ناصرپور

با توسعه صندوق های کالایی در بازار سرمایه می توان بخشی از سرمایه های سرگردان جامعه را به سمت این صندوق ها هدایت کرد.

به گزارش «کالاخبر»، سرپرست معاونت توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران در گفت و گو با رادیو اقتصاد اظهار داشت: در بورس کالای ایران و اصولا در بورس های کالایی دنیا علاوه بر انجام معاملات نقدی و قراردادهای مشتقه مانند فیوچرز و آپشن بر روی خود دارایی ها، معمولا امکان انجام معاملات بر روی صندوق هایی وجود دارد که این صندوق ها خودشان روی دارایی های پایه سرمایه گذاری می کنند.

علیرضا ناصرپور گفت: هر دارایی که در بازار مورد معامله قرار می گیرد می توان روی آن صندوق ایجاد کرد به عنوان مثال صندوق های طلا از سال ۹۶ در بازار سرمایه به منظور پاسخ گویی به تقاضای سرمایه گذاری روی طلا ایجاد شدند به طوریکه این صندوق ها اقدام به جمع آوری وجوه کرده و مدیریت حرفه ای دارند که توسط سازمان بورس و اوراق بهادار مورد نظارت قرار می گیرند.

به گفته مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالا، صندوق ها دارای مدیر، متولی و حسابرس هستند که از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار تایید شده و مجوزهای تاسیس و فعالیت را دریافت می کنند بنابراین مدیر و متولی صندوق معمولا از نهادهای مالی هستند که بعد از دریافت مجوز اقدام به جمع آوری وجوه کرده و بر روی طلا یا سایر دارایی هایی که در اساسنامه صندوق ها ذکر شده است، سرمایه گذاری می کنند.

ناصرپور با بیان اینکه با توسعه این صندوق ها حجم قابل توجهی از سرمایه سرگردانی که در جامعه وجود دارد، وارد صندوق می شود، اظهار کرد: صندوق های طلا صرفا در سکه سرمایه گذاری نکرده و می توانند بخشی از وجوه خود را در اوراق بهادار مبتنی بر کالاها و بخشی دیگر را در سایر دارایی ها سرمایه گذاری کنند، لذا این صندوق ها به مراتب گزینه بهتری برای سرمایه گذاران بازار طلا به نسبت ورود بدون کنترل آنها در بازار سکه و طلاست.

سرپرست معاونت توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران عنوان کرد: از سوی دیگر این صندوق ها به صورت روزانه پرتفوی سرمایه گذاری خود را منتشر کرده و روزانه اعلام می کنند چه بخشی از دارایی را در کدامیک از اوراق بهادار سرمایه گذاری کردند که این امر شفافیت قابل توجهی را برای سرمایه گذاران و خریداران واحدهای سرمایه گذاری این صندوق ارائه می دهد.

وی اضافه کرد: علاوه بر آن، متولی و حسابرس بر فعالیت مدیر صندوق نظارت کرده و سازمان بورس هم بر روی NAV و قیمت های صندوق نظارت می کند لذا از نظر شفافیت این صندوق ها جزو شفاف ترین نهادهای مالی هستند.

وی در پاسخ به این سوال که این صندوق ها چقدر می توانند ریسک های مربوط به کالاها را مدیریت کنند؟ توضیح داد: در وهله اول باید گفت که قیمت یک دارایی تحت تاثیر عوامل فاندامنتال تاثیرگذار بر دارایی است یعنی قیمت طلا تحت تاثیر دو عامل نرخ ارز و قیمت های جهانی طلا بوده و اگر نوساناتی در نرخ ارز و قیمت های جهانی اتفاق بیافتد این دارایی را تحت تاثیر قرار می دهد.

ناصر پور گفت: تاثیری که پارامترهای فاندامنتال در قیمت دارایی ها دارند اثر قابل توجهی است و این انتظار بالایی است که بگوییم صندوق های کالایی بتواند در مقابل این تاثیرات، ثبات را در بازار حاکم کند اما می توان گفت که این صندوق ها و سایر نهادهای حرفه ای و تحت نظارت می توانند تا حدود زیادی از دامن زدن به التهابات جلوگیری کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها