سعید اسلامی بیدگلی

سعید اسلامی بیدگلی درباره دو راهی دولت سر اقتصاد آزاد یا دولتی در زمینه تنظیم بازار کالا، گفت: عموماً برخورد با مشکلات و سختی‌ها، باید برای سیاست‌گذاران تجربه شود و با توجه به سیاست‌های اشتباه سال گذشته و اختصاص یارانه به بازارها، به نظر می‌رسد سیاست‌گذاران به تبعات اقتصاد سهمیه‌بندی واقف هستند. همچنین علاوه بر مشکلات ساختاری اقتصادی، برخی تصمیمات نادرست اقتصادی به ذهن ها برمی‌گردد؛ ذهن‌هایی که همچنان راه درست را ایجاد چارچوب و استفاده از سهمیه بندی در اقتصاد می‌دانند.

به گزارش «کالاخبر»، سعید اسلامی بیدگلی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره دو راهی دولت سر اقتصاد آزاد یا دولتی در زمینه تنظیم بازار کالا، گفت: عموماً برخورد با مشکلات و سختی‌ها، باید برای سیاست‌گذاران تجربه شود و با توجه به سیاست‌های اشتباه سال گذشته و اختصاص یارانه به بازارها، به نظر می‌رسد سیاست‌گذاران به تبعات اقتصاد سهمیه‌بندی واقف هستند.

عضو شورای عالی بورس در خصوص احتمال سهمیه‌بندی شدن برخی کالاها گفت: علاوه بر مشکلات ساختاری اقتصادی، برخی تصمیمات نادرست اقتصادی به ذهن مدیران و مسئولان برمی‌گردد؛ ذهن‌هایی که همچنان راه درست را ایجاد چارچوب و استفاده از سهمیه بندی در اقتصاد می‌دانند.

وی افزود: البته در برخی تصمیمات، تغییر آرام ذهنیت‌ها به سمت واگذاری بازارها به مکانیزم خود بازار دیده می‌شود اما جریان مقابل یعنی اختصاص یارانه نیز با قدرت وجود دارد.

اسلامی بیدگلی ادامه داد: آنچه مسلم است اینکه در روند اقتصاد دولتی و تخصیص یارانه، نظام توزیع با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شود و بازهم عده‌ای برای دریافت یارانه صف می‌کشند و معضلات بیشتر می‌شود.

به گفته عضو شورای عالی بورس، اگر فرآیند قیمت‌گذاری را از بازار و جریان‌های شفاف خارج کنیم و مجدداً به سیاست‌گذار بسپاریم، آسیب‌های زیادی در انتظار اقتصادمان خواهد بود.

بازار سرمایه به کشف قیمت درست برای کالاها کمک کند

وی گفت: دولت باید به شکل مشخص سیاست‌های یارانه‌ای خود را اعلام کند و مابقی فرآیندها را به مکانیسم بازار بسپارد. در این بین بهترین راهکار برای کشف قیمت کالاهایی که نقش اساسی در اقتصاد کشور دارند، استفاده از سازوکار بورس کالا است تا علاوه احترام به نظام بازار، شفافیت نیز بر روند مبادلات حاکم شود.

اسلامی بیدگلی خاطرنشان کرد: مجموعه بازار سرمایه باید بر لزوم عرضه و کشف قیمت کالاهای مهم در بورس کالا تاکید کنند و در طرف مقابل روند توسعه ابزارهای مالی بورس کالا به خصوص در حوزه مدیریت ریسک نیز باید تقویت شود تا این ابزارها به فرآیند تنظیم بازارها کمک کند.

او در پایان گفت: مدام در شورای عالی بورس، نکات در خصوص فاصله گرفتن از اقتصاد دستوری مطرح می‌شود که امیدواریم که مورد توجه سیاست گذاران قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، چند روز پیش اسحاق جهانگیری - معاون اول رئیس جمهور - اعلام کرد که باتوجه به وضعیت فعلی اقتصاد، شاید مجبور باشیم برای برخی از کالاها به سمت سهمیه‌بندی شدن پیش رویم. این نظری است که در دولت و خارج از دولت طرفدار دارد و پیش نیازش این است که دولت خودش دوباره وارد یکسری از فعالیت‌های اقتصادی شود.

جهانگیری همچنین با اشاره به نظر دیگر کارشناسان از جمله کسانی که معتقد هستند که باید به سمت اقتصاد آزاد پیش رفت، از صاحب نظران و منتقدان درخواست کرد نظرشان را به صورت شفاف مطرح و نظر دولت را نقد کنند تا بتوان به جمع بندی صحیحی رسید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها