لشگری

۱۵ سال از راه اندازی نخستین بورس کالایی در کشور می گذرد و طی این سال ها شاهد اصلاح ساختاری در حوزه آمار بازارهای کالایی کشور هستیم. امروز ابهام های آماری جای خود را با جداول پر از اعداد و ارقام داده اند به طوریکه از کوچکترین صنعت تا غول های صنعتی کشور همگی یک آمار هماهنگ برای ارائه و تشریح بازارها در دست دارند. آماری که به گفته عضو هیات مدیره جامعه صنعت کفش ایران باعث شده تا صنایع پایین دستی قادر باشند میزان عرضه، تقاضا، قیمت، جزییات بازار و امثال این ها را تحلیل کنند و حتی برای اعلام کاستی های بازار و بهبود اوضاع به مسوولان، گزارش مستند ارائه دهند. این آمارها که امروز در اختیار همه فعالان صنعت قرار دارد، از جمله ارمغان بورس کالا برای اقتصاد ایران بوده است. 

به گزارش «کالاخبر»؛علی لشکری عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، عضو هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران و جامعه صنعت کفش ایران ضمن تشریح راهکارهای حمایت از صنایع پایین دستی، بورس کالا را فرصتی مناسب برای ادامه روند حرکتی صنایع پایین دستی در مسیر توسعه می داند.

وی اظهار داشت: نبود ثبات قیمتی برای صنایع پایین دستی موضوع مهمی است که در ماه های گذشته رقم خورد و باعث عدم امکان برنامه ریزی برای تولید آتی، صرف نظر کردن از بازارهای قراردادی و بلند مدت، کاهش ظرفیت تولید، افزایش قیمت تمام شده و از دست دادن بخشی از بازارهای داخلی و خارجی شد.

لشکری افزود: برای رفع مشکلات باید تفکر و نگاه به صنایع بالادستی و پایین دستی همسو شود به طوریکه حل معضلات صنایع پایین دستی عزمی جزم و همتی همگانی می خواهد که امیدواریم در سال ۹۸ شاهد اتفاق های مثبتی در رونق تولید باشیم. 

به گفته وی، اشتغال ‌زایی از مزیت‌های بسیار مهم صنایع کوچک است و توسعه این بخش رابطه مستقیمی با افزایش اشتغال‌زایی کشور دارد.

عضو هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران در ادامه به نقش بورس کالا در حمایت از صنایع پایین دستی اشاره کرد و گفت: بورس کالا، بستری مناسب برای رقابتی شدن بازار داخلی مواد اولیه و محصولات صنایع مکمل است. بر همین اساس با توجه به نظام مند و قانون مندبودن این بازار، باید همه دخالت های دستوری در روند کشف قیمت و مکانیسم عرضه و تقاضای تولیدات صنایع متوقف شود و تنظیم گری بازار به رگولاتور واگذار شود که بورس کالا یکی از این عوامل تنظیم گر بازار است. 

وی عنوان کرد: بورس کالا در بحث شفافیت اطلاعات کمک موثری برای صنایع پایین دستی است. امروز اگر صنایع پایین دستی قادر هستند میزان عرضه، تقاضا، قیمت، جزییات معاملات و امثال این رفتارها را تحلیل کنند و حتی برای اعلام کاستی های بازار و بهبود اوضاع به مسوولان گزارش مستند ارائه دهند، همه مدیون شفافیت آماری بورس کالا است. 

لشکری افزود: در حال حاضر صنایع پایین دستی با مراجعه به سایت بورس کالا و با اطلاعات موجود آمار معاملات، به خوبی از جریان گذشته و حال معاملات مطلع می شوند که این داده ها برای مسوولان و تحلیلگران نیز بسیار ارزشمند است.

عضو هیات مدیره جامعه صنعت کفش ایران در پایان گفت: با ترویج ابزارهای مالی بورس کالا مانند آتی، آپشن، گواهی سپرده کالایی، معاملات اوراق سلف موازی و ...، بورس کالا می تواند ریسک تجاری را مدیریت کند که در صورت آشنایی و استقبال صنایع، شاهد انتقال بخشی از روند تامین مالی بنگاه های اقتصادی از سیستم بانکی به سمت بازارهای مالی خواهیم بود.

خبرنگار:الهه پیروی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها