شاهرودی

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: سال گذشته یارانه ای که به کالاهای اساسی تعلق گرفت، علاوه بر اینکه نتوانست قیمت ها را در بازار تنظیم کند، باعث ایجاد رانت و فساد در اقتصاد شد. به این ترتیب اختصاص یارانه به کالاهای اساسی نه تنها به مردم کمک نکرده بلکه رسیدن این یارانه ها به افراد خاص موجب بی اعتمادی مردم به تصمیم گیری های اقتصادی شده است.

به گزارش «کالاخبر»، سیدحسن حسینی شاهرودی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرد: رانت در حالی به دلیل اجرای سیاست قیمت گذاری دستوری و حمایت غیر اصولی از مصرف کننده ایجاد می شود که شکوفایی اقتصادی تنها در فضای شفاف و به دور از رانت که متکی بر عرضه و تقاضا است، به وجود می آید. چرا که اگر شفافیت در معاملات و تجارت وجود نداشته باشد، دولت هر چه تلاش کند نمی تواند مشکلی از مشکلات اقتصادی کشور را حل کند.

 وی ادامه داد: در سال گذشته علاوه بر اجرای سیاست قیمت گذاری دستوری، دولت از منابعی که از محل فروش نفت و دلار ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی اختصاص داد، نتوانست به اهداف مورد نظر خود که همان ساماندهی بازار و حمایت از تولید داخل بود، دست یابد.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر لزوم توجه به بازار سرمایه اظهار داشت: به طور قطع ارکانی مانند بورس ها در اقتصاد به ویژه بورس کالا که کالاهای اساسی و مواد اولیه در آن مبادله می شود، می تواند عصای دست دولت در تنظیم بازار آن هم براساس نظام عرضه و تقاضا باشد. از این طریق است که می توان به دلیلی شفافیت حداکثری از فساد و رانت جلوگیری کرد و به گسترش عدالت در جامعه کمک کرد.

حسینی شاهرودی با بیان اینکه ما در مجلس معتقدیم که بهترین مسیر برای عرضه کالاها، بورس است، گفت: دولت می تواند با استفاده مناسب از ظرفیت‌های این بورس، برنامه‌های تنظیم بازار و راهبردی خود در راستای حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده را طراحی کند؛ به عبارت بهتر در شرایطی که از نبود شفافیت در فعالیت‌های اقتصادی رنج می‌بریم و شاهد نوسانات شدید در بازار کالاهای اساسی هستیم، بورس کالا می‌تواند میان بر و بستری برای حمایت همزمان تولیدکننده و مصرف کننده باشد.

 این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: شفاف سازی در قیمت و معاملات کالاها یک ضرورت در اقتصاد ماست تا فعالیت و رفتار تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در سال رونق تولید برای همگان مشخص شود؛ از این رو بهره گیری از سازوکار شفاف بورس می تواند نشان دهنده کارکرد واقعی شرکت ها برای رونق اقتصادی باشد که به طور قطع با این اتفاق شاهد کاهش نوسانات در بازار کالاهای اساسی و افزایش اعتماد عمومی به تصمیم گیری ها خواهیم بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها