شیکاگو

یکی از متغیرهایی که نشان می‌دهد یک بازار تا چه حد کارایی دارد، شمار قراردادهای روزانه و میزان استقبال فعالان اقتصادی از آن بازار است. بورد تجارت شیکاگو که یکی از زیرمجموعه‌های بورس این شهر است را می‌توان از فعال‌ترین بازارهای دنیا در بخش محصولات کشاورزی دانست.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»، طبق گزارش رسمی وب‌سایت این بازار، روزانه ۳۵۰ هزار قرارداد برای مبادله ذرت در این بازار منعقد می‌شود و شمار قراردادهای منعقدشده برای گندم بالغ‌ بر ۴۳۰ هزار قرارداد در روز است. این بازار نقش بزرگی در تنظیم بازار محصولات کشاورزی در دنیا دارد، زیرا بخش عمده‌ای از محصولات کشاورزی مصرفی در جهان – به‌خصوص قاره آمریکا- در این بازار مبادله می‌شود.

بر پایه این گزارش، بخش اعظم مبادلات محصولات کشاورزی در بازار شیکاگو به‌صورت قراردادهای آتی است زیرا هم می‌تواند باعث ایجاد امنیت غذایی برای مردم جهان شود و هم می‌تواند کشاورزان را از فروش محصولاتشان حتی پیش از برداشت مطمئن کند.

در این بازار ، علاوه بر کشاورزان، سرمایه‌گذاران و واحدهای تجاری و تولیدی کوچک و بزرگ هم فعالیت می‌کنند و ازآنجاکه امکان فعالیت به‌صورت الکترونیکی وجود دارد، فعالان اقتصادی از سراسر جهان در بازار حضور پر رنگی دارند. آمارها نشان می‌دهد ۶۵ درصد قراردادهای آتی محصولات کشاورزی و دانه‌های روغنی در این بازار الکترونیکی است و خریداران محصولات از دیگر کشورهای دنیا به مبادله در بورس شیکاگو مشغول هستند.

این بازار بسیار فعال است و ساعت کار رسمی آن از ۷ و ۴۵ دقیقه صبح شروع می‌شود و تا ۷ شب ادامه دارد. سهم این بازار در تجارت محصولات کشاورزی در امریکا ۱۲ درصد و در تجارت محصولات کشاورزی در دنیا برابر با ۷ درصد است ویکی از مهم‌ترین بازارها در تأمین غذای مردم در دنیا محسوب می‌شود.

باید در نظر داشت که حجم مبادله در بازار بستگی به نوع قرارداد دارد. به این معنا که در قراردادهای آتی خرد، امکان خرید ۱۰۰۰ بوشل (واحد اندازه‌گیری آمریکایی برای محصولات خشک) ذرت وجود دارد ولی در قراردادهای آتی عادی باید بالغ‌ بر ۵۰۰۰ بوشل ذرت در بازار مبادله شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها