• ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۴
  • کد خبر: 23870
شیکاگو

در حالی که قراردادهای مس و آلومینیوم بورس فلزات لندن از رونق چندانی برخوردار نیست و حتی قراردادهای مس این بورس با افت ۳۰ درصدی مواجه شده، اما خروجی محصولات جدید CME علاوه بر افزایش حجم و ارزش معاملات این بورس، جای پای جدیدی در میان معامله گران آن سوی آتلانتیک بازکرده است.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»، راه اندازی قراردادهای جدید آلومینیوم و مس در بورس شیکاگو، عرصه را بر معاملات قراردادهای مشابه در بورس فلزات لندن تنگ نموده است.

چهار قرارداد آتی آلومینیوم پرطرفدار بورس CME همگی شاهد افزایش حجم معاملات بوده اند که در راس آنها دو قرارداد آلومینیوم اروپایی -با عوارض پرداخت نشده- بوده اند که یکی در ماه های اخیر ۲۰۰ درصد رشد را تجربه کرده و قرارداد آتی آلومینیوم تحویل غرب میانه آمریکا نیز برای چهارمین سال پیاپی رشد داشته است.  همچنین قرارداد آتی آلومینا (اکسید آلومینیوم) بورس شیکاگو تنها قرارداد آتی موجود در خصوص این محصول در زنجیره تولید و تامین آلومینیوم است که حجم معاملات این قرارداد –راه اندازی شده در سال ۲۰۱۶- طی شش ماه اول سال ۲۰۱۷ به زحمت به ۲۰۰ قرارداد رسید اما در نیمه دوم سال سیر صعودی به خود گرفت و در پایان آن به حجم ۶۶۸۵ قرارداد معامله شده و ۲۱۷۰ موقعیت تعهدی باز رسید.

اقبال به قرارداد آتی مس

اما نقطه اصلی تقابل بورس شیکاگو با LME در قراردادهای آتی مس است. رشد ۲۶ درصدی این قراردادها در CME و افت ۸ درصدی آن در LME آغاز فرآیند فشار بر بورس فلزات لندن بود که می توان دلایل آن را حضور طیف جدیدی از سرمایه گذاران به ویژه از آسیا با هدف آربیتراژ، عدم مانع تراشی و پذیرش آسان مشتریان خارجی در CME نسبت به LME و همچنین کارمزدهای پائین تر CME نسبت به رقیب جزیره نشین، برشمرد.

این یک واقعیت است که افزایش حجم معاملات قرارداد آتی مس بورس شیکاگو تا حد زیادی به واسطه سرازیر شدن سرمایه ها از سوی مدیران و صاحبان سرمایه به این بازار صورت گرفته است. اما جالب اینجاست که این پدیده بازیگران دیگری هم دارد. به تازگی با افزایش عملیات سفته بازی در این بازار، تعداد عرضه کنندگان، تولیدکنندگان و تجار اصلی مس در این بازار نیز افزایش یافته اند بطوریکه حجم مس تودیع شده در انبارهای بورس شیکاگو توسط فروشندگان با افزایش ۱۱۰ هزار تنی نسبت به دوره قبل به ۱۹۲ هزار تن رسید. این حجم از سپرده گذاری مس در انبارهای بورس شیکاگو بیشتر از میزان موجودی انبارهای بورس آتی شانگهای و تقریبا برابر با موجودی انبارهای LME است.

به گزارش  «کالاخبر»، شاید بخشی از این پدیده غیرعادی را بتوان بازی تجار مس با جنگ تعرفه ای دولت ترامپ و چین قلمداد نمود. با این حال، فارغ از مناقشه موجود، هم اکنون این کار به نوعی رویه مورد استقبال فعالان بازار مبدل شده و تجار مس، موجودی اضافه خود را روانه انبارهای CME در آریزونا و یوتا کرده و بر روی نرخ های ارزان انبارداری این بورس سرمایه گذاری و کسب سود می نمایند. این استنتاج ناشی از افزایش تعداد پوزیشن های تجار و تولیدکنندگان مس در انبارها به منظور کسب سود و سرمایه گذاری بر روی موجودی انبارهاست.

این امر آینده ای نگران کننده را برای بورس LME رقم خواهد زد چراکه اقبال روزافزون نسل جدیدی از مدیران ثروت و دارایی، تجار و سرمایه گذاران آسیایی برای حضور در قراردادهای مس بورس شیکاگو عرصه را بر بازار جزیره تنگ تر خواهد نمود. البته بورس فلزات لندن همواره تمایل دارد با تاکید بر طیف مشتریان صنعتی خود – و نه سفته بازان - خود را از بورس آتی شانگهای و بورس شیکاگو متمایز نماید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها