اوپک

اوپک در گزارش ماهانه خود پیش بینی کرد تقاضا برای نفت این گروه به دلیل رشد آهسته‌تر تولید رقیبانش شامل تولیدکنندگان شیل آمریکا، امسال بالاتر از حد انتظار خواهد بود.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از ایسنا، اوپک در گزارش ماهانه خود اعلام کرد تولید این گروه در آوریل کاهش یافته است. عربستان سعودی با وجود اینکه قیمت نفت به بالای ۷۵ دلار در هر بشکه صعود کرد و رئیس جمهور آمریکا خواستار اقدام برای پایین بردن قیمت‌ها شد اما تولید نفت خود را کاهش داد.

گروه اوپک پلاس که متشکل از اوپک، روسیه و شماری از تولیدکنندگان غیراوپک است، قرار است ماه میلادی آینده در وین برای بازنگری توافق کاهش تولید خود دیدار کند. این گروه توافق کرده‌اند تولیدشان را به مدت شش ماه به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز محدود کنند.

اوپک برآورد خود از میزان رشد عرضه نفت غیراوپک در سال ۲۰۱۹ را کاهش داد و اعلام کرد رشد سریع تولید نفت شیل آمریکا ملایم‌تر شده است.

اوپک پلاس به دلیل نگرانی از کندی روند رشد اقتصادی که ممکن است به اشباع عرضه در بازار نفت منجر شود، امسال دور جدیدی از کاهش عرضه را به اجرا گذاشت اما فعلاً تقاضا ضعیف نشده است و اوپک برآورد خود از رشد مصرف جهانی نفت را تغییری نداده و در ۱.۲۱ میلیون بشکه در روز حفظ کرد.

با این حال در گزارش اوپک آمده است که ذخایر نفت در اقتصادهای توسعه یافته پس از کاهش در فوریه، در مارس رشد کرد که تحول نگران کننده‌ای برای این گروه محسوب می‌شود.

طبق این گزارش، اگر اوپک با نرخ آوریل به تولید نفت ادامه دهد جهان در سال ۲۰۱۹ با کمبود عرضه مواجه می‌شود.

سهم اوپک از کاهش تولید توافق شده، ۸۰۰ هزار بشکه در روز است اما این گزارش نشان داد تولیدکنندگان اوپک بسیار بیشتر از میزان توافق شده تولیدشان را محدود کرده‌اند.تولید اوپک در آوریل بر مبنای ماهانه ۳۰۰۰ بشکه در روز کاهش داشت و به ۳۰.۰۳۱ میلیون بشکه در روز رسید. عربستان سعودی به کاهش داوطلبانه بیشتری مبادرت کرد تا افزایش تولید در نیجریه، عراق و لیبی جبران شود.

طبق محاسبات رویترز، نرخ پایبندی ۱۱ عضو اوپک که در توافق کاهش تولید مشارکت کرده‌اند در آوریل به ۱۵۰ درصد رسید که نسبت به نرخ پایبندی ۱۵۵ درصدی در مارس، تفاوت چندانی نشان نمی‌دهد.

اوپک برآورد کرد که به طور میانگین باید ۳۰.۵۸ میلیون بشکه در روز نفت فراهم کند تا بازار متوازن بماند. این آمار بر مبنای ماهانه ۲۸۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته که به دلیل دورنمای عرضه کمتر از سوی تولیدکنندگان غیراوپک است.

بر اساس گزارش رویترز، با این حساب اگر اوپک با نرخ آوریل به تولید ادامه دهد، بازار نفت در سال ۲۰۱۹ با بیش از ۵۰۰ هزار بشکه در روز کمبود عرضه مواجه می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها