image_fullsize_7222ced8-ac6a-4559-8b0d-a157486f6077_1fd75024-b8e4-4a12-99c7-d9df0f4d6b75_main-full.jpg

بانک گلدمن‌ساکس پیش‌بینی کرده که رشد قیمت کالاهای اساسی نظیر سنگ‌آهن و طلا با لغزش روبرو خواهد شد و قیمت آلومینیوم و مس تا سال آینده ۲۰ درصد کاهش خواهد یافت.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، بر اساس گزارش گلدمن ساکس، افزایش قیمت مواد خام موجب عرضه بیشتر به بازار شده و هر گونه رشد پایدار را سخت کرده است. این بانک همچنان چشم‌انداز نزولی خود را در مورد طلا حفظ کرده و اعلام کرد که رشد سنگ‌آهن موفقتی بوده و نفت نیز بین قیمت‌های ۲۰ و ۴۰ دلاری در نوسان خواهد بود. گلدمن ساکس همچنین اعلام کرد که هم‌اکنون زمان خوبی برای شرط‌بندی روی کاهش قیمت آلومینیوم و مس خواهد بود.

تحلیلگران این بانک در گزارش خود آورده‌اند: «حفظ قیمت‌های بالاتر در بازار عرضه محور بسیار دشوار خواهد بود چرا که عرضه‌های جدید با قیمت‌های بالاتری وارد بازار می‌شوند

سنگ‌آهن آخرین ماده خامی بوده که به روند صعودی کالاهای اساسی پیوسته است، این کالا با توجه به سیگنال‌های سیاستگذاران چینی برای پشتیبانی از رشد اقتصادی، روز دوشنبه بیشترین رشد خود را تجربه کرده بود. رشد ۱۹ درصدی سنگ‌آهن به دنبال رسیدن مس به سطح بالای ۵۰۰۰ دلاری برای هر تن در روز جمعه و بالارفتن قیمت نفت و طلا در سال جاری بوده است.

صعود سنگ‌آهن

رشد کم‌سابقه سنگ‌آهن در نتیجه افزایش قیمت فولاد به دلیل ورود چین به فصل ساخت‌وساز بوده است. هر تن سنگ‌آهن ۶۲ درصد برای تحویل به بندر کینگ‌دائو با رشدی ۱۹ درصدی ۶۳ دلار و ۷۴ سنت قیمت داشته است. این بیشترین رشد در آمار روزانه از سال ۲۰۰۹ بوده است.

بر اساس گزارش تحلیلگران گلدمن‌ساکس، «کمبود عرضه فیزیکی فولاد به‌راحتی می‌تواند موجب کاهش حاشیه سود فولاد و به تبع آن موجب تحت فشار قرار گرفتن قیمت سنگ‌آهن شود و در پایان سال ما شاهد سنگ‌آهن ۳۵ دلاری خواهیم بود. زیربناهای بازار تغییری نکرده و رشد اخیر تنها یک آرامش موقت قبل از کاهش تولید و معادن پرهزینه بوده است

مس

مکس لیتون یکی دیگر از تحلیلگران گلدمن‌ساکس در این گزارش نوشت:‌ «با توجه به این که قیمت مس به طرز قابل‌توجهی رشد داشته است و به دلیل اینکه زیرساخت‌ها برای فلزات پایه همچنان ضعیف باقی مانده، ما پیشنهاد می‌کنیم که سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان شروع به اعمال استراتژی‌های پیشگیرانه کرده و در ماه‌های آینده برای مس و آلومینیوم جایگاه‌های کوتاه مدت در نظر بگیرند

هر تن مس در بورس فلزات لندن با رشد ۱۴ درصدی نسبت به اواسط ژانویه ۴هزار و ۹۴۶ دلار و ۵۰ سنت معامله شد. قیمت هر تن مس نیز با ۱۰ درصد افزایش نسبت به ۱۲ ژانویه به یکهزار و ۵۹۳ دلار رسید. در نگاه ۱۲ ماهه گلدمن‌ساکس، مس ممکن از به سطح ۴۰۰۰ دلاری و آلومینیوم به سطح ۱۳۵۰ دلاری به ازای هر تن برسد. گلدمن اعلام کرد که به طور کلی احتمال بهبود پایدار تقاضای چین در سال ۲۰۱۶-۲۰۱۷ بسیار کم خواهد بود.

عرضه مازاد نفت

بازار کنونی نفت همچنان با عرضه مازاد مواجه است و تا زمانی که عرضه به طرز معناداری کاهش پیدا نکند و تعادل در بازار حاکم نشود قیمت‌ها همچنان پایین‌ باقی خواهد ماند. تنها یک کسری فیزیکی واقعی در میزان عرضه می‌تواند یک روند صعودی پایدار ایجاد کند.

گلدمن همچنین بر پیشنهاد خود برای جایگاه‌های کوتاه مدت در قراردادهای طلا تاکید کرد و اعلام کرد که آمار آمریکا احتمالا موجب تقویت دلار خواهد شد و قیمت طلا را در کوتاه مدت به اونسی ۱۱۰۰ دلار پایین خواهد آورد. این در حالی است که در معاملات امروز اونس در سطوح ۱۲۷۰ دلاری معامله شد.

منبع: اقتصادنیوز به نقل از بلومبرگ

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها