بورس کالا

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه افزایش ورود و عرضه کالاها و مواد اولیه در بورس کالا موجب تعادل بیشتر قیمت‌ها می شود، گفت:‌ شفافیت معاملات بورس کالا یک مزیت بزرگ برای اقتصاد ماست که باید با بهره گیری از این مزیت، زمینه ایجاد التهاب و رشد فعالیت ها در بازارهای غیررسمی را بگیریم.

به گزارش «کالاخبر»، احمد بیات در گفت‌وگو باپایگاه خبری بازار سرمایه(سنا) اظهار کرد: بورس کالا ضابطه و قانون در معاملات را جایگزین رابطه کرده و با انجام معامله در بورس کالا، جزییات مبادلات از جمله حجم عرضه، خرید، قیمت مورد معامله، کیفیت و ... را برای تمام فعالان بازار و مسوولان شفاف کرده است به طوریکه جزییات آماری معاملات کالاها ثبت می‌شود و مسوولان می توانند از این داده ها به منظور تنظیم بهتر بازار استفاده کنند.

وی ضمن یادآوری فرآیند پذیرش و ورود کالاها در بورس ادامه داد:‌ هر کالایی برای ورود به بورس در ابتدا توسط هیات پذیرش بررسی می‌شود، بنابراین هر کالایی امکان و قابلیت پذیرش را ندارد.

وی با تأکید بر اینکه این بازار ظرفیت بالایی برای پذیرش کالاهای متنوع و با کیفیت دارد، یادآور شد: کالاهای زیادی وجود دارد که قابلیت عرضه در این بازار را دارند، اما هنوز وارد بورس کالا نشده‌اند.

بیات گفت: تا پیش از راه‌اندازی بورس کالا محصولات و مواد اولیه پتروشیمی و فلزی به‌صورت کاملاً غیرشفاف و حواله‌ای در اختیار خریداران قرار می‌گرفت و در این میان، واسطه‌ها سود بسیاری را کسب می‌کردند اما تولیدکننده واقعی مجبور به خرید مواد اولیه  از واسطه با قیمت‌های بالا می شد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه معاملات بورس کالا باعث ارتقای سطح کیفیت محصولات و مواد اولیه می‌شود، گفت: با توجه به اینکه کیفیت محصولات پذیرش‌ شده در بورس کالا باید از استانداردهای مشخصی برخوردار باشد، این بازار باعث رشد کیفیت محصولات تولید داخلی می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه عرضه‌کنندگانی که تمایل به عرضه کالاهای خود در بورس کالا دارند باید از استانداردهای لازم جهت پذیرش در این بورس برخوردار باشند، افزود: در شرایط خاص اقتصادی کشور، باید زمینه تقویت بازارهای رسمی همچون بورس کالا را در برابر بازارهای غیر رسمی فراهم کرد تا شاهد نوسانات کاذب بدون ثبت اطلاعات و آمار موثق نباشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها