بهادر بیژنی

بهادر بیژنی مشاور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: اگر کل زنجیره تولید محصولات در بورس کالا مورد معامله قرار گیرد، شاهد ایجاد یک زنجیره شفاف اطلاعاتی در کشور خواهیم بود و دولت دیگر نگرانی از بابت رشد کاذب قیمت یک بخش از زنجیره نخواهد داشت و می تواند با استفاده از آمار و اطلاعات دقیق اقدام به حمایت از یک بخش یا کل زنجیره تولید کند.

به گزارش «کالاخبر»، هفته گذشته برای نخستین بار در سال ۹۸ نفت خام سبک شرکت ملی نفت ایران با قیمت پایه ۶۳ دلار و ۳۶ سنت در هر بشکه در رینگ بین المللی بورس انرژی عرضه شد.

هشتمین مرحله از عرضه نفت در بورس انرژی به میزان یک میلیون بشکه در حالی انجام شد که معاملات آن بدون تقاضا ماند و مشتری برای معامله این کالا در بورس پیدا نشد.

«سید علی حسینی»، مدیر عامل بورس انرژی هفته گذشته علت این موضوع را «پرریسک بودن معامله نفت در بورس»، «مسایل مرتبط با ضمانت نامه های صادراتی» و همچنین «حمل و نقل» اعلام کرد.

حال با توجه به تقاضای کم برای نفت خام در بورس، روز گذشته وزارت نفت در اطلاعیه ای خبر از عرضه یک میلیون بشکه میعانات گازی پارس جنوبی در رینگ بین‌الملل بورس انرژی با قیمت پایه ۶۷ دلار و ۸۵ سنت برای هر بشکه را منتشر کرده است.

شرایط عرضه در این دوره نیز مانند عرضه نفت خام است. امکان واریز پیش پرداخت ۶ درصد به صورت ارزی فراهم شده است و برای تسویه باقیمانده وجه المعامله، خریداران می‌توانند از سازوکارهای ارزی مورد تأیید شرکت ملی نفت ایران استفاده کنند.

خریداران می توانند تا چهار ماه پس از انجام معامله، محموله را تحویل بگیرند و تحویل محموله در دیگر مناطق منوط به تأیید شرکت ملی نفت ایران امکان‌پذیر است.

در این مرحله یک میلیون بشکه میعانات گازی در محموله‌های ۳۵ هزار بشکه‌ای عرضه خواهد شد.

آشنایی با محصولات جدید در بورس زمان بر است

«بهادر بیژنی»، مشاور رئیس سازمان بورس در این رابطه به ایرنا گفت: نه تنها در ایران بلکه در کل دنیا آشنایی مصرف کنندگان کالا با ساز و کار و عرضه کالاهای جدید به بورس زمان بر است.

وی با بیان اینکه در خصوص اوراق هم وضعیت بازار بدین صورت بود، افزود: آمار مشتقات بعد از آشنایی سهامداران و فعالان بازار با این اوراق افزایش پیدا کرد.

بیژنی خاطرنشان کرد: یکی از دلایل مهم در زمینه استقبال اندک عرضه نفت در بورس انرژی این است که این بازار بعد از سال ها انتظار ایجاد شده اما قرار گرفتن آن در مسیر رونق مانند دیگر کالاهای عرضه شده در بورس کالا و یا بورس انرژی نیازمند زمان است.

مشاور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ساز و کار معاملات نفت در بورس را مطابق خواسته مشتریان اعلام کرد و گفت: این موضوع از جمله نکات مثبت عرضه این کالا به بورس انرژی است.

توجه به مشتری مداری در بورس انرژی

وی با بیان اینکه مشتری مداری در بورس انرژی باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: در ابتدا باید دید که مشتریان اعم از مشتریان داخلی و خارجی به دنبال چه هستند و بورس به عنوان تسهیل کننده معاملات باید به منظور رفع نیازهای مشتریان به دینال شفاف سازی قیمت باشد تا از این طریق خریدار به بهترین نحو محصول موردنظر خود را خریداری کند.

بیژنی خاطرنشان کرد: مشتری مداری باید در چارچوب قانون و امکاناتی که در بازار سرمایه وجود دارد لحاظ شود تا از این طریق به رونق معاملات نفت در بورس انرژی کمک شود.

 عملکرد قابل قبول بورس کالا و بورس انرژی در کنار یکدیگر

مشاور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه تا قبل از بورس انرژی عرضه نفت در بورس کالا انجام می شد، گفت: عملکرد بورس کالا و بورس انرژی در کنار یکدیگر قابل قبول بوده است؛ بورس کالا اکنون یکی از بورس های کالایی مطرح در منطقه است به طوریکه از نظر درصد ارزش آمار معاملات بورس کالا در تولید ناخالص داخلی (GPD)، این موضوع در سطح جهان کم نظیر است.

وی افزود: بورس کالا در حوزه بازار محصولات فلزی، پتروشیمی و فرآورده های نفتی و کشاورزی شفافیت ایجاد کرده که تاثیر اقدامات این بورس در رونق تولید و کل اقتصاد غیر قابل انکار است.

به گفته بیژنی، در بورس کالا عموما مواد اولیه و کالاهای واسطه ای مورد معامله قرار می گیرد و این محصولات در تولید دیگر کالاهای تمام شده استفاده می شود، به این ترتیب زمانی که شفافیت در مواد اولیه کالاهایی نهایی وجود داشته باشد به طور حتم در قیمت نهایی محصول تولید شده هم تاثیرگذار است.

وی اظهار داشت: اگر کل زنجیره تولید محصولات در بورس کالا مورد معامله قرار گیرد، شاهد ایجاد یک زنجیره شفاف اطلاعاتی در کشور خواهیم بود و دولت دیگر نگرانی از بابت رشد کاذب قیمت یک بخش از زنجیره نخواهد داشت و می تواند با استفاده از آمار و اطلاعات دقیق اقدام به حمایت از یک بخش یا کل زنجیره تولید کند.

 جدیت برای عرضه نفت در بورس انرژی

مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه به عرضه نفت در بورس انرژی اشاره کرد و گفت: تصمیم گرفته شده در مورد عرضه نفت در بورس انرژی بعد از بررسی های دقیق صورت گرفت و ملاحظات از جهات مختلف ارزیابی شده است.

وی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت های بورس انرژی برای مبادله نفت، اقدامی درست است، اظهار داشت: امیدواریم با فراهم شدن امکانات لازم، شاهد رونق معاملات نفت در این بورس باشیم.

بیژنی اضافه کرد: عرضه پیاپی نفت در بازار سرمایه با وجود نبود مشتری نشان دهنده جدیت و پیگیری برای عرضه این کالا در بورس است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها