1442909127_141112_978.jpg

برخی تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که رشد تقاضای طلا در بازارهای نوظهور از یک سو و افت عرضه و تولید جهانی این فلز گرانبها از سوی دیگر عامل مهمی در افزایش چشمگیر قیمت طلا از ابتدای سال ۲۰۱۶ میلادی بوده است.

 به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، تحلیلگران اقتصادی تاکید کردند: در شرایطی که ارزش پول ملی اندونزی، مالزی و ویتنام در برابر دلار طی ۱۲ تا ۱۸ ماه گذشته به شدت کاهش یافته است، این مساله موجب رشد تقاضا در کشورهای نوظهور شده و سرمایه گذاران ترجیح داده اند تا برای مقابله با کاهش ارزش پول ملی و حفظ ارزش دارایی و سرمایه های خود، ذخایر طلا خریداری کنند.

بر اساس این گزارش علاوه بر رشد تقاضا و خرید در کشورهای نوظهور، مردم چین نیز پول خود را از بازار سهام خارج کرده و در بازار طلا سرمایه گذاری کرده اند.

شاخص سهام چین از ابتدای سال ۲۰۱۶ میلادی تاکنون با افت شدیدی روبرو شده است. میزان ذخایر طلای بانک مرکزی چین طی ماه فوریه نیز با رشد ۰.۶ درصدی روبرو شده و به بیش از ۵۷.۵۰ میلیون اونس رسیده است.

این رقم در ماه ژانویه به ۵۷.۱۸ میلیون اونس رسیده بود. نگرانی ها نسبت به اوضاع اقتصادی جهان و گمانه زنی های مربوط به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا نیز تاثیر زیادی بر افزایش ۱۸ درصدی قیمت جهانی طلا از ابتدای امسال داشته است.

بر اساس آمارهای شورای جهانی طلا، تولید طلا در سال ۲۰۱۵ میلادی با ۴ درصد کاهش به کمتر از ۴۲۵۸ تن رسیده است که این پایین ترین رقم از سال ۲۰۰۹ میلادی به شمار می رود.

به نظر می رسد تا زمانی که عدم تعادل بین عرضه و تقاضا وجود داشته باشد، قیمت طلا نیز به روند صعودی خود ادامه خواهد داد.

از سوی دیگر انتشار آمارهای ناامید کننده اقتصادی در چین از جمله کاهش شدید تولیدات صنعتی طی ماه های اخیر تاثیر زیادی بر رشد تقاضای طلا داشته است.

نگرانی ها نسبت به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در همه پرسی ژوئن نیز موجب رشد تقاضای طلا در بازارهای اروپایی شده است. ارزش پوند در برابر دلار آمریکا نیز طی روزهای گذشته با افت نسبی روبرو شده است. این مساله تقاضا برای خرید طلا را در بازار انگلیس افزایش داده است.

اعلام نتایج نشست بانک های مرکزی انگلیس و ژاپن نیز طی روزهای آینده تاثیر زیادی بر قیمت طلا خواهد داشت.

 

منبع: پایگاه اینترنتی سی ان بی سی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها