مس

مذاکرات بین چین و آمریکا و احتمال حصول توافق بین این دو کشور که مدتی است موجب حمایت از رشد قیمت مس در جهان شده است، به تناوب با عوامل بازدارنده‌ای از جمله تقویت شاخص دلار، کاهش تولید، چشم‌انداز تاریک رشد اقتصاد جهانی و ... روبه‌رو می‌شود.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از فلزات آنلاین ؛گزارش‌هایی که اخیرا توسط قدرت‌های برتر اقتصادی و صندوق بین‌المللی پول در زمینه رشد اقتصادی ارایه شده ابهامات زیادی در خصوص آینده تقاضای مس ایجاد کرده است. کاهش رشد اقتصادی در جهان مهم‌ترین عامل تغییر قیمت‌ها در آینده نزدیک خواهد بود.

در تاریخ ۱۹ فوریه، با افزایش امیدها در زمینه دست‌یابی به توافق بین آمریکا و چین و از طرف دیگر، کاهش شاخص دلار، قیمت مس به بالاترین مقدار در بیش از دو ماه گذشته رسید. در ادامه، در پی کاهش موجودی مس در انبارهای بورس فلزات لندن و افزایش نگرانی‌ها در خصوص کاهش عرضه با توجه به افزایش تقاضای فصلی در چین، قیمت مس مجددا با رشد همراه شد.در هفته آخر ماه فوریه، با اعلام خبر تعویق افزایش تعرفه‌های اعمالی بر کالاهای چینی از سوی رییس جمهور ترامپ، قیمت مس با افزایش نسبی روبه‌رو شد. قیمت مس در بورس شانگهای نیز به رشد ۷‌ روزه خود ادامه داد. با این حال، شرایط بازار، انتظارات مبنی بر افزایش قیمت به‌دلیل رشد تقاضا با پایان فصل توقف تولید در چین را برآورده نکرد.

با بررسی قیمت مس و موجودی انبار در بورس فلزات لندن و آتی شانگهای می‌توان گفت، کاهش موجودی انبار و نگرانی حاصل از آن در هفته نخست ماه مارس همچنان مهم‌ترین عناوین خبری در بازار مس را به خود اختصاص داده بود. این امر در حالی تداوم داشت که به عقیده کارشناسان، معادن چین مقدار زیادی مس ذخیره کرده و آماده ترانزیت آن به انبارهای LME در آینده نزدیک بودند. در انتهای این هفته، در پی افزایش موجودی انبار LME از ۱۱۶ هزار تن به ۱۲۰ هزار تن از التهاب قیمت‌ها کاسته شد و رقم کمتر از ۶ هزار و ۴۰۰ دلار برای هر تن مس به ثبت رسید.

در هفته دوم ماه مارس، قیمت مس تغییر چندانی را تجربه نکرد اما در اواخر این هفته، قیمت فلز سرخ به دلیل کاهش تولید صنعتی در چین به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فلز جهان به کمترین میزان در ۱۷ سال گذشته رسید، این امر در حالی رخ داد که موجودی انبار بورس فلزات لندن با رشد نسبی همراه بود. انتشار گزارش کشور چین مبنی بر کاهش نرخ رشد اقتصادی این کشور و افزایش امیدواری‌ها در زمینه حصول توافق بین چین و آمریکا از سایر عوامل تاثیرگذار بر قیمت مس در این هفته بودند.

در هفته سوم این ماه، قیمت مس نوسان زیادی را تجربه کرد با اعلام خبر حذف مالیات واحدهای تولیدی از سوی دولت چین و انتظار افزایش تولید در فصل دوم سال، قیمت مس رشد داشت. در اواخر این هفته، به‌دنبال وجود نگرانی‌ها در خصوص کاهش عرضه مس در بازار، قیمت مس مجددا افزایش یافت. با این حال، با توجه به گزارش منتشر شده در ایالات متحده مبنی بر کاهش تولید در این کشور و از طرف دیگر افزایش ذخایر انبار LME انتظار می‌رفت بازار شاهد افت قیمت باشد. به‌دلیل احتمال کاهش تولید در معدن لاس بامباس شیلی به دلیل مسدود شدن یک‌ماهه مسیر دسترسی به آن از سوی معترضان محلی، در این هفته مجددا قیمت‌ها رشد کرد. کاهش تقاضای چین که در افت واردات این کشور در بخش کنسانتره و مس کارنشده نمود پیدا کرده است عاملی بود که اثری خلاف روند افزایش قیمت‌ها داشت. با وجود افت شاخص دلار در این هفته و رشد قیمت مس در پی آن، در نهایت قیمت مس در پایان هفته سوم ماه مارس با یک درصد افت نسبت به پایان هفته دوم به حدود ۶ هزار و ۳۰۰ دلار در هر تن کاهش یافت.

هفته چهارم، چشم‌انداز تاریک رشد اقتصاد جهانی، تقاضا را پیش از شروع دور جدید مذاکرات کاهش داد و موجب عدم تغییر قیمت شد. نگرانی درباره اقتصاد جهانی از یک سو و امید به حل زودهنگام مناقشات تجاری چین و آمریکا از سوی دیگر دو عامل رقابتی در تعیین قیمت مس بودند. اما به عقیده کارشناسان ابهام درباره آینده اقتصاد مهم‌ترین عامل تاثیرگذار در این زمینه بود. کاهش رشد اقتصادی آمریکا، نگرانی در خصوص وقوع انقباض در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان را تشدیدکرد.

در آغاز ماه آوریل، با افزایش شاخص دلار، قیمت مس دچار افت شد. در روزهای بعد، دولت پرو پیشنهادی در جهت توقف محاصره معدن لاس بامباس متعلق به شرکت چینی MMG به شورای محلی ارایه داد. در ادامه این هفته به دلیل افزایش احتمال حصول توافق بین چین و آمریکا به‌رغم لغو محاصره معدن لاس بامباس پرو، قیمت مس با رشد روبه‌رو شد. لازم به ذکر است، در پی ارایه گزارش کارخانه‌های آلمانی مبنی بر افت ۴.۲ درصدی تقاضای صنعتی این کشور، روند تقاضا در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت.پس از این رخداد، قیمت مس مجددا سیر نزولی به خود گرفت و به حدود ۶ هزار و ۴۰۰ دلار به ازای هر تن کاهش یافت.

افزایش سرمایه‌گذاری در چین و نتایج مثبت از گردهمایی فعالان صنعت در کنفرانس شیلی طی هفته دوم ماه آوریل، سبب رشد قیمت مس شد. گفتنی است، افزایش تنش تجاری بین آمریکا و اروپا در روزهای بعد، با این افزایش قیمت مقابله کرد و سبب ثبات قیمت‌ها شد. همچنین در این هفته، صندوق بین‌المللی پول، پیش‌بینی خود از رشد اقتصاد جهانی را کاهش داد که به موجب آن قیمت مجددا افت کرد. با این حال، در پایان هفته با کاهش شاخص دلار،  قیمت مس در بورس فلزات لندن با یک درصد رشد نسبت به پایان هفته پیش روبه‌رو شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها