دژپسند

وزیر امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در دومین اجلاس بین المللی 'کمربند - راه' به چین سفر کرده است اعلام کرد ایران ۳۱۳ طرح و پروژه مختلف را برای سرمایه گذاری در قالب این طرح به سرمایه گذاران چینی و خارجی معرفی کرده است.

به گزارش «کالا خبر»، فرهاد دژپسند در گفت و گو با ایرنا افزود: در این چارچوب می توانیم در قالب همکاری های درازمدت میان چین و ایران، حدود ۵۰ میلیارد دلار را به صورت سرمایه گذاری برای اجرای این پروژه ها جذب کنیم.

او با بیان اینکه بخشی از این سرمایه گذاری ها در حوزه زیرساخت هایی مانند حمل نقل جاده ای، ریلی و بنادر است تصریح کرد: باید بتوانیم فرصت های بالقوه داخل کشور را از طریق جذب سرمایه گذاری خارجی و همچنین تامین منابع داخلی، بالفعل کنیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران افزود: در قالب طرح 'کمربند - راه' کریدورهای زیادی در منطقه طراحی شده است و تعدادی از آنها از ایران عبور می کند لذا باید بتوانیم به نحو احسن از این فرصت ها استفاده کنیم.

جمعیت ۳۰۰ میلیونی منطقه، ظرفیتی برای سرمایه گذاری در ایران

دژپسند جمعیت ۸۰ میلیونی ایران و همچنین همسایگی با ۱۵ کشور را یکی از ظرفیت های بزرگ کشور دانست و گفت: با این شرایط، عبور این کریدورها از ایران افزون بر ۳۰۰ میلیون نفر جمعیت را تحت پوشش قرار می دهد.

وی گفت: با توجه به وضعیت سوق الجیشی ایران، سود و درامد این کریدورها به مراتب خیلی بالاتر از هزینه آن است به همین دلیل خیلی از سرمایه گذاران حاضر هستند در این زمینه ها و همچنین حوزه های دیگری مانند پتروشیمی، نفت و گاز، صنایع و معادن سرمایه گذاری کنند.

ایران از کشورهای محوری راه ابریشم قدیم

وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران با اشاره به اهمیت شرکت در دومین اجلاس 'کمربند - راه' گفت: این همایش با هدف تبیین دیدگاه رییس جمهوری چین در مورد طرح 'کمربند - راه' که بر گرفته از راه ابریشم قدیم است برگزار شده است.

دژپسند از ایران به عنوان یکی از کشورهای محوری این مسیر در گذشته و اکنون نام برد و گفت: چینی ها در چارچوب این طرح، پروژه های مختلفی را طراحی کرده اند تا بتوانند مسیر را با سهولت بیشتر، فاصله کمتر و فعالیت های جانبی بهتر طراحی کنند.

وی ادامه داد: ایران به توجه به سابقه ای که در راه ابریشم داشته است در چارچوب این ایده سهیم است ما از نظر جغرافیایی در یک منطقه ویژه ای واقع شده ایم و در این همایش هم این فرصت ایجاد شد تا ظرفیت های ایران را برای شرکت کنندگان از جمله سرمایه گذاران خارجی و چینی تبیین کنیم.

دومین اجلاس بین المللی 'کمربند-راه' با حضور هیات هایی از ۱۱۰ کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران از روز پنجشنبه در پکن آغاز بکار کرد و تا امروز شنبه ادامه دارد.

از سوی جمهوری اسلامی ایران سه هیات به سرپرستی 'فرهاد دژپسند' وزیر امور اقتصادی و دارایی، 'ناصر قاضی سراج' رییس سازمان بازرسی کل کشور و 'حداد عادل' عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در اجلاس بین المللی 'کمربند- راه' شرکت کرده اند.

طرح «کمربند - راه» پیشنهادی مربوط به همکاری های اقتصادی بین المللی است که شی جین پینگ در سال ۲۰۱۳ میلادی مطرح کرد.

در ۶ سال گذشته حجم تجارت چین با کشورهای مسیر 'کمربند - راه' از ۶ تریلیون دلار فراتر رفته و حجم سرمایه گذاری های انجام شده در این کشورها هم به ۸۰ میلیارد دلار رسیده است علاوه بر این پروژه هایی که در چارچوب این طرح به اجرا در آمده نزدیک به ۳۰۰ هزار فرصت شغلی فراهم کرده اند.

این پروژه در ابتدا با سرمایه گذاری بیش از یک هزار میلیارد دلار توسط چین آغاز شد و تا مارس سال ۲۰۱۹ میلادی ۱۲۵ کشور و ۲۹ سازمان بین المللی ۱۷۳ موافقت نامه همکاری با چین در این مورد امضا کرده اند.

رهبران ۳۷ کشور، دبیرکل سازمان ملل، مدیرکل سازمان صندوق بین المللی پول و ۵۰۰۰ نماینده دیگر از کشورهای خارجی در این مجمع شرکت دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها