاد بازار مشتقه قوی موجب می شود که در زمان ایجاد نوسانات بدون هزینه کالا و ذخایر کالایی و صرفا توسط منابع مالی بازار را تنظیم و مدیریت کرد.

تنوع قراردادها و ابزارهای معاملاتی در دستورکار بورس کالا

مدیرعامل بورس‌کالای ایران همچنین در خصوص مهم‌ترین برنامه‌های این بورس در سال ۹۸ گفت: تنوع بیشتر قراردادها و ابرازهای معاملاتی در دستور کار بورس کالا در سال‌ جدید قرار دارد به طوریکه در بازار فیزیکی، بازار آتی و اختیار معامله، در حوزه صندوق های کالایی و معاملات گواهی سپرده کالایی و معرفی ابزارهای نوین مالی، رویدادهای جدیدی رقم خواهد خورد.

وی با اشاره به نامگذاری امسال با شعار «رونق تولید» در رابطه با مهم‌ترین برنامه‌های بورس کالا در سال جدید اذعان داشت: بورس ‌کالا در طول فعالیت خود قراردادهای معاملاتی متنوعی ایجاد کرده و در سال‌ جدید و سال‌های آینده نیز قصد دارد محصولات جدیدی را به‌عنوان دارایی‌های پایه ابزارهای موجود معرفی کند.

امضای تفاهم نامه همکاری اتاق بازرگانی بصره و بورس کالای ایران

در هفته گذشته و در روز ۱۸ فروردین ماه تفاهمنامه همکاری میان بورس کالای ایران و اتاق بازرگانی بصره در راستای توسعه همکاری های تجاری و بازرگانی دو کشور امضا شد.

به این ترتیب در راستای توسعه همکاری های تجاری و بازرگانی میان دو کشور ایران و عراق و به منظور تسهیل مبادلات تجاری و ایجاد بازاری شفاف، مطمئن و کاهش ریسک و هزینه های مبادلاتی تجارت ایران و عراق، تفاهمنامه همکاری میان حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران و ماجد موزان، نایب رئیس اتحادیه اتاق های بازرگانی عراق و رئیس اتاق بازرگانی بصره امضا شد.

براساس تفاهم نامه امضا شده میان بورس کالای ایران و اتاق بازرگانی بصره، دو کشور برای راه اندازی بورس کالای مشترک بین ایران و عراق با هدف ایجاد شفافیت، سرعت و امنیت تجاری برای فعالان اقتصادی و بازرگانی دو کشور به تفاهم رسیدند.

ایجاد شعبه بورس کالا در بغداد و در ادامه در اقلیم کردستان و نجف، تسهیل در ایجاد نهادهای کارگزاری مرتبط با فعالیت های بورس کالا در کشور عراق و مشارکت بی واسطه بورس کالا در مناقصات دولتی عراق از دیگر محورهای این تفاهم نامه است.همچنین وزارت تجارت عراق و بورس کالای ایران برای ایجاد بستر اطلاع رسانی در رسانه های عراقی برای تشویق حضور تجار این کشور در بورس کالا در تهران و تامین اقلام مورد نیاز خود از این طریق نیز به تفاهم رسیدند.محور دیگر این تفاهم نامه، همکاری دو کشور برای ارایه تسهیلات تعرفه ای و گمرکی از مبدا بورس کالای ایران اعلام شده است.

حل ۲ چالش بازار عراق از مسیر بورس

در این مراسم مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: بورس کالای ایران از سه سال گذشته و در پی آسیب شناسی بازار عراق، با دو چالش جدی تجار عراقی در مبادلات تجاری با سایر کشورها از جمله ایران روبه رو شد.

حامد سلطانی نژاد افزود: چالش نخست، موضوع «استمرار عرضه» محصولات ایرانی برای بازار عراق است. در این خصوص همواره تجار یا تولیدکننده عراقی از استمرار عرضه یک محصول اطمینان نداشته و نمی تواند به طور دقیق برای تولید یا مصرف خود برنامه ریزی کند. همچنین چالش دوم، «کیفیت محصول» است که هر دو این چالش ها می تواند در بورس کالا به عنوان بستری برای تسهیل مبادلات و خرید بدون واسطه عراقی ها از تولیدکنندگان ایرانی، برطرف شود.

وی عنوان کرد: راه اندازی بورس کالایی مشترک با عراق از پیشنهادهایی است که زمینه مبادلات کالایی در ساختاری نظام مند و رقابتی را فراهم می کند تا عرضه های مستمر، کشف قیمت ها و موارد مربوط به تسویه مالی نیز با سهولت بیشتری رقم بخورد.

نوید بهبود تولید عراق با مبادلات کالاها در بورس ایران

در ادامه ماجد موزان، نایب رئیس اتحادیه اتاق های بازرگانی عراق با استقبال از طرح های پیشنهادی بورس کالا برای توسعه روابط تجاری ایران و عراق، گفت: شرایط اقتصادی عراق خاص است به طوریکه عمده پول های کشور، صرف واردات می شود. از این رو ما به فکر رشد تولید و توسعه صنعت هستیم که ساختارمند شدن مبادلات کالایی از طریق بورس ایران، می تواند نوید تولید بهتر در عراق را بدهد.

وی افزود: عموما کالای زیادی وجود ندارد که از سوی عراق به ایران صادر شود به این ترتیب باید شرایطی مهیا شود تا کالاها و مواد مورد نیاز ایران به شکلی مطلوب و با کیفیت به عراق صادر شود که این مهم می تواند از طریق بورس کالای ایران محقق شود.

۳ جذابیت بورس کالا برای تجار عراقی

در ادامه این نشست، دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق به جذابیت های بورس کالا برای تجار عراقی اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات اصلی تجار عراقی این است که تجار معتبر ایرانی را برای خرید محصولات نمی شناسند و مشاهده شده که اخلال در روند تجارت آنها به وجود می آید. از این رو بورس کالای ایران می تواند به معاملات دو طرف اعتبار ببخشد تا دیگر شاهد اختلافات تجاری در این حوزه نباشیم.

سید حمید حسینی افزود: موضوع بعدی این است که تجار عراقی به دلیل روبه رو شدن با برخی تجار غیر معتبر ایرانی، بر امضای قرارداد با تولیدکنندگان ایرانی اصرار دارند اما ارتباط آنها با تولیدکنندگان مد نظرشان دشوار و سخت است؛ این خلاء نیز می تواند در بستر بورس کالا که هر روز میزبان تولیدکنندگان معتبر ایرانی است، پر شود و تجار عراقی بتوانند با سازوکار مشخص محصولات ایرانی باکیفیت خریداری کنند.

وی به سومین جذابیت بورس کالا برای عراقی ها اشاره کرد و گفت: هزینه بالای مبادلات کالاها نیز دیگر معضل تجارت با عراق است. به طوریکه نه تولیدکننده ایرانی و نه خریدار عراقی از قیمت مبادلات راضی نیستند؛ در این زمینه به تازگی شاهد بودیم محصولی که با نرخ ۱۴ دلار از تولیدکننده ایرانی خریداری شد با قیمت ۴۰ دلار به مصرف کننده عراقی رسید که این موضوع بیانگر چند دست چرخیدن و وجود واسطه ها در این روند است.

نقش محوری بورس کالا در تحقق شعار سال ۹۸

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران معتقد است که تاکید مقام معظم رهبری بر رونق تولید، نگاهی بسیار هوشمندانه و دقیق برای عبور از مشکلات است. در این بین سال گذشته بار دیگر با اقتصاد دستوری و بازگشت نظام قیمت گذاری روبه رو شدیم که این امر به کاهش انگیزه تولید منجر شد که برای سال جاری لزوم احترام به نظام عرضه و تقاضا و کشف قیمت مواد اولیه و سایر محصولات در بورس کالا امری ضروری برای رونق تولید به شمار می رود.

حسین سلاح ورزی گفت: یکی از مسیرهای اصلی برای تحقق شعار سال را استفاده بیشتر از ظرفیت های بورس کالا برای ایجاد شفافیت و افزایش انگیزه تولیدکنندگان و مصرف کنندگان عنوان کرد و گفت: بورس کالا بستر مهم و لازمی برای عرضه انواع محصولات تولیدی کشور است به طوریکه قرار گرفتن محصولات بر تابلوی این بورس به رقابت پذیری، سلامت و شفافیت اقتصاد ایران کمک شایانی می کند و تولیدکنندگان و مصرف کنندگان همواره از معاملات آزاد و بدون اعمال برخی محدودیت ها در معاملات این بورس، استقبال می کنند.

وی اظهار داشت: بورس کالا یکی از سازوکارهایی است که انحصار را از بین می برد و با کشف واقعی قیمت ها به برنامه ریزی برای تولید و رشد انگیزه فعالان صنعت کمک می کند.

نقش بی بدیل بورس کالا در توسعه صنعت فولاد کشور

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفت: عرضه محصولات فولادی در بورس کالا باعث شده است تا بازاری منسجم، شفاف، سازمان یافته و قانونمند برای کشف قیمت محصولات براساس تعامل و تقابل عرضه و تقاضا، حذف واسطه گری و خرید و فروش مستقیم بین فروشنده و خریدار ایجاد شود که این موارد در حوزه بازارهای کالایی، رضایت بخش است.

حمیدرضا عظیمیان به نقش بورس کالا در توسعه صنعت فولاد اشاره کرد و توضیح داد: بورس کالا محلی مناسب برای کشف قیمت محصولات فولادی بر اساس عرضه و تقاضا، تعیین قیمت واقعی و جلوگیری از ایجاد رانت در بازارها است به طوریکه بستر و سازوکار این بورس، نقش موثری در ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در صنایع مادر به ویژه صنایع فولادسازی داشته است.

وی تاکید کرد: می توان اذعان کرد که عرضه محصولات در بورس کالا به طور همزمان منافع تولید کننده و مصرف کننده را تامین می کند؛ بورس کالا به تولیدکنندگان کمک می کند تا آنها بتوانند محصولات خود را با قیمت های شفاف، روشن و بدون حاشیه به فروش برسانند و در طرف مقابل نیز مصرف کنندگان به طور مستقیم و با حذف واسطه ها از معاملات، محصول مورد نیازشان را با قیمتی واقعی تامین می کنند

رونق تولید با عرضه مستمر و کافی مواد اولیه در بورس کالا

رئیس هیأت مدیره انجمن ملی پلاستیک با بیان اینکه بورس کالا بستری امن برای صنایع پایین‌دستی در تأمین مواد اولیه است، گفت: بورس کالا همواره به صنایع کوچک کمک می‌کند تا با تامین مواد اولیه در مسیر رشد تولید قدم بردارند از این رو یکی از محورهای امسال برای رونق تولید، می تواند عرضه مستمر و کافی مواد اولیه در بورس باشد.

بیوک آقا صحاف امین افزود: با توجه به اینکه بورس کالا در بستر سامانه معاملاتی و براساس قانون فعالیت می‌کند به‌طور کامل جزییات معاملات، خریدوفروش‌ها، نوسان‌های قیمتی و همه موارد مربوط به یک معامله شفاف و عادلانه مشخص و شفاف است. از طرف دیگر معاملات در بورس تضمین شده است و طرفین معامله به تعهدات خود عمل می کنند که این موضوع نیز برای تولیدکنندگان از اهمیت ویژه ای برخودار است.

وی عنوان کرد: کشف قیمت مواد اولیه در فضایی شفاف و رقابتی بدون شک اتفاق مثبت و مهمی برای بنگاه‌های کوچک و بزرگ است که در سال رونق تولید می طلبد که با عرضه های مستمر و کافی مواد اولیه در بورس کالا به رشد تولید در صنایع پایین دستی کمک شود.

رابطه عرضه و تقاضا با رونق تولید

مهدی کرباسیان، معاون سابق وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص شعار سال ۹۸ گفت: است: کشف قیمت کالاها براساس عرضه و تقاضا همزمان به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده است و این امر به رونق تولید کمک خواهد کرد.

رئیس سابق هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه از اهداف اصلی ایجاد بورس کالا، کشف قیمت محصولات توسط بازار و براساس رویکرد عرضه و تقاضا است، ادامه داد: این یکی از کارکردهای بسیار مهم بورس کالا در اقتصاد است تا به ایجاد تعادل در مکانیسم عرضه و تقاضا کمک کند و عرضه کنندگان و خریداران بتوانند بدون مشکل در گروه های مختلفی مانند محصولات پتروشیمی، کشاورزی و صنعتی فعالیت کنند؛ لذا بورس کالا نقش مهمی در رواج معاملات منصفانه کالاها با کشف واقعی قیمت ها و هدایت سود به تولیدکنندگان داشته است.

وی تصریح کرد: بورس کالا همواره مقاومت هایی را در مسیر خود می بیند که این دسته افراد از شفاف سازی مبادلات کالاها آسیب می بینند چراکه با واقعی شدن قیمت ها دیگر رانتی برای آنها وجود ندارد؛ لذا بدیهی است که این افراد در دوره های مختلف قصد تضعیف بورس وجود دارد ولی اگر بورس کالا تضعیف شود، به شفافیت اقتصادی و تولیدکننده ضربه می خورد و نهایتا به صادرات کشور لطمه وارد می شود.

دسترسی آسان تولیدکنندگان به مواد اولیه با راه اندازی شعب استانی بورس کالا

مشاور ارشد سابق رئیس جمهوری گفت:راه اندازی بورس کالا در استان های مختلف باعث دسترسی آسان تر و ارزان تر مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به محصولات و مواد اولیه می شود.

اکبر ترکان به نقش بورس کالا در اقتصاد کشور و نیز تنظیم بازار اشاره و بیان کرد: بورس کالا بستری در نظام توزیع مدرن است که می تواند در رساندن کالاها به خصوص مواد اولیه با قیمت واقعی به دست مصرف کننده، نقش مثبتی را ایفا کند.

وی عنوان کرد: از موضوعات مطرح در بورس این است که حجم عرضه ها به گونه ای باشد که مصرف کنندگان خرد نیز بتوانند به راحتی محصول را از تولیدکننده اصلی خرید کنند که این موضوع در خصوص معاملات آهن مورد توجه قرار گرفت و حجم عرضه ها به ۲۲ تن کاهش یافت.

توقف قیمت گذاری دستوری، زمینه ساز رونق تولید

رئیس سابق سازمان توسعه تجارت ایران معتقد است که در سال رونق تولید، باید با اتخاذ تصمیمات درست، همه مسیرهای منتهی به رانت را مسدود کنیم که یکی از تصمیم‌های اصلی در این زمینه، پایان قیمت گذاری دستوری برای هر نوع کالا از مواد اولیه تا محصول نهایی است.

حمید صافدل،  با بیان اینکه بهتر است تا کالاها به منظور تنظیم درست بازار و شفافیت در بورس کالا عرضه شود، گفت: با عرضه حداکثری محصولات در بورس کالا، سیستم بازار در بسیاری از کالاها شکل می‌گیرد و زمینه سوء استفاده و دونرخی شدن کالاها حذف می‌شود، اینجاست که رقابت واقعی شکل گرفته و دولت نیز می‌تواند پس از مشاهده واقعیت‌های بازار از مصرف کننده حمایت کند.

وی افزود: با توجه به وضعیت اقتصادی حاکم در کشور، بورس کالا به عنوان بستری شفاف و مبتنی بر نظام عرضه و تقاضا، می تواند به عنوان یک راهکار، در سالم سازی و شفاف سازی اقتصاد کمک کننده باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها