وزیر صنعت

به گفته وزیر صنعت، معدن وتجارت چند سال پیش سهم ترکیه از بازار عراق ۲۵ درصد و ایران ۱۵ درصد بود که در حال حاضر سهم ایران به ۳۰ درصد رسیده است.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از شاتا، رضا رحمانی در جلسه اقتصاد مقاومتی با حضور فعالان اقتصادی ایلام، با بیان اینکه واحدی در وزارت صنعت، معدن و تجارت برای مناطق کمتر توسعه یافته ایجاد شده است، گفت: در همه جای دنیا مناطق مرزی و کنار دریا توسعه یافته هستند، اما در ایران این مناطق محرومند، با اینحال امروز باید به دنبال راهکاری های جدید در حوزه سرمایه گذاری باشیم و از ظرفیت های ایلام استفاده کنیم، چراکه ماندن در گذشته مشکلی را حل نمی کند.

او افزود: در سال ۹۸ صادرات و فناوری را در اولویت قرار دادیم، واحدهای ما محصولاتشان باید قابل صادرات باشد که امروز بسیاری از واحدهای تولیدی این ظرفیت را دارند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: امروز تولید برخی کالا ها و محصولات عمده همچون پتروشیمی، فولاد و مس به ترتیب ۲، ۲.۵ و ۱.۵ برابر مصرف کشور است، کاشی و سرامیک، سیمان، لبنیات و... نیز ظرفیت تولید بیشتر از میزان مصرف کشور است که راهکار فعال کردن این ظرفیت، افزایش صادرات به خصوص به کشورهای همسایه است.

رحمانی ادامه داد: عراق، ترکیه، افغانستان و... ظرفیت های خوبی برای صادرات دارند، چنانکه شاید هیچ کشوری از چنین فرصتی برخوردار نباشد، وزارتخانه هم برای امسال روی همین موضوع متمرکز شده است.

او افزود: در چندماه اخیر چندین دیدار با مقامات عراقی انجام شده که نشان می دهد اراده دو طرف برای افزایش مراودات اقتصادی جدی است، در این بین با افزایش تجارت با عراق، هم ایلام توسعه می یابد و هم تولیدکنندکان کشور منتفع می شوند.

رحمانی با بیان اینکه باید تا سال ۱۴۰۰ سطح روابط تجاری را به ۲۰ میلیارد دلار برسانیم، گفت: سرمایه ما برای افزایش تولید، مردم هستند و استان های مرزی نیز به دلایلی همچون روابط قومی و فرهنگی که با کشورهای همسایه داریم فرصتی برای ما است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تفویض اختیارات به استان ها افزود: از تصمیم هایی که در استان ها گرفته می شود، حمایت می کنم، با تشکل های خصوصی در حال تفاهم هستیم تا هر کاری که امکانش وجود دارد را به بخش خصوصی از جمله اتاق بازرگانی و... واگذار می کنیم.

او با بیان اینکه رهبری فرمودند حل مشکلات اساسی کشور همچون بیکاری، فقر و... در رونق تولید است، اضافه کرد: در صادرات باید تولید مازاد را صادر کنیم، چراکه در جاهایی باید بازار داخل را تنظیم کنیم.

رحمانی با اشاره به فرصت های ایجاد شده با افزایش نرخ ارز گفت: با افزایش نرخ دلار کشور با مشکلاتی روبرو شده، اما فرصت هایی برای صادرات محصولاتی همچون پوشاک، لوازم خانگی و... ایجاد شده است.

او با تاکید بر اینکه تا همدل نشویم، رونق تولید شکل نمی گیرد، افزود: وقتی رونق تولید را رهبری، ملت و دولت در اولویت قرار دادند، چرا نباید بانک ها به آن عمل نکنند.

وزیر صنعت، معدن وتجرت با اشاره به تبصره ۱۸ در قانون بودجه گفت: این تبصره ظرفیت خوبی دارد، تنها شرط ما نیز برای ارائه تسهیلات این است که واحد بتواند تولید کند و بفروشد.

او افزود: در کنار تولید، کیفیت هم مهم است و در صادرات کالای ایرانی باید توجه داشته باشیم که این محصولات از کیفیت خوبی برخوردار باشند.

به گفته ی رحمانی چند سال پیش سهم ترکیه از بازار عراق ۲۵ درصد و ایران ۱۵ درصد بود که در حال حاضر سهم ایران به ۳۰ درصد رسیده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها