6333af9bd7bd0cfe2440a0763d44678b.jpg

بر اساس پیش بینی گروه بانکی ANZ بازارهای کالایی، از نفت تا مس در حال نشان‌دادن سیگنال‌هایی است که مشخص می‌کند دوران سقوط آن به سر رسیده است.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، تحلیلگران بانک ANZ در یادداشتی اعلام کردند که با کاهش احتمال خطر نزولی سرمایه‌گذاران در میان زیرساخت های بهتر، جو حاکم بر بازار بهبود یافته است. جریان‌های مخالفی که دلار قدرتمند و نوسانات بازارهای سهام ایجاد کردند در حال کاسته شدن است و در حال حاضر تمرکز روی اثر بلندمدت قیمت‌های پایین در حال رشد کردن است.

ANZاعلام کرد: این موضوع به این معنا نیست که ما به طور کامل از بحرانخارج شده‌ایم. شاخص PMI ضعیف چین در ماه فوریه نشان می‌دهد که فعالیت‌های تولیدی هنوز در کوتاه مدت به اوج خود نرسیده‌اند. در برخی بازارها، انتظار می‌رود موج نهایی رشد عرضه باعث بیشتر شدن عرضه مازاد شود. در آن سو فشرده شدن بازارها به حدی نزدیک شده که سرمایه‌گذاران هم‌اکنون می‌توانند آنرا احساس کنند.

به گزارش بانک ANZسرعت فشرده شدن بازار در مورد هر کالا متفاوت خواهد بود. قطع عرضه نفتی می‌تواند موجب آغاز افزایش نمایی در میان فشارهای مالی و تکنیکال رو به رشد شود، موقعیتی که هم اکنون در بازار فلزات صنعتی در حال رخ دادن است. فرایند متعادل شدن مجدد برای اکثر کالاها مانند سنگ‌آهن و زغال سنگ احتمالا به  مدت زمان بیشتری به طول خواهد انجامید.

شاخص کالای بلومبرگ (معیاری برای سنجش ۲۲ ماده اولیه) از پایین‌ترین سطح دو دهه اخیر خود در ۲۰ ژانویه در حدود ۹ درصد رشد کرده است. شاخص دلار بلومبرگ نیز با افتی ۰.۸ درصدی در طول هفته، دومین هفته متوالی افت خود را پشت سر گذاشت.

در میان نشانه‌هایی از افزایش تقاضای نفت و کاهش تولید در آمریکا، نفت بیشترین رشد هفتگی خود را از ماه می سپری کرد. هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت در این هفته با رشدی ۷.۹ درصدی ۳۷ دلار و ۷۶ سنت معامله شد که ۴۵ درصد بالاتر از کف قیمت ۱۲ ساله ثبت شده در ماه فوریه بود. شاخص نواسانات قیمت نیز به پایین‌ترین سطح خود در دو ماه اخیر رسید.

 سنگ‌آهن نیز پس از رشد ۱۹ درصدی در روز دوشنبه و رسیدن به قیمت بالای ۶۳ دلار به ازای هر تن، در ادامه هفته مجددا عقب نشینی کرد ولی در پایان بازهم رشدی ۱۱ درصدی را در طول هفته به ثبت رساند. گروه گلدمن‌ساکس که پیش‌بینی کرده بود قیمت سنگ آهن در پایان سال به سطح ۳۵ دلاری برسد، اعلام کرد که این رشد احتمالا دوامی نخواهد داشت.

 

منبع: اقتصادنیوز

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها