• ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹
  • کد خبر: 24342
نفت

پالایشگاه‌های نفت در سراسر آسیا، برای جبران از دست دادن نفت ایران و ونزوئلا ناچار شده‌اند نفت تولیدکنندگان خاورمیانه از ابوظبی گرفته تا عمان را با قیمت بالاتری خریداری کنند.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از ایسنا، پلتفرم معاملات الکترونیکی "اس اند پی گلوبال پلاتس" نشان داد محموله‌های نفتی که در ژوئیه بارگیری می‌شوند، مانند موربان و داس، تا روز جمعه ۸۰ سنت تا ۸۵ سنت در هر بشکه گران‌تر از قیمت فروش رسمی خریداری شدند. این بالاترین اختلاف قیمت نسبت به قیمت پایه برای این گریدهای نفتی در سه سال گذشته محسوب می‌شود.

قیمت خرید پیشنهادی برای نفت آپر زاکوم ۶۵ سنت بالاتر از قیمت فروش رسمی بود اما قیمت گرید نفتی Umm Lulu تغییر نداشت و هم‌چنین ۹۵ سنت گران‌تر از شاخص قیمت بازار معامله شد. پیشنهاد خرید بالاتر در حالی روی داده که شرکت ملی نفت ابوظبی هفته گذشته قیمت فروش رسمی خود را بالا برده بود.

خریداران آسیا که بزرگترین منطقه واردکننده نفت در جهان است، در مواجهه با تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت ایران و ونزوئلا تلاش می‌کنند نفت مورد نیاز خود را به هر طریق تأمین کنند. این تحریم‌ها نفت سنگین حاوی سولفور بالا را که پالایشگاه‌های آسیایی برای پالایش آن‌ها تجهیز شده‌اند با کمبود عرضه مواجه کرده است. اختلالات غیرمنتظره در روند صادرات نفت روسیه و نیجریه و همچنین نگرانی‌ها نسبت به متأثر شدن صادرات نفت لیبی از جنگ داخلی، نیز به تب خرید محموله‌های نفت دامن زده است.

بهای معاملات آتی نفت عمان ۳.۱۰ دلار در هر بشکه نسبت به نفت دوبی که شاخص قیمت خاورمیانه است، گران‌تر شده است که بالاترین اختلاف قیمت از سپتامبر گذشته محسوب می‌شود که بازارها از چشم‌انداز تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت ایران به وحشت افتاده بودند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، رشد اختلاف قیمت میان نفت برنت که قیمت پایه بازار جهانی است و نفت خاورمیانه نیز در افزایش علاقه به گریدهای نفتی خاورمیانه سهیم بوده است. اختلاف قیمت نفت دوبی با معاملات نفت برنت روز جمعه به ۳ دلار در هر بشکه رسید که بالاترین اختلاف حد در هفت ماه گذشته بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها