فلزات

بانک جهانی در گزارشی به بررسی شاخص قیمت فلزات اساسی، محصولات کشاورزی و انرژی کشورهای در حال‌توسعه جهان در فاصله فصل اول ۲۰۱۶ تا فصل اول ۲۰۱۹ پرداخته که شاخص قیمت فلزات اساسی در این دوره زمانی رشد چشمگیری داشته است.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»، براساس گزارش اخیر بانک جهانی، شاخص قیمت فلزات اساسی در کشورها درحال‌توسعه که در فصل اول سال ۲۰۱۶ به قیمت ثابت سال ۲۰۱۰ برابر با ۶۸.۳ بود و تا فصل اول سال ۲۰۱۸ افزایش یافت و به مرز  ۹۰.۶ رسید، در فصل اول سال ۲۰۱۹ معادل ۸۴ بوده است.

در این بازه زمانی ، شاخص قیمت محصولات کشاورزی نه‌تنها رشد نکرد بلکه با کاهش همراه بوده است. در فصل اول سال ۲۰۱۶ شاخص قیمت محصولات کشاورزی برابر با ۸۷.۵ بوده و در سال بعد از آن با ۰.۵ درصد کاهش به ۸۷ رسیده و سپس در فصل اول سال ۲۰۱۸ ، رقم ۸۶.۷ را ثبت کرده است. در فصل اول سال ۲۰۱۹ میلادی شاخص قیمت محصولات کشاورزی برابر با ۸۳.۵ بوده است.

در حوزه انرژی تغییرات شاخص قیمت‌ها در سه سال مورد بررسی معنادارتر است.در فصل اول سال ۲۰۱۶ میلادی شاخص قیمت انرژی در کشورهای درحال‌توسعه به قیمت ثابت سال ۲۰۱۰ برابر با ۵۵.۱ بوده که بعد از تجربه افزایش تدریجی تا سال ۲۰۱۷ به ۶۸.۱ رسیده و در سال ۲۰۱۷ از مرز ۸۷ گذشته است. باوجود اینکه در سال ۲۰۱۸ میلادی این روند افزایش قیمت منابع انرژی در کشورهای درحال‌توسعه متوقف نشده ولی به دلیل تحولات مختلف ژئوپولتیکی در فصل اول سال جاری ،افت حدود ۱۰ درصدی شاخص قیمت این محصولات نسبت به فصل اول سال ۲۰۱۸  ثبت شده که برای صنایع و مصرف‌کنندگان انرژی نکته مهم و مثبتی است.

افت قیمت انرژی باعث افت هزینه تولید شده ولی به دلیل ناپایدار بودن این وضعیت ، راندمان فعالیت‌های اقتصادی را تحت تأثیر قرار نداده است. بررسی روند شاخص‌ها در این دوره نشان می‌دهد بیشترین رشد  در شاخص قیمت‌ها در حوزه انرژی و کمترین رشد در حوزه فلزات گران‌بها رخ داده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها