IMG_6454.JPG

استفاده از ظرفیت ها و سرمایه های راکد، استفاده از گواهی سپرده طلا به عنوان تضامین معتبر در اخذ تسهیلات از بانک ها، وجه تضمین اولیه معاملات آتی سکه، شفاف سازی معاملات سکه و واقعی شدن قیمت های بازار نقدی بخشی از مزایای معاملات گواهی سپرده سکه طلاست.

یکی از مهم ترین رخدادهای سال ۹۴ در بورس کالای ایران را می توان گسترش ابزارهای تامین مالی و به خصوص توسعه معاملات سپرده کالایی دانست.

امیرحسین محمدی، مدیرکالا و انرژی کارگزاری تامین سرمایه نوین با بیان این مطلب به «پایگاه خبری بورس کالای ایران» گفت: در یک نگاه کلی "گواهی سپرده کالایی ورقه بهاداری است که موید مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی کالای سپرده شده به انبار است و پشتوانه آن قبض انبار صادر شده توسط انباردار است".

وی در ادامه افزود: هر چند در ابتدا از این ابزار در بخش کشاورزی و به منظور اجرایی شدن ماده ۳۳ قانون بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی استفاده شد، اما رفته رفته موارد متعددی از کاربردهای این ابزار مشخص و مورد استفاده قرار گرفت که یکی از این موارد راه اندازی معاملات گواهی سپرده سکه بود.

وی با اشاره به معاملات گواهی سپرده سکه خاطر نشان کرد: کلیه دارندگان سکه بهار آزادی طرح امامی ضرب سال ۸۶ با عیار ۹۰۰ در هزار و وزن ۱۳۳/۸ گرم می توانند پس از اخذ کد بورسی از کارگزاران دارای مجوز فعالیت در این حوزه، به یکی از انبارهای مورد تایید بورس کالا (که در حال حاضر خزانه داری پردیس بانک رفاه به این منظور معرفی و انتخاب شده است) مراجعه و سکه های خود را به کارشناسان مربوطه ارایه کنند.

مدیر کالا و انرژی کارگزاری تامین سرمایه نوین افزود: کارشناسان پس از تایید سلامت و کیفیت سکه ها نسبت به درج مشخصات در سامانه مربوط اقدام کرده و در آخر گواهی سپرده کالایی از سوی شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه برای دارنده سکه های مورد تایید، صادر می شود که دارنده گواهی سپرده کالایی می تواند نسبت به انجام معاملات گواهی سپرده های خود در بورس از ساعت ۸:۳۰ لغایت ۱۲:۳۰ هر روز کاری به صورت حراج پیوسته اقدام کنند.

 وی با اشاره به هزینه نگهداری روزانه هر قطعه سکه در انبار گفت: هزینه نگهداری هر قطعه سکه در انبار ۵۰ ريال و هر بار هزینه کارشناسی ۵۰۰۰ ریال است.

وی همچنین به مزایای استفاده از گواهی سپرده کالایی اشاره کرد و گفت: افزایش امنیت نگهداری سکه و کاهش ریسک جابه جایی های مکرر آن در اثر مبادلات فیزیکی (باتوجه به اینکه در این مدل تنها گواهی، معامله شده و تحویل فیزیکی سکه در صورت نیاز انجام می پذیرد) یکی از مزایای مهم این معاملات است.

وی در ادامه گفت: همچنین استفاده از ظرفیت ها و سرمایه های راکد، استفاده از گواهی سپرده طلا به عنوان تضامین معتبر در اخذ تسهیلات از بانک ها، وجه تضمین اولیه معاملات آتی سکه، شفاف سازی معاملات سکه و واقعی شدن قیمت های بازار نقدی نیز از دیگر مزایای معاملات گواهی سپرده کالایی است.

وی در پایان با بیان اینکه به نظر می رسد با توجه به مزایای مذکور، معاملات گواهی سپرده سکه طلا به زودی شاهد افزایش حجم معاملات خواهد بود، گفت: امیدواریم با تداوم انجام معاملات و نیز فرهنگ سازی و آموزش، شاهد رشد بیشتر معاملات از طریق این ابزار در بورس کالای ایران باشیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها