مدیر عامل

مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: در سال ۹۷ بیشترین حجم معاملات سالانه محصولات پتروشیمی در طول تاریخ بورس کالا به ثبت رسید که درصدد هستیم با توجه به ایجاد معاملات نقدی قوی، با ابزار گواهی سپرده کالایی به سمت کشف قیمت روزانه محصولات حرکت کنیم و در ادامه نیز زمینه ورود محصولات پتروشیمی به بازار مشتقه را فراهم آوریم.

به گزارش «کالاخبر»، حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران در گفتگو با بورس نیوز، ضمن بیان این مطلب گفت: در حوزه پتروشیمی بیشترین حجم معاملات سالانه در طول تاریخ بورس کالا را در سال ۹۷ تجربه کردیم به طوریکه بیش از ۴میلیون تن محصولات پلیمری و شیمیایی مورد معامله قرار گرفت.

وی ادامه داد: فعالان پایین‌دستی در سال ۹۷ از روش‌های مختلفی می‌توانستند محصول موردنیازشان را تهیه کنند. یکی روش مستقیم و دیگری روش تعاونی و روش دیگری که البته به دلیل نوسانات به سرانجام نرسید، روش گواهی سپرده کالایی بود.

سلطانی نژاد با بیان اینکه وقتی ما بازار نقد قوی نداشته باشیم، تعریف بازار مشتقه هم امکان‌پذیر نیست، تصریح کرد: خیلی از صنایع پایین‌دستی پتروشیمی با ریسک نوسان قیمت محصولشان مواجه هستند از این رو درصدد بودیم که ابتدا بازار نقد آن را قوی راه‌اندازی کنیم، قیمت روزانه محصولات پتروشیمی را با ابزار گواهی سپرده کالایی داشته باشیم و بعد به سراغ ابزار مشتقه پتروشیمی برویم مخصوصاً روی کالای پرمصرفی مثل پی وی سی اما اتفاقات سال گذشته باعث شد آن طرح به نتیجه نهایی نرسد.

مدیرعامل بورس کالای ایران تأکید کرد: در تلاش هستیم که علاوه بر محصولات پتروشیمی درباره سایر محصولات همچون مس که ما یکی از تولیدکنندگان اصلی آن هستیم نیز از گواهی سپرده کالایی استفاده کنیم.

وی گفت: رتبه‌های نخست تولید مس در دنیا در اختیار ایران نیست اما ایران یکی از تولیدکنندگان مطرح است؛ در برنامه داریم که روی محصول مس و برخی از محصولات فولادی گواهی سپرده راه‌اندازی شود.

سلطانی نژاد با اشاره به اینکه در حوزه بازار کالا باید بین فعالیت‌های دلالی و فعالیت‌های تأمین مالی کالا تفاوت قائل شویم، گفت:به طور حتم فعالیت های دلالی و مخرب مورد پسند هیچ کس نیست. همچنین گواهی سپرده کالایی در زمینه شفافیت مبادلات و تامین مالی و اینکه کالاها پس از معامله چگونه حمل و به کجا می روند نیز می تواند کمک کننده باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها