زعفران

به منظور افزایش سهم ایران از تجارت جهانی زعفران و تبدیل شدن به مرجعیت قیمت دنیا، باید استانداردهای بین المللی در حوزه کیفیت و تولید زعفران تعریف شود و براساس این استانداردها، محصول روی تابلوی بورس کالا قرار گیرد.

به گزارش «کالاخبر»، بیش از یک سال از اولین عرضه زعفران در بورس کالا با هدف تامین منافع تولیدکنندگان و افزایش توان صادراتی این محصول می‌گذرد. ایران با تولید ۸۵ درصد از زعفران دنیا، در پله نخست ایستاده و به همین جهت می تواند داعیه دار معاملات بین المللی طلای سرخ باشد.

اما به منظور جهانی شدن این دادوستدها باید بستری شفاف همراه با استاندارهای بین‌المللی فراهم شود. این در حالی است که هم اکنون در دنیا بورس های کالایی محلی برای کشف عادلانه قیمت، شفافیت و اطمینان بخشی به طرفین معامله است. از این رو به نظر می رسد ورود زعفران به بورس کالا، گام مهمی در جهت هرچه بیشتر شدن سهم ایران در بازارهای جهانی است. چراکه تا پیش از این قیمت زعفران در کشور تابع نظر دلالان بود که فاصله بسیاری با قیمت های جهانی داشت. اما با عرضه و کشف قیمت این محصول ارزشمند در بورس، راه برای بین المللی و اصولی شدن تجارت زعفران هموار شد.

رضایت کشاورزان و تعاونی ها از بورسی شدن زعفران

در این رابطه نظر افضلی نماینده خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون کشاورزی گفت: از آنجاکه مهم ترین پیش شرط حضور در بورس، شفافیت است، عرضه زعفران در بورس کالا سبب کنار زدن معاملات غیرمطمئن و ناایمن برای کشاورزان شد. وی با بیان این موضوع که تا پیش از حضور زعفران در بورس کالا، سود چندانی عاید زعفران‌کاران نمی‌شد، گفت: چون یکی از مزایای بورس کالا کنار زدن دست دلالان و سفته بازان است، آغاز معاملات زعفران در بورس کالا سبب کوتاه شدن مسیر تولید تا مصرف طلای سرخ شد. از این رو با حذف دلالان، سود بیشتری نصیب کشاورزان و زعفران کاران می شود.

وی همچنین به رضایت کشاورزان و تعاونی های زعفران کاری از عرضه و معاملات زعفران در بورس کالا خبر داد و گفت: در جلساتی که با نمایندگان کشاورزان در استان خراسان داشتیم، آن ها ضمن اعلام رضایت از حضور زعفران در بورس کالا، نسبت به تداوم این روند از خود تمایل نشان دادند.

به گفته افضلی دیگر نقطه قوت معاملات زعفران در بورس کالا، امکان پیش‌فروش این محصول قبل از برداشت از طریق معاملات آتی زعفران است. بدین وسیله دیگر کشاورز در قبال پیش فروش محصول خود ریسکی را متحمل نمی شود. چراکه در حالت سنتی می بایست محصول خود را قبال چک و سفته پیش فروش می کرد اما با حضور در بورس کالا و امکان معاملات آتی، این ریسک نیز از سر راه کشاورزان کنار گذاشته شد. در مجموع از آنجاکه در بورس از هر دو طرف خریدار و فروشنده ضمانت های اصولی اخذ می شود، دادوستد در این بازار کمترین ریسک را برای طرفین معامله خواهد داشت.

نقش کشاورزان در تعیین قیمت ها

از سویی دیگر علی ابراهیمی نماینده استان مرکزی و دیگر عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به مزایای بورس کالا در جهت رونق تولید زعفران گفت: یکی از کارکردهای اصلی بورس های کالایی، کشف عادلانه قیمت بر اساس عرضه و تقاضا است و این یکی از مزیت های اصلی برای ورود کالاها به بورس محسوب می شود. از این رو دادوستد زعفران در بورس کالا نیز سبب کشف قیمت واقعی این محصول شده است. چراکه تا پیش از این فقط دلالان و واسطه گران قیمت را تعیین می کردند و کشاورزان نقشی در کشف قیمت نداشتند. اما با ورود زعفران به بورس کالا، قیمت ها بر اساس عرضه و تقاضا شکل گرفت که کشاورزان نیز در آن نقش داشتند.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان نکاتی پیرامون حضور زعفران ایرانی در بازارهای جهانی گفت: از آنجا ایران بزرگترین تولید کننده طلای سرخ در جهان است،  کشاورزان و تولیدکنندگان زعفران باید عنوان تعیین کننده وضعیت و قیمت زعفران ایران در بازار جهانی باشند. از این رو  تولیدکنندگان با استاندارد سازی و رعایت بهداشت در تولید محصول خود می توانند با تدوین یک الگوی مدرن، حقوق مشتری را در بازارهای جهانی رعایت کرده که در این حالت خریداران نیز به استقبال این محصول خواهند رفت.

تعریف استاندارهای بین المللی برای کشاورزان

از سویی دیگر علی حسینی تولید کننده و عضو شورای ملی زعفران تاکید کرد: اگر خواهان حضور فعال زعفران ایران در سطح بازارهای جهانی و بین المللی هستیم، باید زیرساخت‌های این موضوع را فراهم کنیم. وی یکی از این زیرساخت ها را، تعریف استاندارهای بین المللی برای کشاورزان جهت تولید محصول باکیفیت و قابل رقابت دانست. در نتیجه به کمک بورس بسترهای لازم ایجاد شده و فرصت خوبی فراهم می آید تا زعفران به صورت استاندارد از ایران به دنیا صادر شود زیرا از مسیر  بورس، هم قیمت ها شفاف شده است و هم کشاورز امیدوار است که می تواند محصول خود را با شرایط مختلف و با قیمت های عادلانه و در فرصت های مناسب بفروشد.

این تولیدکننده زعفران یکی دیگر از راهکارهای تسریع در بین المللی شدن معاملات زعفران در بورس را بالا بردن سطح معلومات بورسی کشاورزان دانست و گفت: برای حضور فعال تر و پُررنگ تر کشاورزان و تولید کنندگان زعفران در بورس کالا می بایست بستری فراهم شود تا این قشر نیز بتوانند بدون واسطه در بورس کالا حضور داشته باشند.

حسینی در پایان با بیان این موضوع که برخلاف محصولات دیگر از قبیل پسته، تجار زعفران در دنیا محدود هستند گفت: ما در خراسان با در دست داشتن ۹۰ درصد تولید زعفران کشور، می توانیم ادعا کنیم بیش از هر فردی در دنیا زعفران را با گوشت و پوست خود لمس می کنیم. از این رو تجربیات همکاران ما در این حوزه می تواند برای پیشبرد هرچه بهتر معاملات زعفران در ایران و سطح جهان کارآمد باشد.

خبرنگار:الهه پیروی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها