• ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۸
  • کد خبر: 24490
مس

تجارت کنسانتره مس در جهان که متاثر از صادرات کنسانتره مس از شیلی و واردات آن به چین است، در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ با نوساناتی همراه بود. از دلایل مهم این نواسانات می‌توان به اعتصابات کارگری در معادن مختلف جهان از جمله اسکوندیدای شیلی و وقفه‌های تولیدی در سال ۲۰۱۷ و شرایط نامساعد آب و هوایی شیلی در سه ماهه نخست سال و همچنین وقوع تنش‌های تجاری میان چین و ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ اشاره کرد.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از فلزات آنلاین تجارت جهانی کنسانتره مس از آغاز سال ۲۰۱۷ تا پایان سال ۲۰۱۸ روند نوسانی داشته است. با نگاهی اجمالی به شش ماهه دوم سال ۲۰۱۸، تجارت ماهانه کنسانتره مس در جهان در ماه جولای به بالاترین حد خود در سال ۲۰۱۸ و به رقم نزدیک به ۳ میلیون تن رسیده است؛ این در حالی است که تجارت این ماده در ماه سپتامبر تا رقم ۲ میلیون تن کاهش یافت. به‌طور کلی میانگین ماهانه تجارت جهانی کنسانتره مس در نیمه دوم سال ۲۰۱۸، برابر با ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن بوده است. میانگین نرخ رشد ماهانه تجارت جهانی کنسانتره مس در نیمه دوم سال ۲۰۱۸ برابر با منفی ۰.۹ درصد برآورد شد.

از آنجایی که کشور شیلی به‌دلیل بهره‌مندی از بیشترین ذخایر مس در جهان، با سهم ۳۰ درصدی از عرضه جهانی مس بزرگ‌ترین صادرکننده این ماده در جهان و معدن مس اسکوندیدای این کشور، بزرگترین معدن مس در جهان است، بدون شک، تغییر در تولیدات و تجارت کنسانتره مس این کشور بر روند تجارت جهانی آن تاثیرگذار است. اهمیت این کشور در عرضه مس به‌گونه‌ای است که در صورت بروز هر گونه وقفه در تولید معادن آن، عرضه این فلز پرکاربرد با مشکلات اساسی روبه‌رو می‌شود. در شش ماهه دوم سال ۲۰۱۸، صادرات کنسانتره شیلی با یک فراز و نشیب همراه بود که همین نوسان، باعث تغییر در تجارت کنسانتره مس در سراسر جهان شده است.

در ماه نوامبر سال ۲۰۱۷، جو سیاسی حاکم بر شیلی با انتخابات ریاست جمهوری تغییر کرد و رونق تولید و صادرات از نتیجه انتخابات این کشور قابل پیش‌بینی بود. انتظار می‌رفت که تاثیر این تحول در تجارت مس در نیمه دوم سال ۲۰۱۸ نمود پیدا کند و همین‌طور هم شد؛ به‌طوری که در ماه جولای سال ۲۰۱۸، میانگین ماهانه تجارت کنسانتره مس در شیلی به رقم یک میلیون و چهارصد و پنجاه هزار تن رسید که بیشترین مقدار در ۲ سال اخیر بود و در مقایسه با ماه جولای سال ۲۰۱۷، افزایش ۵۱ درصدی از خود نشان می‌داد.

رقم صادرات ماهانه کنسانتره مس از شیلی در ماه سپتامبر، افت شدیدی را نشان می‌دهد؛ به‌گونه‌ای که صادرات کنسانتره فلز سرخ در این ماه به ۵۴۸ هزار تن کاهش یافت و این رقم، تقریبا برابر با نصف صادرات ماه پیش از آن بود. به دلیل تشدید تنش‌های تجاری میان چین و ایالات متحده و کاهش شدید قیمت فلزات از جمله مس، میزان صادرات شیلی کاهش پیدا کرد؛ همچنین وقوع حادثه آتش‌سوزی در معدن مس اسپنس این کشور و توقف تولید این معدن، در افت میزان صادرات شیلی بی‌تاثیر نبود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها