جمشید عدالتیان

جمشید عدالتیان، کارشناس ارشد اقتصادی معتقد است که اگر در سال رونق تولید، زمینه عرضه مستمر و با حجم مناسب مواد اولیه و کالاهای واسطه ای را در بورس کالا شاهد باشیم، دیگر نیازی به دخالت در روند کشف قیمت کالاها که در تقابل نیروهای عرضه و تقاضا صورت می گیرد، وجود ندارد و قیمت ها در مسیری واقعی و با ثبات حرکت می کند.

به گزارش «کالاخبر»، عدالتیان در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: با تقویت سمت عرضه محصولات در بورس کالا به خصوص در زمان های رشد تقاضا و احتمال ایجاد التهاب، تعادل نسبی در بازارها برقرار می شود که اگر این رشد عرضه با اعتقاد به مکانیسم عرضه و تقاضا رقم بخورد، شاهد اتخاذ بهترین روش تنظیم و ثبات بازار خواهیم بود.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: به هر میزان حجم و تنوع عرضه محصولات در بورس کالا بیشتر باشد، شاهد شفافیت بیشتر در بازار کالای کشور خواهیم بود. در این بین با عرضه زنجیره تولیدات در بورس کالا، امکان نظارت کامل بر زنجیره تولیدات و روند قیمت ها فراهم می شود.

عدالتیان گفت: اینکه بخشی از تولیدات در زنجیره در بورس کالا و در شفافیت کامل معامله می شود اما بخش دیگر تولیدات با نظارت حداقلی و در بازارهای غیر رسمی مبادله می شود، زمینه بروز مشکلات و امکان سوء استفاده و رشد قیمت ها فراهم می شود و از این رو باید زمینه عرضه حداکثری محصولات در بورس ایجاد شود.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه بورس کالا قابلیت ورود تعداد به مراتب بیشتری از عرضه‌کنندگان کالاهای متنوع را دارد، گفت: حتی برای تنظیم بهتر بازار و تقویت بیشتر سمت عرضه، بورس کالا می تواند محلی برای عرضه کالاهای وارداتی باشد، تا علاوه بر رشد حجم عرضه ها، رقابت پویاتری نیز در میان تولیدکنندگان برای فروش محصول باکیفیت تر و با قیمتی کاراتر رقم بخورد.

عدالتیان در ادامه بیان کرد: ایجاد یک اقتصاد کاملاً خصوصی و آزاد در کشور ما به دلیل بدنه دولتی اقتصاد کاری سخت و زمان‌بر است، اما با وجود همه سختی ها نباید مولفه های اقتصاد را در زمان های رشد تقاضای خرید محصولات زیر پا گذاشت چراکه تجربه نشان داده است اتخاذ سیاست اقتصاد دستوری خود بر التهاب بیشتر بازار دامن می زند و یارانه پرداختی که در با اعمال قیمت دستوری قرار است به مصرف کننده برسد، نصیب واسطه ها می شود.

وی در پایان عنوان کرد: بورس کالا دارای ظرفیت های بالایی است که رفته رفته با توسعه ابزارهای مالی در میان صنایع، پتانسیل های بیشتر این بورس در حال نمایان شدن است که در حوزه بازار نقدی نیز توصیه می شود با تلاش در تعادل عرضه و تقاضا، صنایع کوچک و پایین‌دستی در سال رونق تولید در فضایی شفاف و عادلانه مواد اولیه موردنیاز خود را تأمین کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها